hausse col van de BE infanterie

De "Napoleontische", onder Franse invloed, de gekleurde periode van 1830 tot eind 1914.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

hausse col van de BE infanterie

Bericht door Paddy »

Bericht Geplaatst: 05 Sep 2010 10:17 Onderwerp: Wat is dit?
love4history schreef:En wat is de ruilwaarde/marktwaarde?

Ik ben zelf falerist (geleerd woord om te zeggen dat ik enkel medailles verzamel he...he... [smilie=157tg.gif] dus dit is helemaal m'n ding niet. Volgens mij ziet het er uit als een Belgische sierkraag maar dat is ook alles wat ik erover zou weten te vertellen. Wellicht weet er iemand op het forum wel meer dacht ik zo :wink:
Bedankt!
Mvg
R.


Afbeelding
oudgidske schreef:dit is een hausse col van de BE infanterie
gedateerd ergens 1843 - 1860(heb mijn doc niet bij de hand om precieser te zijn)
love4history schreef:Hoi oudgidske
Aha, bedankt. Weeral iets bijgeleerd. Ik ga 's rondsnuisteren op het web wat ik meer te weten kom over een hausse col.
Mag ik ondertussen nog enkele vraagjes stellen?
Wanneer werd dit ding gedragen? Galauniform? en door wie? Officier? Of behoorde dit tot uitgaanstenue van de gewone piot?
Ik veronderstel dat de L in het wapenschild dan voor Leopold I staat?
Valt het stuk preciezer te dateren?
Kan je er grof geschat een prijs opplakken?
Mvg
l4h
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: hausse col van de BE infanterie

Bericht door Paddy »

anthony schreef:Volgens mij weet Recce (Urbain) hier meer over.
In zijn verzamel topic toonde hij een gelijkaardige col.

Mvg,
Anthony
love4history schreef:Bedankt voor de tip Anthony! Inderdaad. Lijkt er sterk op. Op het net heb ik onder "hausse col belge" ook een 2-tal gelijkaardige exemplaren gevonden. Alleen lijken al deze exemplaren in "wit koper"(?) te zijn met messing emblemen terwijl het exemplaar op de foto hierboven net het omgekeerde lijkt? (messing "schijf" met witkoperen emblemen?)
marcbrans schreef:in tijdschrift AMI nr. 5 van januari 1980 staat een artikel over de Belgische zgn. "hausse-cols".
Zal het hier in het kort en vertaald proberen weer te geven; is weer zo iets om uw gedachten bij te houden om de verschillen waar te nemen, ge kent dat wel ;-)
Werd in ieder geval enkel door offr gedragen, overblijfsel van het antieke harnas. Het betekent dat de offr in dienst is. Onderweg of in een oorlog wordt deze steeds gedragen. In het garnizoen slechts bij gewapende dienst of bij bezoeken. In regel wordt de hausse-col gedragen elke keer het regiment buiten gaat met het vaandel.
-1ste model, 1ste type(1830):
originele beschrijving onvindbaar. Vastgesteld door het Commissariaat-Generaal van Oorlog, voor de Inf en de Jagers te Voet, 30-12-1830.
Slechts twee ex. gekend (NOOT: dit artikel dateert van 1980), waarvan één in de collecties van het KLM.
Een verguld koperen convexe plaat in de vorm van een maansikkel, de uithoeken afgerond met daarop een leeuwenkop in gestampt zilver. in het midden een plaat bestaande uit een lauwerkrans met in het midden een staande leeuw die een staf draagt waarop een vrijheidsmuts ("casquette liégeoise"); het geheel in zilver.

-1ste model, 2de type (1831):
het eerste model werd te veel "revolutionair" gevonden. In een besluit van 30-5-1831 wordt de staf en vrijheidsmuts geschrapt (welke ook op de shakos van de Linie-infanterie stond). In afwachting van nieuwe matrijzen, werden van de bestaande platen die staf en muts verwijderd, wat ze zeldzaam maakt. De meeste van deze tweede types hebben nog een overblijfsel van de staf, een soort van blokje, aan de poot van de leeuw.

-2de model (1845):
in 1845 worden de tenues gemoderniseerd; de hausse-col wordt kleiner. Nog steeds in geel koper en een leeuwenkop op de punten, in het midden een staande leeuw op een sokkel, houdende een ovalen schild met een £ in. Onderaan een laurier- en eikentak.
Lengte: 170 mm
hoogte: 50 mm
hoogte van het ornament: 47 mm
De hausse-col verdwijnt in het leger de 19de oktober 1853 om plaats te maken voor de sjerp in amarante zijde.

Hausse-col voor de Bugerwacht:
- 1ste model (1831):
zelfde als het model voor het leger maar dan verzilverd koperen plaat met vergulde ornamenten.

- 2de model (1848):
zelfde model als voor het leger maar opnieuw de "metalen" omgedraaid: verzilverd koperen plaat met vergulde ornamenten.

Bestaan ook dozen voor, zoals voor de steken en de schouderstukken.
Let ook op het feit dat bij het eeuwfeest in 1930 veel van deze stukken, net zoals andere uniformstukken zoals shakoplaten, opnieuw gemaakt zijn geweest voor de talloze optochten in gans het land. Originele matrijzen in vele gevallen ongetwijfeld, maar nieuwslag...


Marc
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: hausse col van de BE infanterie

Bericht door Paddy »

recce schreef:Marc,

Zeer goed hoor, ik heb de vertaling en bewerking in mijn boek gemaakt.

Misschien om op de vraag van Anthony te beantwoorden,mijn bescheidene bijdrage.
Ik kan U en Oudgiske aan bevelen voor meer info over,later zal ik eens mijn drie verschillende modellen laten zien.

Wat de prijzen weet ik bij ondervinding dat ze duur zijn.

En schiet vooral niet op de pianist,als er iets fout is,pls.

I. De ringkraag van de infanterieofficier van het leger.
Versiering in koper of verguld zilver, aangebracht op kleine kwast, die de infanterieofficieren onder hun wapens dragen. Dit is een overblijfsel van de oude wapenrusting, die men rond de hals droeg. De ringkraag geeft aan dat de officier in dienst is. Onderweg en in oorlogstijd wordt het voortdurend gedragen. In het garnizoen bedient men zich er slechts van voor gewapende dienst en bezoeken van het korps. In het algemeen draagt men de ringkraag iedere keer als het regiment uitrukt met banier, maar enkel afzonderlijk indien het bevel gevoerd wordt in functie van officier met wachtdienst of kwartierdienst.
De ringkraag is voor de infanterieofficier, wat de patroontas (giberne) is voor de soldaat en de patroontas (cartouchière) voor de cavalerieofficier.
In deze termen definieert de Franse generaal Couturier de ringkraag in zijn Dictionnaire portatif et raisonnés des connaissances militaires, uitgegeven in 1825.
Gemiddelde afmetingen van de plaat:
lengte, plat: 155 mm
breedte, vanaf midden: 55 mm
doorsnede buiten de kroon: 50 mm
doorsnede binnen de kroon: 37,5 mm
hoogte van de Leeuw: 37,5 mm
gewicht: 65 gr
a. Eerste model, eerste type.
Dit attribuut, waarvan de officiële beschrijving onvindbaar is, werd op 30 december 1830 door de Commissaire Générale de la Guerre opgelegd voor de Infanterie en de Jagers te Paard.
Het is zeer zeldzaam: slechts twee exemplaren zijn bekend, waarvan één er zich bevindt in de collectie van het KLM te Brussel.
De ringkraag bestaat uit een ronde plaat in verguld zilver in de vorm van een maan in het kwartier, met afgeronde uiteinden die elk een in zilver gedrukte leeuwkop tonen .
b. Eerste model, tweede type 1831.
Het ringkraagattribuut werd mogelijk als te revolutionair beschouwd, en de Regent onderdrukte de piek en de helm
(die ook op de shako van de linies stonden) in een koninklijk besluit van 30 mei 1831, onder het
voorwendsel de staatslegers en de militaire decoraties te willen uniformiseren. De patriottische kranten van die tijd toonden zich hierdoor geschandaliseerd, maar de beslissing werd toch doorgevoerd.
In afwachting van de nieuwe mallen, werden in eerste instantie de piek en de helm gewoon van de oude modellen verwijderd, hetgeen ze zeer zeldzaam heeft gemaakt. Een aantal exemplaren van het tweede model vertoont dus nog een deel van de schacht van de piek tussen de poten van de leeuw.
Het midden van de plaat vertoont de rechtopstaande Belgische leeuw die naar links kijkt (voor de drager), op een sokkel geplaatst s en een piek dragend met een Luikse pet (vrijheidsmuts “Liégeoise”) er op. De leeuw wordt omgeven door een lauwerenkroon, en het geheel is uitgevoerd in ingedrukt zilver.
Het midden van de plaat vertoont de rectopstaande Belgische leeuw die naar links kijkt (voor de drager), op een sokkel geplaatst s en een piek dragend met een Luikse pet (vrijheidsmuts “Liégeoise”) er op. De leeuw wordt omgeven door een lauwerenkroon, en het geheel is uitgevoerd in ingedrukt zilver.
b. Eerste model, tweede type 1831.
Het ringkraagattribuut werd mogelijk als te revolutionair beschouwd, en de Regent onderdrukte de piek en de helm
(die ook op de shako van de linies stonden) in een
koninklijk besluit van 30 mei 1831, onder het
voorwendsel de staatslegers en de militaire decoraties te willen uniformiseren. De patriottische kranten van die tijd toonden zich hierdoor geschandaliseerd,
maar de beslissing werd toch doorgevoerd.
In afwachting van de nieuwe mallen, werden in eerste instantie de piek en de helm gewoon van de oude modellen verwijderd, hetgeen ze zeer zeldzaam heeft gemaakt. Een aantal exemplaren van het tweede model vertoont dus nog een deel van de schacht van de piek tussen de poten van de leeuw. Het ministerieel besluit van de 1ste juli 1831 bepaalde definitief de tenue van de soldaten, en herhaalde zorgvuldig het verbod op de "revolutonaire" piek attributen.
Ondanks de nauwgezetheid van die periode bestaan er geen uitvoerige
beschrijvingen van de nieuwe ringkraag; desalniettemin spreken enkele rapporten van generale inspecties erover dat de officieren ringkragen in verguld rood koper droegen,waar dit bij anderen dan weer geel was, "waaruit blijkt dat als het
verguldsel slijt dit een schokkend onderling verschil veroorzaakt voor dat
deel van de tenue". Op 5 mei 1831 nodigde de Minister van Oorlog bovendien de Korps- en Depôtsoversten uit om de in de contracten voor de levering van deze
voorwerpen te voorzien dat die steeds uitgevoerd zouden worden in geel koper.
C. Tweede model 1845
In 1845 moderniseerde de infanterie haar tenues (Koninklijk Besluit van 31 januari 1845), en de ringkraag werd verkleind. Ze was nog steeds in geel koper, en vertoonde ook nog steeds leeuwenkoppen aan de twee uiteinden om de gouden koorden vast te maken, die de plaat verbonden aan de knoop van de epaulet. De Belgische Leeuw in het midden van de plaat was evenwel aanzienlijk getemd: ooit dreigend en klaar voor de strijd, lijkt hij vanaf nu haast nonchalant te leunen op een ovalen blazoen dat het cijfer van de koning draagt,
met het hoofd gedraaid naar links. Hij staat nog steeds op een sokkel, maar de lauwerenkroon maakte plaats voor enige kleine takken, die één van een eik (links van de leeuw), en de ander van de olijfboom (rechts van de leeuw), dit alles in het zilver.
Gemiddelde afmetingen van de plaat:
- Lengte: 170 mm
- Breedte: 50 mm
- hoogte van het ornament: 47 mm
De ringkraag verdween uit het leger op 19 oktober 1853 om vervangen te worden door de sjerp
in amarantkleurige zijde.
II. De ringkraag van de infanterie officier van de Belgische Civiele Garde.
De uniformen van de Civiele Garde, vaag omschreven door het Reglement van 19 oktober 1830,
dragen dit accessoire niet, gravures uit die tijd leren ons dat het bij officieren van die legioenen niet
in gebruik was.
a. eerste model 1831
Op 28 juni 1831 verscheen een dagorder van de Inspecteur-Generaal met het reglement omtrent de klederdracht en de uitrusting van de officieren van de Civiele Garde, die hen voorschreef om tijdens de dienst net als de officieren van het leger de ringkraag te dragen.
De exemplaren in het bezit van de KLM, waarvan de oorsprong volledig bekend is, komen overeen met de ordonnantie voor het leger (model 1831), en vertonen een verzilverde koperen plaat met
vergulde versieringen. Ze werden gedragen op de vest.
De officieren van de Civiele Garde die in bepaalde gemeenten werden gemobiliseerd hadden
uniformen van dezelfde stof als het leger, en droegen de ringkraag "en grande tenue".
De "plaat" nr. 21 van Madou (Armée Belge - Garde Civique 1ste Bataljon) en een aquarelportret van 1833, beiden vertoond in het KLM, lijken te tonen dat dit kenteken een vergulde plaat had met een zilveren ornament, net als voor het leger!
b. Tweede model 1848.
Op 18 juni 1848, toen de Civiele Garde haar tuniek had aangepast, werd de ringkraag ook
veranderd. Het model van het leger beschreven in het Koninklijk Besluit van 31 januari 1881,
maar de plak werd verzilverd en de versieringen verguld.
De ringkraag van de Civiele Garde werd afgeschreven door het Koninklijk Besluit van
17 november 1881, die de tunique-vareuse en het befaamde hoofddeksel "Trois-François" invoerde.
Hij werd niet vervangen, zoals bij het leger het geval was, door een sjerp in Duitse stijl of enig ander prijzig ornament.

