Gegevens in militair dossier

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
alexandre
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:53
Locatie: Landen (Vlaams-Brabant)

Gegevens in militair dossier

Bericht door alexandre »

Hallo,
Hieronder kunnen jullie een document vinden betreffende Rowie Gustave. Ik stel me vragen bij de volgende vermeldingen in zijn persoonlijk dossier:

DD4DA (Dépôt Divisionnaire de la 4 ième DA) Wat stelt dit voor ?

Cie des Subsistants te Calais
Service de Manutention te Calais.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Werden deze « Cie en Service » hier beschouwd als een « steundienst » die zich achter het front bevond ?
Alvast bedankt.

Alexandre
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Gegevens in militair dossier

Bericht door eaw458 »

Alexandre,

Dépôt Divisionnaire de la 4ième DA
Bij de divisiedepots kwamen de militairen toegewezen aan die divisie terecht voor ze naar hun regiment werden gestuurd. Hun uitrusting werd er vervolledigd, opleiding afgerond, en er werd gewacht tot versterkingen doorgestuurd werden. Een beetje de wachtkamer van de divisie dus...

Cie des Subsistants te Calais
Geen precies idee. Wel is bij het leger de term "en subsistance" gangbaar om aan te duiden dat een militair aangehecht is of "in onderhoud" is (in mooi legervlaams) bij een bepaalde eenheid. Volgens mij gaat het gewoon om een administratieve eenheid waar overtollige / niet inzetbare militairen tijdelijk bij werden aangehecht.

Service de Manutention te Calais
Een compagnie voor manutentionaires. Handlangers en sjouwers die van alles en nog wat moeten verslepen, opladen, afladen, inpakken, uitpakken :-)

Bij alledrie zitten we duidelijk niet aan de frontlinie.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gegevens in militair dossier

Bericht door Paddy »

eaw458 schreef: (knip)
Cie des Subsistants te Calais
Geen precies idee. Wel is bij het leger de term "en subsistance" gangbaar om aan te duiden dat een militair aangehecht is of "in onderhoud" is (in mooi legervlaams) bij een bepaalde eenheid. Volgens mij gaat het gewoon om een administratieve eenheid waar overtollige / niet inzetbare militairen tijdelijk bij werden aangehecht.

(knip)
Walter
Cie des Subsistants (te Calais) is heel simpel uit te leggen voor een militair administrateur maar voor een amateurke niet zo simpel maar ik zal eens proberen ;)

-Een militair werd onderhouden door zijn eenheid. Eens in groot verlof was hij boekhoudkundig niet meer ten laste van zijn eenheid.
-Een leger in oorlog is constant in beweging, zelfs al gaat het om een stellingsoorlog.

Na het beëindigen van zijn verlof moest de militair zich melden bij de Cie des Subsistants te Calais of Londen, hier werd hij opgevangen en terug in onderhoud van het leger geplaatst, en wachtte daar af tot hij zijn eenheid kon vervoegen.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Gegevens in militair dossier

Bericht door Bram1940 »

Patrick (en anderen),

Wat mag er verstaan worden onder groot verlof?

Soms lees je "en congé sans soldé". Waarop slaat dit en wat waren zoal de mogelijkheden? Indien die man geen soldij meer trok, hoe moest hij dan zien te overleven achter het front? Bestonden hiervoor oplossingen?

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gegevens in militair dossier

Bericht door Paddy »

Hallo Bram,
Met groot verlof bedoel ik een militair die meerdere dagen uit zijn eenheid wettig afwezig was en dit verlof doorbracht buiten de afgebakende eenheidszone, dwz. Londen, Parijs, Lourdes of bij zijn "marainne" ergens op het Franse platteland.
Wat het systeem "congé sans soldé' inhield moet ik je het antwoord schuldig blijven maar hou wel in gedachten dat een (beroeps-)soldaat tot en met adjudant toen soldij trok. Alleen officieren ontvingen een jaarwedde.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Gegevens in militair dossier

Bericht door guerramundial1 »

Zou het kunnen zijn dat omwille van zijn langdurige ziekte hij niet meer geschikt was om aan het front te dienen en daarom werd overgeplaatst naar deze "logistieke" diensten?

Er staan ook nog andere afkortingen die nog niet zijn verklaard :?

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
clash
Sponsor 2022-2023
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2011 20:09

Re: Gegevens in militair dossier

Bericht door clash »

Bram1940 schreef:Wat mag er verstaan worden onder groot verlof?

Soms lees je "en congé sans soldé". Waarop slaat dit en wat waren zoal de mogelijkheden? Indien die man geen soldij meer trok, hoe moest hij dan zien te overleven achter het front? Bestonden hiervoor oplossingen
Ik ben dezelfde vermelding tegengekomen in het dossier van een oorlogsvrijwilliger die -naar ik vermoed- om psychische redenen en congé sans solde werd gestuurd: zijn dossier geeft aan dat hij n'a pas la qualité militaire had. Ik veronderstel dat hij in de praktijk geen deel meer uitmaakte van het leger en dus zelf zijn plan moest trekken.

groeten,
Bert
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Gegevens in militair dossier

Bericht door eaw458 »

Paddy schreef:
eaw458 schreef: (knip)
Cie des Subsistants te Calais
Geen precies idee. Wel is bij het leger de term "en subsistance" gangbaar om aan te duiden dat een militair aangehecht is of "in onderhoud" is (in mooi legervlaams) bij een bepaalde eenheid. Volgens mij gaat het gewoon om een administratieve eenheid waar overtollige / niet inzetbare militairen tijdelijk bij werden aangehecht.

