Belgische Mauserbajonet 1889 - Markering van eenheid

De "Napoleontische", onder Franse invloed, de gekleurde periode van 1830 tot eind 1914.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Amazoniac
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 nov 2011 23:43

Belgische Mauserbajonet 1889 - Markering van eenheid

Bericht door Amazoniac »

Ik kocht deze Belgische Mauserbajonet Model 1889 (korte type voor infanterie en genie) van een Nederlandse verzamelaar.
Schede en bajonet zijn niet nummergelijk, maar je kan niet alles hebben. De staat vind ik uitstekend.
Afbeelding

Via Paddy's site ABL1914 (Instructie van 19 januari 1874) probeerde ik te achterhalen tot welke legereenheid dit stuk behoord heeft.

De markering "M" in "M 1858" zou kunnen wijzen op het 13e linieregiment maar aan de andere kant staat een eenzame "V", volgens de lijst op ABL1914 zou dat op Genie kunnen wijzen. Twee markeringen ? Of is de eerste een afkorting voor "Modèle"?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De schede vermeldt "a6997". In het bolletje aan de punt van de schede staat een "R" in een vierkant (sorry, moeilijk te fotograferen) Iemand een idee bij welke eenheid dat hoort ?

Weet iemand raad ? Ik post het ook nog op Bajonet.be, maar ik wou hier ook eens wat foto's kwijt, want dat maakt fora toch interessant , niet ?
Opmerking: op bajonet.be gaan de foto's in een post open tot op ware grootte, iets wat ik op dit forum mis, tenzij ik iets verkeerd doe.
http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?f=6&t=2121 Via deze link zie je dus meer details.

Groeten,

Amazoniac.
In eervolle herinnering aan mijn overgrootvader Jean Florent TORREMANS, Soldaat Mil 1908, 10° en 20° Linieregiment en zijn gesneuvelde broer Auguste TORREMANS, Soldaat Vrijwilliger, 4° Jagers te Voet.
Gebruikersavatar
koen
Sponsor 2022-2023
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:08

Re: Belgische Mauserbajonet 1889 - Markering van eenheid

Bericht door koen »

Voor zover mijn kennis reikt :

De M1858 is het fabrieksserienummer; de V is de regimentsstempeling
Het nummer op de schede is eveneens het fabrieksserienummer; de kleine “a” duidt de fabrikant aan, in dit geval “Manufacture d'Armes de l'Etat”
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische Mauserbajonet 1889 - Markering van eenheid

Bericht door Paddy »

De V is de regimentsmarkering.
De M met nummer is een seriemarkering met daaropvolgende het werkelijke serienummer.
Toen de (druk)letters van de seriemarkeringen opgebruikt waren, werd voor de volgende reeksen de opnieuw met de (kleine letter) a herbegonnen.
De schede lijkt geen regimentsmarkering te hebben, waardoor ik vermoed dat het een officieel uitgereikte reserveschede is die een verloren schede dient te vervangen.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée”