Verplichte legerdienst terug invoeren?

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
arsenaal72
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2016 14:04

Verplichte legerdienst terug invoeren?

Bericht door arsenaal72 »

Geregeld komen stemmen naar boven om de legerdienst zoals wij hebben meegemaakt terug in te voeren maar is dit nog wel haalbaar? Defensie heeft er de voorbije jaren alles aan gedaan om het Belgisch leger drastisch in te krimpen om vooral een modern en een naar de toekomst gericht leger uit te bouwen. Als gevolg hiervan de sluiting van weet niet hoeveel kazernen en militaire domeinen. Mijn vraag is dan vooral indien volgens sommigen de legerdienst voor de jongeren er terug moet komen waar moeten die dan nog gehuisvest worden en hoeveel gaat dit terug niet kosten voor het land waarin besparingen vandaag schering en inslag zijn geworden?
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Verplichte legerdienst terug invoeren?

Bericht door canadian2nd »

In België is ALLES haalbaar. Hopelijk komt het ervan. Veel (ex)-jongeren die hun legerdienst niet meer moesten doen zitten daar nog steeds een beetje mee.
Het zou de jeugd veel goed doen om te leren hun "plan" te trekken; samen te leven in goed en kwaad met elkaar; weg te zijn voor minstens een week van "hotel mama"; te leren strijken en kuisen en met je kl..ten te laten spelen; te leren dat je elkaar moet steunen en helpen in het leven en dat je weer met elkaar moet praten en leute maken; niet in de kring van het "studeren" maar in de kring van het "moeten".
Voor mij mag het verplicht voor IEDEREEN op de leeftijd van 18 jaar. Na de verplichte legerdienst hebben ze nog tijd genoeg om te gaan studeren. Wat betekent een jaartje in een mensenleven ?
En van die "kosten" ? Er is geld genoeg in België. Aan de politici om het goed te besteden. Maar dat vergeten ze jammer genoeg al te vaak...
Ik ben in ieder geval "pro".
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Verplichte legerdienst terug invoeren?

Bericht door one_O_five »

Ook in Duitsland en Frankrijk gaan er stemmen op om de legerdienst terug in te voeren.
Men zou eigenlijk eens naar de Zwitsers moeten kijken, die ijn al 700 jaar zonder bezetting, een gedegen basisopleiding en ieder jaar drie weken terug opgeroepen worden.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Verplichte legerdienst terug invoeren?

Bericht door Exjager »

Ook zweden lijkt terug te grijpen naar een bepaalde vorm van legerdienst.
Zie : https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/27/wa ... 9-a1523669
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
arsenaal72
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2016 14:04

Re: Verplichte legerdienst terug invoeren?

Bericht door arsenaal72 »

canadian2nd schreef:In België is ALLES haalbaar. Hopelijk komt het ervan. Veel (ex)-jongeren die hun legerdienst niet meer moesten doen zitten daar nog steeds een beetje mee.
Het zou de jeugd veel goed doen om te leren hun "plan" te trekken; samen te leven in goed en kwaad met elkaar; weg te zijn voor minstens een week van "hotel mama"; te leren strijken en kuisen en met je kl..ten te laten spelen; te leren dat je elkaar moet steunen en helpen in het leven en dat je weer met elkaar moet praten en leute maken; niet in de kring van het "studeren" maar in de kring van het "moeten".
Voor mij mag het verplicht voor IEDEREEN op de leeftijd van 18 jaar. Na de verplichte legerdienst hebben ze nog tijd genoeg om te gaan studeren. Wat betekent een jaartje in een mensenleven ?
En van die "kosten" ? Er is geld genoeg in België. Aan de politici om het goed te besteden. Maar dat vergeten ze jammer genoeg al te vaak...
Ik ben in ieder geval "pro".
mvg
Jan
Ik ben het volledig met u eens om de verplichte dienstplicht terug in te voeren zodat de huidige rotverwende jongere generatie eindelijk eens weet wat tucht en discipline betekend! Toch is het wel zo dat de hedendaagse doelstelling is om vooral in de toekomst een efficiënt leger te vormen uitgerust met de laatste technologische snufjes. Hiervoor is een beroepsleger met vooral gemotiveerde en bekwame mensen die toch op zijn minst enige jaren dienst nemen veel beter aangewezen. Dienstplichtigen zijn niet meer dan jonge gasten die alles gewoon "ondergaan" tot het moment daar is om af te zwaaien en het leger vaarwel te zeggen. Hebben dit in onze tijd toch ook meermaals meegemaakt. Naast de positieve kanten zoals tucht wilskracht en karaktervorming bij verplichte legerdienst had je vroeger in onze tijd ook helaas de minder goeie kanten zoals het leren "pintelieren" en het leren roken die vooral in onze tijd een belangrijke plaats innamen. Toen hoorde je er alleen maar bij met in je ene hand een pint bier en in je andere hand een sigaret. Gelukkig is ondertussen die mentaliteit van toen al veel afgezwakt want als er iets was waar ik me toen aan kon ergeren dan was het dit wel vooral dat je daar toen niets van mocht laten merken of je was de pineut van allen! Vergeet ook niet dat de huidige jonge generatie kwestie wat "hun plan te leren trekken" betreft veel mondiger en minder schuchter zijn dan wij toen waren, velen onder ons hadden zelfs op die leeftijd nog de "buitenlucht" niet gezien als je weet wat ik bedoel! Nu hebben ze aan 18-19 jaar al andere "watertjes" doorzwommen! Weet waarover ik spreek want heb een groot deel van mijn loopbaan in een middelbare school gewerkt dus weet genoeg het verschil tussen de generatie van wat wij toen waren en de generatie van nu! Tot slot nog maar eens duidelijk zeggen dat ze van mij de legerdienst altijd gerust terug mogen invoeren maar betwijfel heel sterk of dit nog ooit zal gebeuren in het tijdperk waarin we nu leven! Grtn
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Verplichte legerdienst terug invoeren?

Bericht door Walesha »

Eerst nogmaals duidelijk stellen dat de verplichte legerdienst met werd "afgeschaft maar voor onbepaalde duur werd "opgeschort"! Van "herinvoering" is dus geen sprake, wel van "heractivatie" wat onmiddellijk kan gebeuren bij een eventuele mobilisatie!
De militiewet bestaat dus nog steeds en werd voor onbepaalde tijd bevroren zodat zij op elk moment terug uit de ijskast kan worden gehaald zonder dat er een nieuwe wet moet gemaakt worden.
Bij een heractivatie van verplichte legerdienst heb ik dan weer wel een dubbel gevoel en stel ik me er wel enkele vragen bij...
Eerst het economische luik: is er nood aan een verplichte legerdienst en hoe zal dat betaald worden?
Dan het sociale luik: rekening houdend met de emancipatiewet zouden dan zowel jongens als meisjes worden opgeroepen of je krijgt genderdiscriminatie.
Wil je dat echt doen dan gaat het eerst handenvol geld kosten om de nog bestaande kampen en kazernes daarvoor in gereedheid te brengen zoals bvb de renovatie van de jarenlange leegstaande gebouwen in o.a. leopoldsburg, Tielen en Lombardsijde.... allicht zijn er nog meerdere.
Opleiding: hebben we vandaag ook genoeg (onder)officieren die bekwaam genoeg zijn om een grote toestroom aan recruten opleiding te geven?
Wat met het opleidingscentrum, vandaag het CBOS in Leopoldsburg (in Vlaanderen althans) waar jaarlijks enkel tientallen kandidaten worden opgeleid, is dat capabel om er er ineens een paar honderd op te vangen? Dit vereist dus ook nieuwe bijkomende opleidingscentra wat alweer geld kost wat er bij wijze niet is! Plus dat er bijkomende instructeurs moeten worden opgeleid... leiding geven is één ding, iemand opleiden is iets anders!
Ik vraag me ook af - hoewel ik wel achter het idee sta - of we wel nood hebben aan een verplichte legerdienst? Voormalig minister van defensie De Crem opperde het idee (wat ook zijn voorganger al had) om probleemjongeren een verplichte dienst te laten doen. Een beetje op zijn Amerikaans waar probleemjongeren de keuze krijgen: dienst nemen bij de marines of de gevangenis! Een soort heropvoeding dus maar daar zat dan weer een addertje onder het gras: dan moet defensie weer op zoek naar mensen, zowel militairen als burgerlijke welzijnswerkers die met dat soort jongeren ook kan werken en weten hoe aan te pakken.
Als ik de hedendaagse jongeren vandaag bezig zie dan denk ik soms ook wel; een jaartje troep zou hen wel goed doen maar ja... ik zie het er nog niet van komen alhoewel ik het voorstel van mr De Crem wel zie zitten!
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Verplichte legerdienst terug invoeren?

Bericht door one_O_five »

Ik zie het als volgt ...
Verplichte dienst voor iedere schoolverlater, man en vrouw ...
Een gedegen basisopleiding van minstens drie maand ...
Daarna de keuze voor de volgende negen maand, leger, sociale dienst zo al ziekenhuizen en rusthuizen, administratieve diensten bij politie, brandweer, de gemeente en noem maar verder op, dit afhangend van de gedane studies.
Dat jaar aan een minimumloon, meetellend voor de sociale zekerheid en het pensioen.
arsenaal72
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2016 14:04

Re: Verplichte legerdienst terug invoeren?

Bericht door arsenaal72 »

one_O_five schreef:Ik zie het als volgt ...
Verplichte dienst voor iedere schoolverlater, man en vrouw ...
Een gedegen basisopleiding van minstens drie maand ...
Daarna de keuze voor de volgende negen maand, leger, sociale dienst zo al ziekenhuizen en rusthuizen, administratieve diensten bij politie, brandweer, de gemeente en noem maar verder op, dit afhangend van de gedane studies.
Dat jaar aan een minimumloon, meetellend voor de sociale zekerheid en het pensioen.
Ok dat zou eventueel kunnen maar de vraag voor mij is dan wel wat uiteindelijk de bedoeling hiervan is. Als het is puur om eens een jaar er tussenuit te zijn en eens in een totaal andere omgeving te vertoeven omwille van karaktervorming en wilskracht te ontwikkelen voor het verdere leven dan is dit niet zozeer de taak van het leger maar allereerst de opdracht van de onderwijscentra om te beginnen de lagere school nadien vooral de middelbare school en daarop aansluitend hoger onderwijs of universiteit. Hierbij kunnen wij inderdaad ons dan wel de vraag stellen waarom eigenlijk de legerdienst terug ingevoerd zou moeten worden die ze meer dan 20 jaar terug hebben afgeschaft of opgeschort hoe je het ook wilt formuleren. De bedoeling toen was wel degelijk om een totaal nieuw leger op poten te stellen aangepast aan de huidige evolutie van deze tijd dus niet meer soldaatje spelen met gras op de helm gestoken met een wapen in de hand lopend of wandelend tussen het hoge struikgewas of putjes graven en er dan inkruipen met een in houtskool strepen getrokken gelaat, onze kindertijd kwam toen telkens bij ons terug naar boven in 1972-'73 toen ik mijn dienstjaar heb volbracht. Hoeveel maal en ik was toen niet de enige heb ik toen niet bij mezelf afgevraagd wat dit nu eigenlijk inhield want toen al zou je zo ingeval bij oorlog of ander gewapend conflict op die manier dikwijls te laat zijn gekomen met "het Heilig Oliesel" als je het mij vraagt! Neen defensie heeft wat dat betreft er eigenlijk goed aan gedaan er definitief een streep onder te trekken met het oog op de toekomst gericht om een modern en vooral afgeslankt efficiënt leger op te starten vooral bestaande uit beroepsmensen die op zijn minst gemotiveerd en bekwaam zijn om de nieuwe technologische oorlogvoering de baas te kunnen. We leven niet meer in 1914-'18 of 1940-'45, die tijd is onherroepelijk voorbij!!!
arsenaal72
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2016 14:04

Re: Verplichte legerdienst terug invoeren?

Bericht door arsenaal72 »

