Belgische (?) kazernemuts

De "Napoleontische", onder Franse invloed, de gekleurde periode van 1830 tot eind 1914.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
clash
Sponsor 2022-2023
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2011 20:09

Belgische (?) kazernemuts

Bericht door clash »

Hallo,

Onlangs kreeg ik onderstaande "camembert" in mijn bezit. Ze lijkt op het Belgisch model maar ze is een stuk hoger dan de meeste mutsen die ik al zag. Deze zitten meestal rond de 7 cm hoog. Bij deze muts is dit een goeie 8,5 cm waardoor ze er toch een ander profiel heeft. Cocarde en eenheidsaanduiding ontbreken.

Heeft iemand een idee of dit Belgisch is of moet ik het elders gaan zoeken?

groeten,
Bert

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Belgische (?) kazernemuts

Bericht door canadian2nd »

Hallo Bert
gezien de staat ervan (niet versleten, geen zweetresten of -plekken, de kwaliteit van de stof ...) denk ik dat dit een kopie is.
Je weet waar je hem hebt gekocht ?
Laat dit een troost voor je zijn : het is een "goeie" kopie.
Met de juiste kentekens zal hij er als "nieuw" uit zien.
Opletten in het vervolg ... en .... ruiken. Iets van 100 jaar geleden ruikt niet meer als vandaag.
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
clash
Sponsor 2022-2023
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2011 20:09

Re: Belgische (?) kazernemuts

Bericht door clash »

Ik heb er de prijs voor betaald van een goeie kopie :-)

Het is vooral de hoogte die me doet twijfelen of dit wel Belgisch is (of moet voorstellen). Als Iemand de moeite doet om zo'n goed afgewerkt exemplaar te maken, zou je toch verwachten dat ook voor een normale hoogte wordt gekozen.

groeten,
Bert
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée”