Musket model 1777; maar welke ???

De "Napoleontische", onder Franse invloed, de gekleurde periode van 1830 tot eind 1914.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bert Barrel
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:49

Musket model 1777; maar welke ???

Bericht door Bert Barrel »

Beste allemaal,

Eerder toevallig kwam deze week deze 1777-er in mijn verzameling terecht. Was al jaren op zoek naar eentje, gaf het een tijdje geleden op en dan...na een tip... was hij er! Ik kocht het stuk van iemand die absoluut geen verzamelaar is en mij enkel wist te zeggen dat het een musket 1777 corrigé was, gebruikt door het Belgisch leger circa 1830. Dat was toch wat een wapenmaker die het musket lang geleden eens gereinigd had hem vertelde.
Nu, gezien er zoveel soorten van het model 1777 in verschillende landen werden gemaakt en gebruikt, ben ik toch wat kritisch met deze info en leg ik het dan ook liever voor aan de leden van dit forum omdat hier wel echte kenners zitten die mij hopelijk wat meer kunnen zeggen over het stuk.
Wat kan ik ervan zeggen, ...wel het volgende :

slotplaat is aan buitenzijde niet getekend, er is wat piquage maar het lijkt erop dat er nooit enige naam of markeringen op gestaan hebben.
Aan de binnenzijde is er een stevige stempel te zien van de maker?? Zie foto. Ik denk dat de stempel er onderste boven in staat en als we het slot omkeren, lijkt er "M-D" in geslagen te zijn geweest met ervoor het cijfer "44", tevens wat hoger een "M" en op de tuimelaar een "S"

Op de loop staat op de kamer (andere zijde dan het zundgat) "1820", is dit het jaartal ??? Rechts ervan, helaas enkel de onderzijde nog zichtbaar een sierlijke "R", deze komt aan de onderzijde van de loop weer terug, zij het ook daar weer zeer moeilijk zichtbaar, daar lijkt het een gekroonde "R" te zijn. Aan de onderzijde van het staartstuk staat ook een sierlijke "I" of "T" geslagen. Verder nog enkele markeringen, ik vermoed van de wapenmaker om aan te geven hoe de loop in mekaar diende gezet te worden ( 3 evenwijdige lijntjes, enkele puntjes).
Onderzijde loop links van de gekroonde "R" lijkt er een grote "W" te staan en dezelfde "I" of "T" als op het staartstuk...
Nu, ik vermeld maar hetgeen ik "denk" te kunnen ontcijferen, maar ik hoop dat de foto's hieronder meer duidelijkheid zullen geven.Vergeef me de kwaliteit, dit ligt niet alleen aan mijn fototoestel :oops: .
Naast enkele moeilijk leesbare tekens ook de afkorten (ik denk te lezen) "J.C" ???
Ook de poetsstok is gemarkeerd, dit met "94 F"
De kolf heeft ook een grote ronde stempel, maar daar is echt niets meer uit af te leiden.

Mijn meest brandende vragen zijn nu :

Is dit musket effectief van 1820??
In welk land geproduceerd??
Militair gebruikt, zo ja, door welk leger ??
Kan het ooit in een Belgisch arsenaal gezeten hebben/ door het Belgisch leger gebruikt??
Wat is het precieze model ???

Alvast dank en geniet van de foto's!! Dubbel-klick op de foto en u kan hem vergroot bekijken, druk dan op het vergrootglas en de foto wordt nog groter :D

Groetend

Bert


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: Musket model 1777; maar welke ???

Bericht door RAL »

Nederlands Model 1815. Als de roest niet te erg is moet deze datum normaal ook te vinden zijn op het uiteinde van de loop, net voor het vijsgat.
Als je de haan een beetje naar achter trekt moetendaar ook de laatste twee cijfers van de fabricagedatum van het wapen zichtbaar zijn.
Bert Barrel
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:49

Re: Musket model 1777; maar welke ???

Bericht door Bert Barrel »

Bedankt voor de info!! Heb de haan wat naar achteren getrokken, doch het enige wat dan te zien is, is het schroefgat van ik denk het afdekplaatje van de tuimelaar, geen klein jaartal-stempeltje zoals ik ze ook ken van op de sloten van de Terssen en Albini-geweren.

Is dit stempeltje een "must"???
Slot is weliswaar wat gecorrodeerd, doch daar die stempeltjes er tamelijk diep in staan, zou het zeker zichtbaar moeten zijn als het er ooit heeft in gestaan....

Wat houdt dit nu in, het ontbreken van deze stempel???

Groetend

Bert
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée”