3A in Werl

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

3A in Werl

Bericht door georges-cdl »

3A was in Werl gelegerd

De Lance missile kon een atoomkop ontvangen en deze munitie was onder amerikaanse controle gezien dat ze ter plekke waren.

Naar zeggen gelegen naast het LtAvi vliegveld met benaming REME/LARME ? ? ?
Wat wilt dit zeggen ?
Welke was deze eenheid ?
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: 3A in Werl

Bericht door Exjager »

REME = Royal Electrical and Mechanical Engineers.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 3A in Werl

Bericht door one_O_five »

Die benamingen stammen nog van de Britse organisatie na WO II, later toen in NATO verband de US organisatie werd overgenomen werden ook de benamingen van de eenheden aangepast.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 3A in Werl

Bericht door eaw458 »

Gaat het hier niet om de latere 4 Cie Mat die speciaal bestond om steun te leveren aan 3A?

http://www.4ciemat.be/en/homeEN.html

20A met de M110 houwitsers en 95 Cie Maint Hawk lagen ook te Werl, beide naast de LtAvi.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 3A in Werl

Bericht door one_O_five »

Niet direct Walter, de 4 Mat was organiek de Mat Cie van de 4 Bde uit Soest, 3 A en 20 A behoorden tot de gevechtstroepen van het 1 (Be) Corps.
In het logistieke systeem was een Cie Mat het niveau B, even kort verklaren, niveau A was de gebruiker, de eenheid dus, met niveau C zitten we aan de andere kant en in het Arsenaal Rocourt.
Het Niveau B had klanten, voor de 4 Cie Mat was dat uiteraard heel de 4 Bde, en vermits de 4 Mat in Werl lag is het logisch dat alle eenheden daar ook tot hun klanten behoorden.
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: 3A in Werl

Bericht door RSMCI »

Misschien gaat het hier over de 1 Compagnie REME opgericht Werdohl(niet ver van Lüdenscheid).
Deze werd later het 1 Bn Ord met een Cie in Lüdenscheid,Werl en Siegen.
Waaruit later de 1 Cie Mat ontstond die in 1975 verhuisde van Siegen naar Leopoldsburg.

Ook had je nog de 1 RS LAD REME van de Britten in de Albuhera Barracks in Werl (tot 1994)


W.
RES NON VERBA
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 3A in Werl

Bericht door georges-cdl »

Wat zou "LARME" bedoelen ?

Quid atoom munitie voor de 3A... waar opgeslagen dan ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 3A in Werl

Bericht door one_O_five »

Werl had een eigen munitie depot, of de US atomaire munitie daar ook opgeslagen was weet ik niet, wat ik wel weet is dat we daar de SAS wacht gingen doen, dat onder bevel en controle van de Amerikanen, we hebben er toen dikwijls mee gelachen dat we nooit wisten wat we precies bewaakten, atoomkoppen of bonen in tomatensaus.
Dat depot is nu zo goed als verdwenen, nog twee bunkers zijn er te zien op Google Maps ... 51,57553, 7,91889
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 3A in Werl

Bericht door georges-cdl »

Mijn schoonbroer heeft er zijn dienst gedaan en was verantwoordelijk van een M113 chassis met lance launcher.
Hij heeft mij de aanwezigheid van atoom munitie bevestigd !
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 3A in Werl

Bericht door one_O_five »

Klopt, maar we kenden ook bepaalde periodes waar we in stand by stonden in Soest, op bevel werden er dan bewakingsopdrachten langs de wegen uitgevoerd, die kwamen dan overeen met een bepaald alarm waarbij de collega's van een ander bataljon in Werl ook een bepaalde extra bewaking van het depot moesten uitvoeren.
We hebben dat ooit eens op kaart gezet en dan bleken we in een cirkel opgesteld te zijn en zo langs een bepaalde route mee te bewegen.
Nu was toen natuurlijk allemaal top secret en wat er dus gebeurde weet ik niet zeker, maar alles wijst op een geheim en zwaar bewaakt transport.
Wat we ook niet weten is of er altijd atomaire munitie daar opgeslagen werd, dat is zo iets als de flitspalen nu, ge weet ook nooit of er al dan niet een camera in steekt.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 3A in Werl

Bericht door eaw458 »

one_O_five schreef:Niet direct Walter, de 4 Mat was organiek de Mat Cie van de 4 Bde uit Soest, 3 A en 20 A behoorden tot de gevechtstroepen van het 1 (Be) Corps.
In het logistieke systeem was een Cie Mat het niveau B, even kort verklaren, niveau A was de gebruiker, de eenheid dus, met niveau C zitten we aan de andere kant en in het Arsenaal Rocourt.
Het Niveau B had klanten, voor de 4 Cie Mat was dat uiteraard heel de 4 Bde, en vermits de 4 Mat in Werl lag is het logisch dat alle eenheden daar ook tot hun klanten behoorden.
Dank je voor de toelichting.

