Lasalle - V. Bickx

De "Napoleontische", onder Franse invloed, de gekleurde periode van 1830 tot eind 1914.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Lasalle - V. Bickx

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

In het topic over de broeken à la Lasalle (zie http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic ... lle#p27055) werd er wat informatie gedeeld over de Lasalle-broeken bij de cavalerie.

Als ik het laatste boek van het KLM goed begrijp, waren deze Lasalle-broeken ook in dienst bij de artillerie. De charivari zal dan vermoedelijk haar intrede gedaan hebben in 1911 (zo begrijp ik toch de tekst in het boek - hoewel er verwezen wordt naar de charivaribroek model 1880 en 1880/1911), in 1913 gevolgd door de rijbroek.

Op p. 141 wordt dan een Lasallebroek getoond met vermelding "Broek voor de artillerie te voet M 1888", zonder de aanpassing aan de fausses bottes uit 1906 (rechte bovenkant). Voor de rest wordt over deze broek niet gesproken.

Als mijn ogen mij niet in de steek laten, staan er twee artilleristen met zo'n broek op de foto.
1913.jpg
Nu heb ik een zwarte Lasallebroek gezien met rode bies aan iedere zijkant en met de fausses bottes volgens de wijziging in 1906. Op de knopen staat "V. Bickx Bruxelles". Aangezien er geen officiële markeringen in staan van het Centraal Magazijn, ga ik ervan uit dat het een broek is die door een kleermaker is gemaakt. Onderzoek op het www toont V. Bickx (Victor Bickx?) als tailleur militaire et civil. In een Catalogue Officel Général voor de Wereldtentoonstelling van 1894 in Antwerpen staat onder X. - Industrie du Vétement bij nr 1533 "Bickx, Eugène, successeur de V Bickx, tailleur du Roi, 20, rue du Marais, Bruxelles. Vêtements d'hommes, livrées, habits de Cour. Médaille de bronze, Paris 1889".

In de Amersfoortsche Courant van 1902 staat bij de "Reclames": "Monsieur Bickx, tailleur civil et militaire de Bruxelles, fournisseur du Roi, est descendu à l'"Hotel Schwemmer" à Amersfoort, et se tiendra à la disposition de sa clientèle de 1 à 5 heures le jeudi 10 avril."

Wellicht toeval, ik vind ook een Victor Bickx, geboren op 06/01/1874 in Sint-Joost-ten-Node als officier in de databank van het KLM. In Le Petit Havre van 25 september 1916 wordt deze officier vermeld wanneer het Belgisch leger op zoek is naar naaisters: "Couturières sont demandées par Intendance belge pour réparations, 0fr.30 par heure. - S'adresser capitaine BICKX, rue Rélene, 116 bis. Préférences aux femmes et filles des mobilisés."

Heeft er iemand meer gegevens over de broeken in dienst bij de Belgische artillerie tot 1914 in het algemeen of V. Bickx in het bijzonder?

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée”