Kledij en uitrusting in vredes- en oorlogstijd, 1934 - 1940

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Kledij en uitrusting in vredes- en oorlogstijd, 1934 - 1940

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 06 Mei 2010 12:56
piot1940 schreef:[link2]Kledij en uitrusting in vredes en oorlogstijd 1934 - 1940,http://www.mediafire.com/file/crmwouyxby2/Uitrusting[/link2]
.............................

Een interessant dokument voor verzamelaars en re-enactors
Alle kledij en uitrusting in gebruik bij het leger van 1934-1940

Dit dokument is een uittreksel uit: Reglement op den rekendienst der eenheden, 1934
Het volledige reglement is tweetalig en omvat 530 p.
Volledig bijgewerkt met kleefbriefjes (laatste datum: 30 april 1940)
Bijwerkingen weergegeven op lichtgrijze achtergrond
De niet weergeven pagina’s hebben betrekking op
algemene adminstratieve en organisatorische zaken,
allerlei interne aanvraagdokumenten en bijhoudtabellen.


m vr gr, Jean
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Kledij en uitrusting in vredes- en oorlogstijd, 1934 - 1

Bericht door Paddy »

Grenadier schreef:Hallo Jean, weet jij iets meer over de "boedelzak", soort voorloper van de kitbag, die gebruikt werd kort voor WO2? Het enige wat ik erover weet is dat ze blauw waren, en uit een soort van canvas gemaakt. Ik zou graag weten uit welke stof ze precies gemaakt werden, en welke de afmetingen zijn.

Groetjes,

Wim2
piot1940 schreef:Hallo,

Sorry voor de late respons, maar in de zomerperiode ben ik altijd wat minder aktief in de militaire historiek wat zich weerspiegeld in mijn afwezigheid op de fora en mijn aanwezigheid in mijn tuin en mijn garage :) :) :) :) :) :)

Ik heb inderdaad, zoals ettappe gent zegt, wel wat info over die boedelzak. (Hoe weet die dat eigenlijk :wink: )
Van zodra ik er foto's en afmetingen van genomen heb kom ik hierop terug. Tegen eind van de week is dat wel rond.

In elk geval bestaan er inderdaad blauwe maar nog veel meer khaki-okerkleurige, (met immatriculatienummer)


m vr gr, Jean
piot1940 schreef:Algemeen

De inhoud van de boedelzak is weer te vinden op: http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ui ... ollbar.htm

Vooreerst is er het blauwe model. Gemaakt uit jeansstof. Vandaar de naam "sac blue"
Het item dat ik on de collectie heb is helaas niet gemarkeerd met een immatriculatienummer, noch met ARMEE BELGE, AB etc... en heeft ook geen stropkoord noch de mogelijkheid om er een in te steken. Ik laat dit item dan ook momenteel buiten beschouwing. Als ik de foto's terugvind van het gehele lot waarin dit stuk zat kan ik het alsnog publiceren.



Afbeelding
...
Afbeelding
De khaki-okerkleurige modellen komen wel frequenter voor maar verschillen heel wat in kleurtint. De stof is gewoon katoen.
De afmeting bedraagt ongeveer 97 cm hoog en 68 cm plat gemeten. Herstellingen komen ook voor wat kan uitmonden in een aanpassing van de afmetingen zoals bij boedelzak 1 die wat korter is dan de andere.

Afbeelding
Detail van de stikking aan de binnenzijde
Afbeelding
Bovenaan een ingewerkt stroptouw.


Allen zijn op de buitenzijde gemarkeerd met een met inkt aangebracht immatriculatienummer. Naast dit nummer komt soms nog de naam en een afkorting van de eenheid weer. Sommige boedelzakken hebben twee nummeringen wat op hergebruik wijst.



Boedelzak 1
Afbeelding
Markering van het 14e artillerie, stamnummer 164 15282, aangebracht centraal op zijkant.
Afbeelding
De immatriculatie wordt hernomen op een etiket op de zijkant waarbij het cijfer 1 van 15282 over het hoofd gezien wordt.
Afbeelding
Op de andere zijde van dezelfde boedelzak een markering van het 3e Chasseurs à Cheval met een gewoon volgnummer 2689



Boedelzak 2
Afbeelding
Een boedelzak van het 3e lansiers 141 24023, van een genaamde Block. De markering is beide zijde met balpen aangebracht.
Afbeelding
Daarnaast is er nog een met inkt aangebracht nummering van zijn volgnummer. 24032
Afbeelding
Aan de binnenzijde, net onder de rand waar de stropkoord doorloopt vinden we de markering ARMEE BELGE terug.



Boedelzak 3
Afbeelding
De derde boedelzak is gewoon met inkt gemarkeerd 112 70541 van het 12e Linie


m vr gr, Jean
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Kledij en uitrusting in vredes- en oorlogstijd, 1934 - 1

Bericht door Paddy »

piot1940 schreef:bijkomende info,

Een foto van een opgeroepen soldaat met de boedelzak op de schouders. De foto komt uit het boek L'armée des Fonds de Tiroir van André Alexandre.

Afbeelding


m vr gr,Jean
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”