Identificatie van 2x M1818 No 2 Belgisch of Nederlands?

De "Napoleontische", onder Franse invloed, de gekleurde periode van 1830 tot eind 1914.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

UNPROFOR1994
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2020 17:57

Identificatie van 2x M1818 No 2 Belgisch of Nederlands?

Bericht door UNPROFOR1994 »

Vraag tot identificatie van twee vermoedlijke M1818 No. 2 scheepssabels of marinierssabels zoals ze werden ingevoerd tijdens de Nederlandse periode 1815 - 1830 in België.

Er staat wel geen anker op het lemmet waardoor ik vermoed dat het hier misschien om Belgische sabels gaat en dus mogelijks gemaakt in de periode 1830 - 1865. Deze werden gebruikt door de Belgische Douane en Marine sinds 1832.

Veel markeringen staan er niet op. Op één sabel staat 2x in een rechtopstaande ovaal de letter P met een kroon er boven. Op de andere sabel staat 2x een neerliggende ovaal met de letters GD er in en boven op de ovaal een kroon. Op het lemmet staat A&FCS wat zou staan voor Schimmelbusch Solingen. Spijtig genoeg krijg ik geen goede foto's gemaakt van de markeringen, hopelijk is mijn omschrijving duidelijk genoeg?

Zijn dit BE of NL sabels, wat was de BE type aanduiding of ging dit niet verdere als Hollands model? Alle informatie over de markeringen, leeftijd, herkomst en gebruik is welkom. Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée”