Foto uit 1871 - uniform 1871 of vroeger? en welke graad?

De "Napoleontische", onder Franse invloed, de gekleurde periode van 1830 tot eind 1914.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
pey
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jul 2013 17:17

Foto uit 1871 - uniform 1871 of vroeger? en welke graad?

Bericht door pey »

Bijgevoegde foto zou in 1871 gemaakt zijn (dan was die fotograaf actief in Brussel).
Is dat uniform nu het model 1871 of vroeger? en hoe kan je dat zien?

Ik zie ook 2 sterren op de kraag, wat is dan zijn graad?
Ik vond op http://www.abl1914.be/organisatie/graden.htm wel een overzicht, maar kan er niet aan uit of dat nu grote of kleine sterren zijn en of er een boord of een bies te zien is?
Dus is het een luitenant of een luitenant-kolonel?

alvast bedankt!
IMG_20160811_0001-60.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Drackx
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:52

Re: Foto uit 1871 - uniform 1871 of vroeger? en welke graad?

Bericht door Drackx »

Het is een lager officier (te zien aan de epauletten met fijne bouillon) en het is inderdaad een luitenant.
Indien het een luitenant-kolonel was geweest zouden de epauletten met dikke bouillon zijn en zou er een gouden achtergrond achter de zilveren sterren zitten op de kraag. Dit is een inderdaad een vroeg uniform vanaf 1871 maar werd in principe gedragen tot 1913 (en daarna nog een overgangsperiode tot de kakhi periode). In de latere periode werd de col wat hoger en rechter (zoals op de kakhi-uniformen vanaf 1915 waardoor dit een vroeg uniform is). Waarschijnlijk linie-infanterie want de kraag lijkt me redelijk licht en zou rood kunnen zijn (niet zwart), er is geen granaat te zien (grenadeirs) en dit wordt bevestigd door de dubble rij knopen.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Foto uit 1871 - uniform 1871 of vroeger? en welke graad?

Bericht door nick »

Beste,

=> Al gelet op het feit dat de glazen cliché voor het afmaken van de foto gedraaid werd.

=> Jas gaat verkeerd dicht ;) .

Mvg,

Nick
pey
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jul 2013 17:17

Re: Foto uit 1871 - uniform 1871 of vroeger? en welke graad?

Bericht door pey »

Bedankt Drackx!
Heel interessant dat je er zoveel uit kunt afleiden!

En wat is dan het verschil met een uniform van in de jaren 1860 bijvoorbeeld?
pey
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jul 2013 17:17

Re: Foto uit 1871 - uniform 1871 of vroeger? en welke graad?

Bericht door pey »

nick schreef:Beste,

=> Al gelet op het feit dat de glazen cliché voor het afmaken van de foto gedraaid werd.

=> Jas gaat verkeerd dicht ;) .

Mvg,

Nick
Het was mij ook al opgevallen dat op foto's de ene keer links over rechts en de andere keer omgekeerd geknoopt werd. Ook op foto's uit dezelfde periode. Ik heb mij door een Nederlands historicus laten vertellen dat om de week iedereen wisselde om slijtage te verminderen...
detlev
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 jan 2012 19:09

Re: Foto uit 1871 - uniform 1871 of vroeger? en welke graad?

Bericht door detlev »

Ik heb mij door een Nederlands historicus laten vertellen dat om de week iedereen wisselde om slijtage te verminderen...
zou het toeval zijn dat een Nederlander dit zegt? :lol: :lol:
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée”