Pagina 1 van 1
2/4 Lansiers
Geplaatst: 19 feb 2016 15:13
door ABL
Heren, goede middag,
wil eens beroep doen op jullie kennis.
Een vriend is bezig met een model van een Leopard 1A5 en wil die de kentekens van 2/4 Lansiers meegeven.
Voor zover mijn kennis daarover gaat had 2/4L een Neushoorn als logo.
Kan iemand mij uitleggen of op foto laten zien hoe een Leopard van 2/4L herkenbaar was?
dank bij voorbaat
Mvg
ABL / JP Salden
Re: 2/4 Lansiers
Geplaatst: 19 feb 2016 16:09
door one_O_five
De neushoorn is oorspronkelijk van het 2L, 4l had voor elk Eskadron een ander symbool, na de samensmelting is de neushoorn gebleven.
Re: 2/4 Lansiers
Geplaatst: 19 feb 2016 16:26
door ABL
Hoi,
bedankt voor de snelle reactie
bijkomende vraag
in 'mijn' tijd hadden alle eenheden in die zwarte rechthoek, een wit 3 delig eenheidsnummer zoals bvb de VAsch 722, DOVO 325 etc.
had 2/4L ook nog zo'n nummer?
op de korf die achteraan de toren zit, zie je ook een 2 cijferig nummer. 11, 12 etc etc
vermoed dat dit op welk Eskadron en peleton slaat?
Re: 2/4 Lansiers
Geplaatst: 20 feb 2016 08:42
door one_O_five
Die eenheidsnummers in het zwarte vak staan hier op het forum, deze nummers dienden voor de controle van de bewegingen, de RTO was verantwoordelijk voor de controle, elke colonne kreeg een nummer, in dat nummer was ook de eenheidsnummer opgenomen, het 4L had 027, de rest bestond uit de datum en uur (DTG), colonnenummer en nationaliteit.
De nummers op de toren duiden aan welke tank het is, elk peloton bestond uit vier tanks, het eerste cijfer duid het peloton aan, het tweede de tank binnen het peloton.
De tank van de pelotonscommandant is de 6, de pelotonsadjunct de 5, 1 en 2 zijn de gewone tanks, de drie pelotons zijn 10,20en 30, hier staat de 0 voor het volledige peloton, dit werd gebruikt om het volledige peloton aan te duiden.
De Eskadronscommandant was de 66, zijn Iltis de 61, de tweede commandant zijn Spartan de 55, de mechaniekerd 54 en 53, en in oorlogstijd de Unimog van de beveiligingssectie de 72.
Re: 2/4 Lansiers
Geplaatst: 20 feb 2016 16:53
door ABL
Hallo,
stevige en goede uitleg warvoor dank