Bron: AMI : 05 januari 1980.
Insignes des grades ,vrije vertaling en bewerkt, Auteur Mr Jaccques Van den Haute.
1. Carnets de la Fourragère,1925: L. Leconte
2. Cabinet des Estampes, MRA (KLM)
3. Hausse-cols verzameling: Urbain Huyhebaert
4. Foto van de originele doos Claude FEYS en André Mollenkens



Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: hausse col van de BE infanterie

Bericht door Paddy »

recce schreef:
love4history schreef:Heel erg bedankt heren! Als ik het allemaal goed interpreteer hebben we hier dus een Model 2 (officier reguliere leger), te dateren tussen 1845-1853
Dit voorzover het geen naslag betreft uit het eeuwfeest van 1930. Bestaat er een manier om deze 1930 naslagen te onderscheiden van de originelen aub?

Ik zoek nog steeds een middel om naslagwerken te onderscheiden,dat is moeilijk,toch voor mij.
Ik wil niet pocherig doen,maar mijn collectie 1830-1931 tot pre 1914 is tamelijk uitgebreid, en om iets te kunnen leren tussen de orginelen en de naslagwerken.
Mijn kennis haal ik uit de boeken,meestal franstallige archieven opzoeken.En mijn kennis van de 2de taal is ook niet denderd.Je begrijpt :?
:oops:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée”