Vliegvelden Light Aviation

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl » 10 sep 2011 09:09

Buiten de vliegvelden van Brasschaat, Elsenborn en Werl, had de "Light Avi" er nog anderen ?

In Lombardzijde was er een Airstrip die vandaag nog goed te zien is !

Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3836
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen
Contacteer:

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door one_O_five » 10 sep 2011 09:42

Butzweilerhof tegen Keulen.
http://frontsector.be/ -- militaire geschiedenis buiten het ABL gebeuren --

georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl » 10 sep 2011 10:06

Inderdaad 105 !
Deze was degene die vergeten was... buiten dat zie ik er geen andere.

Helikopters konden overal landen maar vraag mij af als er geen landing strips waren dichtbij kazernes ?

Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3836
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen
Contacteer:

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door one_O_five » 10 sep 2011 10:48

Ik heb ooit zo eens twee Alouettes van Werl op het paradeplein in Het Kanaal van Wessem in Soest weten een noodlanding maken, door de stevige tegenwind konden die de laatste 15 kilometers niet meer overbruggen.
Een strip met of zonder die H is eigenlijk niet nodig, ze kunnen inderdaad overal landen waar het terrein het toelaat, ze moeten maar rekening houden met voldoende plaats voor de rotors en de heersende winden.
http://frontsector.be/ -- militaire geschiedenis buiten het ABL gebeuren --

georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl » 10 sep 2011 10:55

Inderdaad 105 !

Wat de AOP's betrefd, ben ik overtuigd dat er een paar officiele erkende Airstrips waren zowel in België als Duitsland... nu waar dit te vinden ?

Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3836
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen
Contacteer:

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door one_O_five » 10 sep 2011 11:08

In Vogelsang hadden we een officiële airstrip op Walberhof, in google Earth is die mommenteel niet meer herkenbaar, wel als ge het archiefmateriaal van 2001 neemt.
50"33'53.02N 6"26'18'.20O ...
En danb was er nog een helistrip ten zuiden van het gebouw Van Dooren.
http://frontsector.be/ -- militaire geschiedenis buiten het ABL gebeuren --

georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl » 10 sep 2011 11:16

Inderdaag, Vogelzang was een belangrijk oefenterrein van de Belgische Landmacht.
Allé, nog ene bij op de lijst !

Ik zoek meer naar "landig strips" voor de 'vliegtuigjes' daar heli's bijna overal kunnen landen...

Gebruikersavatar
RSMCI
Berichten: 201
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: BEERSE
Contacteer:

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door RSMCI » 10 sep 2011 21:03

Bierset is de basis waar alle LightAvi is op teruggeplooid na de terugkeer uit de BSD.
Rond circa 2005/2006 overgegaan van LM naar LuM
Sinds eind 2010 verhuis naar Bevekom/Beauvechain

W.
RES NON VERBA

georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl » 11 sep 2011 10:48

Inderdaad RSMCI !

Nu, cfr de velden gebruikt door de Light Avi, hadden de piloten zo'n flip-flap (kon op een knee-pad gevestigd worden) met één blad per "veld" met de al de nuttige info...
Heeft iemand zo'n exemplaar of weet er iemand waar één te vinden en waarvan een kopij (scan) kan gemaakt worden ?
Met zo'n info gaan we vooruit !

Misschien kan het toekomstige Light Avi museum op Beauvechain ons daarmee helpen...

Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door marcbrans » 11 sep 2011 18:26

Bedoelt u zoiets?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is niet recent hoor. Beauvechain, Brustem, Chièvres, Koksijde, Florennes, Kleine Brogel, Liège, Wevelgem, een blad met ground signals and markings, verder Franse vliegvelden (Brétigny, Cazaux, Chaumont, ...,Tours), dan Bremgarten, Lahr, Sollingen. En dan nog eens de Belgische. Geen naam of eenheid ingevuld. Nooit gebruikt dus.

marc

georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl » 11 sep 2011 19:03

Ja Marc,

Zoiets maar dan wel voor de "Light Avi" piloten... daar de getoonde flip Flap BLUM is, neen ?

georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl » 11 sep 2011 19:07

Op het getoonde voorbeeld heeft Bierset zijn parallel piste nog niet !
Die is vanaf 1955 gebouwd

Ben juist benieuwd van de bebakening van Wevelgem aan de achterkant van de getoonde pagina.
Ik herinner mij dat er in Wevelgem alleen bebakening lichten waren aan één zijde van de rolbaan ! ! !
Uniek op een militair vliegveld in België...

Ik had een unieke militaire bebakening verzameling die ik aan het museum van Beauvechain heb gegeven begin dit jaar

Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door marcbrans » 11 sep 2011 19:30

Deze is inderdaad van de LuM.
Dit is de keerzijde van Wevelgem:

Afbeelding

Bladen zijn meestal gedateerd januari, mei of juni 1954, enkele uit 1953. Bijlange na niet recent dus.

marc

Delta
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mei 2011 22:24

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door Delta » 11 sep 2011 23:26

Vliegveld Leopoldsburg/Hechtel (Sanicole) ligt op militaire domein :twisted:

georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl » 12 sep 2011 09:48

Heeft het vliegveld van Sanicole en militaire oorsprong ?

Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1026
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: York (UK)
Contacteer:

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door eaw458 » 12 sep 2011 11:49

georges-cdl schreef:Heeft het vliegveld van Sanicole en militaire oorsprong ?
Weet het niet precies, maar tijdens de Belle Epoque dook er al wel eens een vliegtuig op in het Kamp van Beverlo, hoewel me dat op foto's gewoon op een grasveld lijkt. Tijdens de jaren '30 werd alleszins het vliegveld van Schaffen gebruikt om toestellen toegewezen aan kampen en oefeningen te Beverlo onder te brengen.
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/

georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl » 12 sep 2011 14:10

Bestaat er ergens een lijst van "erkende vliegvelden en airstrips" voor de Light Avi... ?

Delta
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mei 2011 22:24

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door Delta » 12 sep 2011 18:05

Het Kamp van Beverlo heeft altijd een vliegveld gehad schuin tegenover de brandstofdepot op de baan Hechtel-Leopoldsburg daar bestaan postkaarten van met vliegtuigen maar ddoor dat de landmacht van vliegtuigen op helikopters is overgegaan is dat in verval gekomen het was een graspiste toen,in de jaren 70 heeft de toen burgemeester van Beverlo de Hr Plees met defensie een akkord gemaakt voor het burgelijk gebruik van het vliegveld onde de naam Sanicole later is de graspiste vervangen door betonpiste. :twisted:

georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl » 12 sep 2011 20:25

Dank U Delta... we vorderen _

georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl » 08 feb 2012 15:10

Gisteren, op het CDH in Evere, per toeval op een kaart gevallen van het oefen terrein van Soller (Duitsland)... daarop is duidelijk een "Airstrip" vermeld !

Ben overtuigd dat er ergens een archief moet liggen met alle erkende Airstrips voor de in Duitsland belgische te verdedigen "apple pie"...

Moet eens gaan kijken in het archief Light Avi op het CDH ?
Heeft er reeds iemand deze geraadpleegd ?

Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 284
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door tsjokke » 08 feb 2012 21:28

En de 18Lt Avn Aachen Merzbrück(BSD)

georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door georges-cdl » 08 feb 2012 21:42

Dank U tsjokke


En van elke lokatie zou ik ook plannen/foto's willen vinden... om het niet gemakkelijk te maken natuurlijk !

Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 284
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Vliegvelden Light Aviation

Bericht door tsjokke » 08 feb 2012 22:39

georges-cdl schreef:Dank U tsjokke


En van elke lokatie zou ik ook plannen/foto's willen vinden... om het niet gemakkelijk te maken natuurlijk !
Geen dank Georges-cdl.
Dat ze in Aken -Merzbrück zaten heeft altijd in mijn hoofd gezeten.Ik weet niet waarom..(Alzheimer light?)

Verder weet ik niet veel meer over het licht vliegwezen te vertellen.Behalve een anekdote.
Bijna 20 jaar geleden zat ik In de K.Tech.S als logistieker. De vliegtuigloods beschikte al jarenlang over een Britten Norman Islander van het licht vliegwezen in bruikleen als oefenvliegtuig voor de vliegtuigtechniekers in opleiding.
Op een dag kreeg ik een nota van het licht vliegwezen dat vroeg om die Islander terug te krijgen voor renovatie om die nadien ergens voor een kazernetoegang op te stellen.
Ik bel naar de vliegtuigloods voor verdere info en om de zaken te regelen.
Vertellen ze daar doodleuk dat ze dat "oud wrak" vernietigd hebben en op de "mitraille" gegooid.
Daar zat ik nu plots met een ei!Gelukkig heb ik het beschamend probleem kunnen afschuiven op de bredere rug van mijn commandant,die de hete aardappel
op zijn beurt weer doorschoof naar de verantwoordelijke officier van de vliegtuigloods met verzoek om een passend antwoord over te maken aan het Lt Avn.
Oef!

Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”