Walesha schreef:Eerst nogmaals duidelijk stellen dat de verplichte legerdienst met werd "afgeschaft maar voor onbepaalde duur werd "opgeschort"! Van "herinvoering" is dus geen sprake, wel van "heractivatie" wat onmiddellijk kan gebeuren bij een eventuele mobilisatie!
De militiewet bestaat dus nog steeds en werd voor onbepaalde tijd bevroren zodat zij op elk moment terug uit de ijskast kan worden gehaald zonder dat er een nieuwe wet moet gemaakt worden.
Bij een heractivatie van verplichte legerdienst heb ik dan weer wel een dubbel gevoel en stel ik me er wel enkele vragen bij...
Eerst het economische luik: is er nood aan een verplichte legerdienst en hoe zal dat betaald worden?
Dan het sociale luik: rekening houdend met de emancipatiewet zouden dan zowel jongens als meisjes worden opgeroepen of je krijgt genderdiscriminatie.
Wil je dat echt doen dan gaat het eerst handenvol geld kosten om de nog bestaande kampen en kazernes daarvoor in gereedheid te brengen zoals bvb de renovatie van de jarenlange leegstaande gebouwen in o.a. leopoldsburg, Tielen en Lombardsijde.... allicht zijn er nog meerdere.
Opleiding: hebben we vandaag ook genoeg (onder)officieren die bekwaam genoeg zijn om een grote toestroom aan recruten opleiding te geven?
Wat met het opleidingscentrum, vandaag het CBOS in Leopoldsburg (in Vlaanderen althans) waar jaarlijks enkel tientallen kandidaten worden opgeleid, is dat capabel om er er ineens een paar honderd op te vangen? Dit vereist dus ook nieuwe bijkomende opleidingscentra wat alweer geld kost wat er bij wijze niet is! Plus dat er bijkomende instructeurs moeten worden opgeleid... leiding geven is één ding, iemand opleiden is iets anders!
Ik vraag me ook af - hoewel ik wel achter het idee sta - of we wel nood hebben aan een verplichte legerdienst? Voormalig minister van defensie De Crem opperde het idee (wat ook zijn voorganger al had) om probleemjongeren een verplichte dienst te laten doen. Een beetje op zijn Amerikaans waar probleemjongeren de keuze krijgen: dienst nemen bij de marines of de gevangenis! Een soort heropvoeding dus maar daar zat dan weer een addertje onder het gras: dan moet defensie weer op zoek naar mensen, zowel militairen als burgerlijke welzijnswerkers die met dat soort jongeren ook kan werken en weten hoe aan te pakken.
Als ik de hedendaagse jongeren vandaag bezig zie dan denk ik soms ook wel; een jaartje troep zou hen wel goed doen maar ja... ik zie het er nog niet van komen alhoewel ik het voorstel van mr De Crem wel zie zitten!
Ik ben het volledig met u eens wat betreft de kosten die dit terug zouden meebrengen ingeval ze de verplichte legerdienst terug zouden invoeren vooral de praktische kant van de zaak met de vervallen en leegstaande kazernen en domeinen terug in te richten om de eventuele nieuwe dienstplichtigen op te vangen. Dit is voor mij een onbegonnen zaak! Natuurlijk zou het geen kwaad kunnen dat de jonge mannen van nu dit ook eens een jaartje zouden meemaken wat wij hebben moeten doen zoveel jaren terug maar de vraag is wel wat het huidige leger met zulke gasten nog moet aanvangen die toch maar gewoon hun maanden weken en dagen tot het laatste uur zouden zitten aftellen met een afgeknipte lintmeter in hun muts en dan terug voor goed weg! Ik wil zeker niemand discrimineren maar meisjes verplicht dienst laten nemen? Er zijn inderdaad al tientallen jaren vrouwen in dienst bij het leger de politie en zelfs de brandweer maar dit zijn wel mensen die zich vrijwillig hebben aangemeld en dit is voor mij toch nog altijd een levensgroot verschil! Jonge meisjes dwingen om zoiets te moeten ondergaan veelal tegen hun zin al is het maar voor een jaar? Nee zover zal het hoop ik gelukkig voor hen nooit moeten komen. Begin maar eerst met de jongens zou ik zeggen en dan zien we wel. Vroeger voor de wet van de gewetensbezwaarden werd ingevoerd zodat deze eventueel burgerdienst konden doen in plaats van militaire dienst was het wel zo dat iedereen die dienstplichtig werd bevonden het leger in moest ook mensen die anders geaard waren homoseksueel of bi wat moet dit niet zijn geweest voor die mensen want toen was het totaal taboe om in dat milieu hiermee naar buiten te komen. Met zulke mensen werd totaal geen enkele rekening gehouden en tenslotte hebben die mensen er toch ook niet voor gekozen zo te zijn. Nee laat maar alles zoals het nu is en laat die Heren en Dames in Brussel maar verder hun werk doen met het uitbouwen van een degelijk en vooral gemotiveerd beroepsleger, de tijd van soldaatje spelen is wel degelijk voorbij!!!!
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Verplichte legerdienst terug invoeren?