(knip)
Walter
Cie des Subsistants (te Calais) is heel simpel uit te leggen voor een militair administrateur maar voor een amateurke niet zo simpel maar ik zal eens proberen ;)

-Een militair werd onderhouden door zijn eenheid. Eens in groot verlof was hij boekhoudkundig niet meer ten laste van zijn eenheid.
-Een leger in oorlog is constant in beweging, zelfs al gaat het om een stellingsoorlog.

Na het beëindigen van zijn verlof moest de militair zich melden bij de Cie des Subsistants te Calais of Londen, hier werd hij opgevangen en terug in onderhoud van het leger geplaatst, en wachtte daar af tot hij zijn eenheid kon vervoegen.
Ik zat er dan toch niet zo ver nevens met mijn boerenlogica :)

Waarom zou de man in kwestie dan 7 maanden bij de Cie de Sub in onderhoud geweest zijn? Het ging daar dan precies toch niet zo snel vooruit.
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Gegevens in militair dossier

Bericht door guerramundial1 »

eaw458 schreef:
Ik zat er dan toch niet zo ver nevens met mijn boerenlogica :)

Waarom zou de man in kwestie dan 7 maanden bij de Cie de Sub in onderhoud geweest zijn? Het ging daar dan precies toch niet zo snel vooruit.
Ik vermoed dat hij na de ziekte (die toch enkele maanden heeft geduurd), niet geschikt was om terug te keren naar het front en aangesteld werd voor meer administratieve zaken bij de Cie de Sub. Het terugkomen uit verlof e.d. staat nooit in het dossier vermeld en op basis van het document dat je hebt geplaatst gaat het over overplaatsingen, daar de periodes worden berekend voor het toekennen van het aantal frontstrepen. Men kon zich inderdaad niet veroorloven om een soldaat gedurende 7 maanden te laten wachten om naar de loopgraven terug te keren ;)

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
alexandre
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:53
Locatie: Landen (Vlaams-Brabant)

Re: Gegevens in militair dossier

Bericht door alexandre »

Dag iedereen,

Ik wil jullie bedanken voor deze antwoorden. Het wordt allemaal toch duidelijker voor mij.

Soldaat Rowie was inderdaad ernstig ziek. Hij werd, volgens zijn dossier, op 16 september 1914 opgenomen in het militair ziekenhuis van Antwerpen en verbleef in het ziekenhuis tot 6 maart 1915. Hier zijn de details ivm zijn mutaies:
Op 9 januari 1915 ging hij over naar DD4DA,
Op 23 mei 1915 naar de Cie des Subsistants van Calais
Op 14 februari 1916 naar de Service de Manutention van Calais
Op 21 april 1918 naar het CTAM van Ancours
Op 30 april 1918 naar het CIA van Eu
op 22 mei 1918 naar het 1RAL/ 1AA. In juni 1918 wordt Hij opnieuw ziek geevacueerd richting het ziekenhuis van Calais. Hij verbleef er 1 wéék.
Hij overleed aan zijn ziekte te Landen op 16 juli 1919. Naar alle waarschijnlijkheid werd hij te Landen begraven. Ik heb echter tot nu toe geen graf gevvonden wat zou kunnen wijzen dat deze niet meer bestaat.

Het ziet er dus naar uit dat hij, wegens zijn gezondheid, niet aan het front kon dienen van 16 september 1914 tot 21 april 1918. Nochtans vermeld een ander document uit het dossier dat hij 33 maanden en 8 dagen aan het front verbleef en 19 maanden en 24 dagen achter het front.

Groeten,
Alexandre
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Gegevens in militair dossier

Bericht door Bram1940 »

Alexandre,

Je moet opletten met twee dingen

- de periode waarin een militair verzorgd werd voor een ziekte of verwonding opgelopen aan het front telde vaak mee voor de toekenning van frontstrepen
- vele militairen gaven zelf aanvankelijk op hoelang ze dienden aan het front, het was dan aan de administratie om dit te staven

Het kan ook zijn dat een militair die terugkeerde van zijn verblijf in de ziekenboeg/het ziekenhuis eerst opgenomen werd in de Compagnie des Subsistants en nadien naar een opleidingscentrum ging terwijl die toch nog administratief afhing van de Cie des Subs.

Je ziet soms ook dat men van sommige militairen de eenheid niet meer kan achterhalen (vooral dan na de ontbinding van het Vrijwilligerskorps). Sommigen van hen werden dan maar administratief bij de één of de andere eenheid ingedeeld, met alle gevolgen van dien naderhand. Bij de aanvraag van een eervolle onderscheiding of extra frontstrepen, kwam de kwartiermeester dan steevast tot de vaststelling dat de militair in kwestie onbekend was binnen de eenheid.

Groeten,
Bram.
alexandre
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:53
Locatie: Landen (Vlaams-Brabant)

Re: Gegevens in militair dossier

Bericht door alexandre »

Bram,
Dank u voor de info!
Groeten,
Alexandre
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”