18-daagse veldtocht grootvader

Informatie over personen, van generaals tot soldaten.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

18-daagse veldtocht grootvader

Bericht door tim s »

Beste mede-forummers.

Via Adj. Van Tilborg kreeg ik het persoonlijke militaire dossier van mijn grootvader toegestuurd (spijtig genoeg enkele jaren geleden overleden.)

Enkele dingen die er in terug te vinden zijn:
-binnen gegaan op 30.9.1937.
-met onbepaald verlof op 5.10.1938
-uit onbepaald verlof terug den 14.10.1939
-toegevoegd aan het 2e regiment d'artillerie, meer bepaald 2e R.A.A.

Volgens de verhalen die ik nog van hem herinner is hij gevangen genomen en samen met het gros afgemarcheerd naar Antwerpen. Hij zal dus de volledige veldtocht hebben meegemaakt.

Nu zit ik natuurlijk met enkele vragen.
-Waar situeert zich de rang van brigadier?
-Voor wat staat 2e R.A.A. (ik neem aan iets met Anti Aerienne, aangezien mijn grootvader soms sprak over luchtdoelmitrailleurs).

Wie helpt mij op weg om wat dieper te graven?

Alvast bedankt!

Tim
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 18-daagse veldtocht grootvader

Bericht door eaw458 »

Beste Tim,

2RAA staat voor 2e Régiment d'Artillerie d'Armée, oftewel Legerartillerie in het krom militair Vlaams van toen.

Artillerie-eenheden werden in steun geplaatst bij een divisie (formatie van ~15000 man) of bij een korps (formatie van ~60000 man) en werden dan divisieartillerie of korpsartillerie genoemd.

Op het niveau van het ganse veldleger, beschikte men daarnaast nog over vijf regimenten Legerartillerie die over het echte zware geschut beschikten en onder een eigen commando net onder het Groot Hoofdkwartier stonden. Die regimenten werden in detachementen van wisselende samenstelling en grootte als extra vuursteun toebedeeld aan de lagere formaties.

Ik heb zelf de eenheidsarchieven van het 2RAA nog niet ingekeken maar het weinige dat ik al bij mekaar gesprokkeld heb, vind je hier: http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... artillerie

Binnen elk artillerieregiment had iedere groep (groep is artillerietaal uit 1940 voor bataljon) een klein detachement luchtafweermitrailleuses van het type Maxim. Vandaar dat je grootvader van dit wapentuig sprak.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 18-daagse veldtocht grootvader

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Het 2RAA had drie groepen: I, III en IV. De batterijen van de groepen III en IV waren genummerd alsof het Groepen IV en V betroffen ... Als vuurmond beschikten zij in 1940 over snelvuurmortieren van 220mm model 1916.

L'artillerie lourde sur voie ferrée van A. Bikar is verplichte lectuur voor wie geïnteresseerd is in deze regimenten legerartillerie.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 18-daagse veldtocht grootvader

Bericht door eaw458 »

Dune65 schreef:Brigadier en Korporaal stellen inderdaad dezelfde rang voor in dit geval twee witte strepen.
Ge zit er naast ;)
De korporaal of brigadier van 1940 droeg twee rode strepen.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Re: 18-daagse veldtocht grootvader

Bericht door tim s »

Hallo allemaal

alvast bedankt voor de reacties en de info.

Walter, de info op je (overigens zeer leerzame) site heeft me al een beetje een idee gegeven van de situatie toen.

Iemand nog een suggestie waar ik meer info kan vinden?

Hoe zit dat trouwens met medailles en eretekens. Kreeg iemand die automatisch uitgereikt of moest je een aanvraag doen en die betalen na de oorlog?


Grt
Tim
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Re: 18-daagse veldtocht grootvader

Bericht door tim s »

Niemand...? :(
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 18-daagse veldtocht grootvader

Bericht door Bram1940 »

Dag Tim,

Voor de archieven van het 2RAA moet ja naar het Kwartier Koningin Elisabeth in Evere (Blok 15), te bezoeken van maandag t/m woensdag tussen (ik dacht) 8u30 en 16u00. Moest je foto's kunnen nemen van de documenten, dan zijn Walter en ik zeker geïnteresseerd in een kopietje.

Veel succes met de opzoekingen.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 18-daagse veldtocht grootvader

Bericht door eaw458 »

Ja - Bram bedoelt het Centrum voor Historische Documentatie van Defensie.

In de archieven mbt de Achttiendaagse Veldtocht liggen daar een pak actieverslagen (weliswaar net na de oorlog opgesteld) en ook wel een hoeveelheid documenten uit mei 1940 zelf (velddagboeken, copies van orders, enz...). Deze zijn per regiment 'geklasseerd' (ho-hum) in een farde. Je krijgt er een pak details mbt de veldtocht mee in handen - standplaatsen, kantonnementen, marsroutes, acties, enz...

Gewoon even de farde van het 2de Regiment Legerartillerie opvragen en met een digitale camera aan de slag gaan. Je mag de ganse zaak gewoon van A tot Z fotograferen en dat is op zich al een belevenis. :D

En zoals Bram al zei, we zijn natuurlijk alle twee kandidaat voor een kopietje van de bestanden. ;)

Contactgegevens op deze pagina http://www.mil.be/is/units/index.asp?LAN=nl&ID=1210

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Re: 18-daagse veldtocht grootvader

Bericht door tim s »

Prachtig, dat is nen uitleg waar ik al veel verder mee ben. Dan ga ik daar mijn licht is opsteken.

Ik laat nog weten hoe het loopt.

Bedankt voor de hulp!

Grt
Tim
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Re: 18-daagse veldtocht grootvader

Bericht door tim s »

Hallo jongens.

Door tijdsgebrek heb ik spijtig genoeg nog niet langs Brussel kunnen passeren. Wel heeft mijn moeder onlangs deze foto teruggevonden in haar ouderlijk huis.

Afbeelding

Dit staat op de achterkant geschreven.

Afbeelding

Daardoor weet ik nu toch al bij welke eenheid van de 2e R.A.A. hij precies zat.

Spijtig genoeg geen jaartal... Ik denk waarschijnlijk '38-'39.

Op de emmer/ton staat er nog iets geschreven. Iemand een idee wat dit wil zeggen?

Grt
Tim
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
drongo92
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2012 16:29

Re: 18-daagse veldtocht grootvader

Bericht door drongo92 »

Knap, mijn overgrootvader zat bij de 1RA, eveneens 1ste groep, 2de batterij
gevangen gekomen in Diksmuide en dan richting STAGL II-C
Plaats reactie

Terug naar “Het Appèl”