Het staat me voor dat toen ik ooit eens kort in Werl gepasseerd was in 1993 daar een Cie Maint Lance zat en 3A toen met Lance op M113 uitgerust was? Het is maar een herinnering hoor - ik kan er ook dik naast zitten.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 3A in Werl

Bericht door one_O_five »

Niet er naast, eerder er op, de Lance heeft inderdaad daar de vroegere Honest-John vervangen, in 2010 was die van het Tankmuseum ook op Whings and Wheels ...
Gebruikersavatar
andemu
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:09
Contacteer:

Re: 3A in Werl

Bericht door andemu »

LARME slaat volgens mij op het kwartier LARNE waar de 4 Cie Ordnance en later de 4 Cie Mat gelegerd was in Werl
Andre
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 3A in Werl

Bericht door georges-cdl »

Op andere dokumenten "Kazerne LAARNE".

Dus het gevonden plan waarschijnlijk van een latere periode ?
Waren de amerikanen ter plekke tot de sluiting

Volgens een ander plan hadden ze maar één gebouw in dat gesloten/apparte complex.
Geen idee waar die bunkers gelegen waren ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 3A in Werl

Bericht door one_O_five »

Ik ben op dit moment bezig aan een gans ander project, eigenlijk nog niet openbaar maar via een omweg ... zoom eens in op Werl.

http://geens.dyndns.org/~bsd-fba.geens. ... p/kaartbsd
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 3A in Werl

Bericht door georges-cdl »

105... link werkt niet ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 3A in Werl

Bericht door one_O_five »

Hier op het ogenblik wel, maar dat kan altijd wel gebeuren met een dyndns link, het is wel de enige manier om op een private server te kunnen.
Gebruikersavatar
andemu
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:09
Contacteer:

Re: 3A in Werl

Bericht door andemu »

Foto van de ingang van het kwartier Larne
Andre
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 3A in Werl

Bericht door georges-cdl »

Inderdaad "LARNE" cfr de foto v/d ingang v/h kwartier !
En dus "LARME" (traan in het frans... :lol: ) zoals op een plan gezien, een foutje !
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 3A in Werl

Bericht door georges-cdl »

"105", heb geprobeerd om je link vanuit verschillende lokaties (brussels en waalse gewest) te openen, maar tevergeefs !

Nog niet in het vlaamse gewest uitgetest... :)
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 3A in Werl

Bericht door one_O_five »

België schijnt eigenaardig in elkaar te zitten Georges, van hier uit de Duitstalige Gemeenschap werkt die perfect, soms wel langzaam maar dat komt door de omweg via een dyndns.
Het zou kunnen dat Uw browser een dergelijke verbinding niet ondersteund, dat zou ik moeten opzoeken.

Nu we het toch over talen hebben, LARNE is de Franstalige benaming van de kazerne, voor de Nederlandstalige eenheid 4 Cie Mat was dat natuurlijk Kwartier LAARNE.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 3A in Werl

Bericht door georges-cdl »

Heb inderdaar de namen LARNE & LAARNE op plannen gezien, maar LARME was wel fout !
Hetzij een laatste "traan" voor de sluiting dan... ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 3A in Werl

Bericht door one_O_five »

Hey Georges, op een toetsenbord liggen de M en de N naast elkaar, het ziet er naar uit dat er iemand dikke vingers had toen hij, of zij, de tekst intikte :-)
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 3A in Werl

Bericht door georges-cdl »

105... er was toen veel emotie tijdens het wegtrekken van de belgen uit Duitsland... en een paar pinten erbij om te vergeten ;) !
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 3A in Werl

Bericht door georges-cdl »

105, als ik de "51,57553, 7,91889" koordinaten gebruikt voor de Werl bunkers, land ik in de Fillipijnen ! :oops:
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 3A in Werl

Bericht door mava105 »

De Fillipijnen is misschien wat ver gezocht. Ik kom uit in een streek gelegen in de driehoek tussen Ennigerloh; Beckum en Ahlerij, zo'n 20 km boven HAMM.
De juiste coördinaten op GOOGLE-EARTH zijn: 51°34 38 06 ern 7°55 08 03
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 3A in Werl

Bericht door one_O_five »

Ik had die met copy paste van het label genomen waar ge in Maps coördinaten op de kaart kunt zetten, ergens iets eigenaardig aan.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 3A in Werl

Bericht door georges-cdl »

Zal dat vanaovond thuis, na het werk, eens bekijken !
Gebruikersavatar
Scubaluc
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:59
Locatie: Gent

Re: 3A in Werl

Bericht door Scubaluc »

georges-cdl schreef:105, als ik de "51,57553, 7,91889" koordinaten gebruikt voor de Werl bunkers, land ik in de Fillipijnen ! :oops:
Probeer deze coördinaten eens, dan zal je er zeer dicht bij zijn :-)

N 51° 34.604 E 007° 55.207

Of via Geocaching http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC1B5BX staat zelfs nog een foto op van uit de goede oude tijd
2e Reg. Gidsen
Gebruikersavatar
Scubaluc
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:59
Locatie: Gent

Re: 3A in Werl

Bericht door Scubaluc »

Maar ook foto's zoals het er nu uit ziet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2e Reg. Gidsen
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 3A in Werl

Bericht door georges-cdl »

Dank U voor de foto's !

Dit zijn typische NATO bunkers van einde jaren 50.
Zo zijn er minimum 3 per (vliegveld) munitie depot.
Ze waren bekend onder "Igloo" op de plannen
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 3A in Werl

Bericht door one_O_five »

Dat zijn inderdaad de bunkers die ik op Maps gevonden heb.

@Georges ... gelukzak met de Philipijnen, ik zat in St. Petersburg :-)

@Scubaluc ...Ik ben bezig aan een prototype voor een BSD website, mag ik die foto's van U hier op het forum ook gebruiklen om op die site eens iets op goede werking te testen, het zal nog wel even duren voor die site online komt.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 3A in Werl

Bericht door georges-cdl »

one-o-five.

Voor je BSD projekt zou ik toch effe in het archief neuzen van het CDH om er plannen te zoeken van alle lokaties !
Alles is toegankelijk zonder speciale toelatingen... up to you maar ik raad het toch aan !
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 3A in Werl

Bericht door one_O_five »

Tks Georges, in die installatie was ik al een paar keer, maar alles in een keer is niet te doen, we zijn nu bezig een begin te maken met die site.
Gebruikersavatar
Scubaluc
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:59
Locatie: Gent

Re: 3A in Werl

Bericht door Scubaluc »

one_O_five schreef: @Scubaluc ...Ik ben bezig aan een prototype voor een BSD website, mag ik die foto's van U hier op het forum ook gebruiklen om op die site eens iets op goede werking te testen, het zal nog wel even duren voor die site online komt.
@one_O_five,
die foto's zijn niet van mij, maar werden door verschillende geocachers op de site geplaatst. Ik weet niet of je het al gezien hebt, maar er staan nog heel wat meer (misschien beter) foto's in de pagina van die bepaalde cache. Ik weet ook niet in hoeverre jijzelf die foto's kan zien en/of eventueel kan downloaden. In principe zijn die foto's nu eigendom van Groundspeak, maar als ik de verschillende Q&A's bekijk op de verschillende fora aangaande het gebruiksrecht daarop, is men niet moeilijk wat de reproductie betreft. Zolang je geen foto's gebruikt waar personen herkenbaar worden op afgebeeld is het allang goed.
btw, er zijn trouwens op de geocachingsite nog redelijk wat foto's van de verschillende kazerne's en/of omgevingen te vinden.
2e Reg. Gidsen
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 3A in Werl

Bericht door one_O_five »

hey ... die Geo is niet direct mijn specialiteit, betreffende de eigendomsrechten ben ik wel vrij goed op de hoogte, het ministerie heeft me zo eens een 240 bladzijde tellend documentje laten toekomen waarin staat wat wel en niet mag, de nadruk ligt natuurlijk op het laatste.
Ik heb juist de officiële site van Groundspeak bekeken, daar staan natuurlijk geen beelden op maar als ge me een paar links kunt doorgeven waar ik die oude kazernes kan terugvinden, ik kan altijd met Groundspeak contact nemen en officieel vragen de beelden voorzien met watermerk Groundspeak voorzien te gebruiken.
Gebruikersavatar
Scubaluc
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:59
Locatie: Gent

