Belgische Adrian Helm

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Belgische Adrian Helm

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 12 Jul 2010 19:21
Vioxx schreef:Heb in Oostende een mooie helm op de kop kunnen tikken.

Leeuwtje is van koper, binnenwerk heeft langs de zijkant slijtage.

Heb me laten vertellen dat het eerst een politiehelm was (zwart) en met de mobilisatie van het Belgische leger dat deze dan overschildert werden.

Wat denken jullie erover? Kan iemand mij nog wat info geven aub?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische Adrian Helm

Bericht door Paddy »

Vioxx schreef:
Bram1940 schreef:Beste Vioxx,

Ik vrees dat die verkoper je wat wijs gemaakt heeft. De helm die hij je verkocht heeft, is een overschilderde rijkswachthelm. Bij mijn weten werd dit niet gedaan (niet met een model 1915 en niet met een model 1931). Deze rijkswachthelmen werden ook na 1945 nog gebruikt door de rijkswacht. Voor reenactingtoestanden kan de hel nog dienen.

Groeten,
Bram.
Hallo,

Ja de verkoper had gezegd dat deze overschilderd was. En dat deze idd van de rijkswachters kwam. Of deze nu gediend heeft in WOII ? ... het zal wel zo zijn zoals jij zegt.
langemarck schreef:vrees dat Bram gelijk heeft. legerhelmen zijn wel afgevloeid naar de rijkswacht, maar naar mijn weten nooit andersom.
Had deze helm trouwens al eens ergens op een site te koop gezien, en heb heel vlug door gescrold.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Belgische Adrian Helm

Bericht door Yente »

Ah, mij is altijd verteld geweest dat juist het leger helmen heeft gebruikt van de rijkswacht wegens tekorten.
En deze werden dus inderdaad overgeschilderd.
Maar als jullie er rotsvast van overtuigd zijn dat dit niet het geval was, geloof ik jullie. Maar wou dit toch even zeggen.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Belgische Adrian Helm

Bericht door piot1940 »

Ik ga ook niet mee in de theorie van overschilderde rijkswachthelmen wegens tekorten. Dit lijkt mee vrij recent overlakte helm te zijn. Goed voor re-enactiment en dan nog ...

info mbt de belgische helm: http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ho ... 1931NL.htm

m vr gr, Jean
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”