Militair Hospitaal Oostende

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
DeKat
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 dec 2016 23:26

Militair Hospitaal Oostende

Bericht door DeKat »

Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Militair Hospitaal Oostende

Bericht door BPS10 »

In de jaren ’80 diende ik mijn aanvraag in als kandidaat Onderofficer bij de Krijgsmacht. Op dat ogenblik was ik tevens lid van een afdeling van het Koninklijk Marine Kadettenkorps waardoor ik op het inlichtingenblad als eerste keuze natuurlijk de Zeemacht noteerde.

Toen ik geslaagd was voor de testen en examens in het CRS (Centrum voor Recrutering en Selectie) en de sportproeven kreeg ik nog een bijkomende oproepingsbrief voor een medisch onderzoek in het Militair Hospitaal van Oostende om mijn eventuele geschiktheid als varend personeel na te gaan. Aan kandidaten die niet over eigen vervoer beschikte en van ver moesten komen werd toen de gelegenheid geboden om in het Kwartier Bootsman Jonsen te overnachten. De zondagavond ben ik dan met de trein naar Oostende afgereisd en heb ik van het luxe logement genoten. :)

In de onmiddellijke buurt van het Kwartier was een halteplaats van de Lijn en ’s anderdaag kon ik vandaar dan de bus nemen die aan het Militair Hospitaal van Oostende stopte. Ik werd medisch geschikt verklaard voor varend personeel met uitzondering van dekpersoneel en duiker-ontmijner.

Ieder jaar stelde het Ministerie van Landsverdediging een behoeftetabel samen waarop het aantal gezochte kandidaten per Krijgsmachtdeel en per catergorie (Beroeps en Tijdelijke Onderofficieren) vermeld stonden. Het gros van de behoeftes bevond zich meestal binnen de Land- en Luchtmacht. Het jaar dat ik mij kandidaat stelde waren het aantal kandidaten Onderofficier die voor de Zeemacht gezocht werden zeer beperkt.

Toen ik uiteindelijk mijn definitieve oproepingsbrief ontving was de Zeemacht geen optie meer en werd mij enkel de keuze gelaten om een opleiding als kandidaat Onderofficier bij de Landmacht aan te vatten. Ik had aan mijn kandidatuur kunnen verzaken en het jaar nadien terug alles opnieuw aanvragen en afleggen maar garanties had je nooit. Uiteindelijk is het dan maar de Zandmacht in plaats van de Zeemacht geworden. :)
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”