Re: 3A in Werl

Bericht door Scubaluc »

one_O_five schreef:maar als ge me een paar links kunt doorgeven waar ik die oude kazernes kan terugvinden
Oei, maar dan zal ik terug eens moeten gaan zoeken over welke caches het gaat. Ik ben er wel al verschillende toevallig tegengekomen, maar kan me voorstellen dat er nog meer zijn. Die staan nu ook niet direct omschreven als caches van vroeger kazernes.
2e Reg. Gidsen
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 3A in Werl

Bericht door one_O_five »

Doe niet te veel moeite, maar als ge toevallig nog zo een tegen het lijf loopt geeft ge maar een seintje.
Gebruikersavatar
Scubaluc
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:59
Locatie: Gent

Re: 3A in Werl

Bericht door Scubaluc »

one_O_five schreef:Doe niet te veel moeite, maar als ge toevallig nog zo een tegen het lijf loopt geeft ge maar een seintje.
Frans, als ik er tegenkom stuur ik gelijk de link door.........................................................als ik het niet vergeet tenminste :lol:
2e Reg. Gidsen
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: 3A in Werl

Bericht door Exjager »

one_O_five schreef:België schijnt eigenaardig in elkaar te zitten Georges, van hier uit de Duitstalige Gemeenschap werkt die perfect, soms wel langzaam maar dat komt door de omweg via een dyndns.
Het zou kunnen dat Uw browser een dergelijke verbinding niet ondersteund, dat zou ik moeten opzoeken.

Nu we het toch over talen hebben, LARNE is de Franstalige benaming van de kazerne, voor de Nederlandstalige eenheid 4 Cie Mat was dat natuurlijk Kwartier LAARNE.
En toch meen ik ooit eens ergens iets gelezen te hebben dat "LARNE" ergens een link zou hebben met het Franse leger, en vandaar deze naam gekozen is.
Maar ik kan het potverdikke niet meer terugvinden :(
Iemand soms te tekst of de info ergens?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: 3A in Werl

Bericht door Exjager »

Niemand iets over Larne? Ben zeker dat de benaming LARNE moet zijn. Maar de oorsprong van deze benaming is me ontgaan, en kan het niet meer terughalen... we worden oud zeker ;)
Moet iets in combinatie met andere eenheid en zo...
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 3A in Werl

Bericht door one_O_five »

Larne, honderd procent zeker, deze week nog over gehad in verband met die kaart waar ik aan bezig ben.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: 3A in Werl

Bericht door Exjager »

one_O_five schreef:Larne, honderd procent zeker, deze week nog over gehad in verband met die kaart waar ik aan bezig ben.
Dat ben ik ook zeker, maar de oorsprong is me ontgaan. Had ergens een documentje hier dacht ik, maar kan het nergens vinden :(
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: 3A in Werl

Bericht door Sgt. Veldeman »

Op de site van 4Cie Mat (de voormalige eenheid van mijn vader, trouwens) vermeld ook telkens Laarne. Maar een schrijffout is snel gemaakt.
http://home.scarlet.be/~spb6276/demunck ... k_kroo.htm Hier staan enkele foto's en video's van kazernes Larne.

De oorsprong van de naam: misschien verwijst het naar de slag bij Schoonaarde ? Tenslotte is dat er niet ver van en hebben ze mss gedacht dat Schoonaarde een deelgemeente is van Laarne ipv Berlare. Ik weet het niet, maar ik heb hier al soms het gevoel gehad dat er waarheid schuilt in de slagzin 'ABL: Allesbehalve Logisch'.

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: 3A in Werl

Bericht door Exjager »

Larne is zeker de naam.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: 3A in Werl

Bericht door Exjager »

De naam "LARNE" is naar alle waarschijnlijkheid overgenomen van de Britten;
LARNE is een stadje in N-Ierland die tijdens beide WO een belangrijke rol heeft gespeeld.
Ook is er tijdens WO1 een groot deel van de mannelijke bevolking gesneuveld tijdens de slag aan de Somme.

Wie dit kan bevestigen, of meer info heeft, laat gerust weten.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”