browneyes schreef:18062011592.jpg
- De aircomando (BV en O/OFF) heeft een zwarte muts (baret, alpenmuts) met daarop, in het zilver, het oude UDA/IBE-kenteken.
- De luchtfusilier(BV en O/OFF) heeft een zwarte muts (baret, alpenmuts) met daarop, in het zilver, het vleugeltje.
- De officieren van bovenstaande categorieên hebben een gouden kenteken.
- De 'gewone' AV'er, die geen aircommando of luchtfusilier is draagt, net als alle andere luchtmachters, de politiemuts met daarop een (naargelang de graad)
bronzen, zilveren of gouden geborduurde vleugel.
Bijna juist,
Men moet 2 periodes in acht nemen:
1. de periode van voor brevet air Commando (dus tot 1986): Alle luchtmachters (behalve het varend personeel dat altijd de metalen luchtmachtvleugel droeg op hun schipje) droegen de grijze luchtmachtmuts op hun uniform (niet op de SD).
Daarop kon men 2 verschillende soorten kentekens vinden:
a. De gewone luchtmachtvleugel in brons, zilver en goud (Sdt-Kpl, Ooffr en Offr)
b. Het UDA kenteken met de gekruiste stens (dat origineel het kenteken was van de Speciale Flight (bewaking en toezicht) en waarbij later zowel de verdedigingseenheden (VVE) als de Politie Flight zich het kenteken toe-eigenden ), dit werd gedragen door de militairen die slaagden in de gevechtstest (hindernispiste, cross, zwemmen, enz) waarbij bijna iedere personeelscategorie en eenheid anders specifieke normen hanteerde. Na het slagen in de opgelegde proeven werd de luchtmachtvleugel vervangen door een UDA kenteken. De kenteken werd op de muts gedragen in brons, zilver en goud (Sdt-Kpl, Ooffr en Offr)
2. De periode bij invoering van het brevet Air Commando: (was goed bedoeld maar liep volledig in het honderd)
a. De gewone zilveren luchtmachtvleugel; verkregen bij het behalen van het brevet luchtfuselier en ZILVER voor alle categorieën (gaat gepaard met de dracht van een badge op de rechter bovenzak van de SD).
b. Het zilveren UDA kenteken, verkregen na het afleggen van de proever Air Cdo en ZILVER voor ALLE categorieën (gaat ook gepaard met de dracht van een badge op de rechter bovenzak van de SD met gekruiste degens en de badge Air Commando op beide schouders)
Beide kentekens werden/worden altijd op de zwarte muts gedragen.
3. Door het afschaffen van de grijze luchtmachtmuts hebben veel militairen het recht in eigen handen genomen en een zwarte muts "getooid" met hun oorspronkelijk UDA kenteken in brons, zilver of goud, wat niet de bedoeling was en is ook nooit zo beschreven in de reglementen. Men heeft dit een tijd oorluikend toegestaan in afwachting van een nieuw hoofddeksel in de vorm van een muts (dat er niet kwam) of hopende dat men deze dracht toch zou legaliseren.
Actueel:
Het brevet luchtfuselier en air cdo bestaat nog maar men is bezig met de modaliteiten te herzien, zodoende mag er nu nog enkel een zwarte muts (met respectievelijk bijhorend kenteken: zilveren luchtmachtvleugel of zilveren UDA kenteken) gedragen worden door "gebrevetteerd personeel" (ttz zij die de proeven afgelegd hebben en daar een brevet van hebben), AL de rest moet nu het schipje dragen. Ook de dracht van de zwarte muts, op officiele parades, is afgeschaft en ook zij moeten nu het schipje dragen. Het is wel zo dat de gebrevetteerde Air Commando hun zwarte muts mogen dragen op hun SD (ten individuelen titel)
Hopende dat "deze boterham" enige klaarheid brengt,
Als gewezen onderrichter MP LuM moest ik wel op de hoogte zijn, hé
Norbert