Bericht door canadian2nd »

one_O_five schreef:Ik zie het als volgt ...
Verplichte dienst voor iedere schoolverlater, man en vrouw ...
Een gedegen basisopleiding van minstens drie maand ...
Daarna de keuze voor de volgende negen maand, leger, sociale dienst zo al ziekenhuizen en rusthuizen, administratieve diensten bij politie, brandweer, de gemeente en noem maar verder op, dit afhangend van de gedane studies.
Dat jaar aan een minimumloon, meetellend voor de sociale zekerheid en het pensioen.
Volledig met je eens Frans !
Zoals Arsenaal schrijft : enkel jongens ? de emancipatie van de vrouw vergeten ? Ik denk dat er heel veel jonge vrouwen wat graag hun legerdienst zouden willen vervullen. En nadien ofwel terug naar de burgerij of een carrière bij het beroepsleger.
En ... niet haalbaar ? Als je ziet hoelang het duurt om opvangcentra voor vluchtelingen uit de grond te stampen, dan zou het niet zo heel lang duren om een kazerne te vinden voor al dat jong geweld. En niet te vergeten ... geen legerdienst meer zoals wij gekend hebben vol van niets doen, pinten zuipen, tegen je gedacht daar zitten en nutteloze dingen doen, je dagen aftellen ... Ik denk dat de huidige mentaliteit heel erg is gewijzigd. Ze zouden de jongeren wel degelijk nuttig werk kunnen geven.
Om dan nog niet te spreken van de "nieuwe Belgische jongeren". Het zou zeker goed doen, zowel voor hen als voor de autochtone Belgische jongeren om elkaar in een kader van "één voor allen - allen voor één" veel beter te leren appreciëren en naar waarde schatten; los van alle geloofsovertuigingen en dergelijke. Veel allochtone jongeren die nu in hun eigen kring opgroeien en geen kansen krijgen, zouden misschien via een verplichte legerdienst de weg vinden naar een volledige integratie in onze samenleving. Kijk maar wat er gebeurd is met de zwarte bevolking in de U.S. ! Er zijn er nu heel veel die een zinvolle carrière hebben uitgebouwd. En ... discriminatie zal er altijd zijn. Dat ligt aan de personen die discrimineren. Misschien als men door een "verplicht" samen leven voor iedereen, elkaar zal meer waarderen en leren kennen en begrijpen, los van alle vooroordelen.
En nog iets ... jongens en meisjes APART. Want samen als je zo jong bent lukt toch nooit en brengt teveel problemen met zich mee.
Als de legerdienst voorbij is kunnen ze nog altijd gaan samenhokken als ze verder studeren.
Ik ben in ieder geval "PRO" voor herinvoering van de verplichte legerdienst voor zowel jongens als meisjes. Ze zouden er zoveel deugd van hebben.
Maar ... die politici hé !
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
arsenaal72
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2016 14:04

Re: Verplichte legerdienst terug invoeren?

Bericht door arsenaal72 »

canadian2nd schreef:
one_O_five schreef:Ik zie het als volgt ...
Verplichte dienst voor iedere schoolverlater, man en vrouw ...
Een gedegen basisopleiding van minstens drie maand ...
Daarna de keuze voor de volgende negen maand, leger, sociale dienst zo al ziekenhuizen en rusthuizen, administratieve diensten bij politie, brandweer, de gemeente en noem maar verder op, dit afhangend van de gedane studies.
Dat jaar aan een minimumloon, meetellend voor de sociale zekerheid en het pensioen.
Volledig met je eens Frans !
Zoals Arsenaal schrijft : enkel jongens ? de emancipatie van de vrouw vergeten ? Ik denk dat er heel veel jonge vrouwen wat graag hun legerdienst zouden willen vervullen. En nadien ofwel terug naar de burgerij of een carrière bij het beroepsleger.
En ... niet haalbaar ? Als je ziet hoelang het duurt om opvangcentra voor vluchtelingen uit de grond te stampen, dan zou het niet zo heel lang duren om een kazerne te vinden voor al dat jong geweld. En niet te vergeten ... geen legerdienst meer zoals wij gekend hebben vol van niets doen, pinten zuipen, tegen je gedacht daar zitten en nutteloze dingen doen, je dagen aftellen ... Ik denk dat de huidige mentaliteit heel erg is gewijzigd. Ze zouden de jongeren wel degelijk nuttig werk kunnen geven.
Om dan nog niet te spreken van de "nieuwe Belgische jongeren". Het zou zeker goed doen, zowel voor hen als voor de autochtone Belgische jongeren om elkaar in een kader van "één voor allen - allen voor één" veel beter te leren appreciëren en naar waarde schatten; los van alle geloofsovertuigingen en dergelijke. Veel allochtone jongeren die nu in hun eigen kring opgroeien en geen kansen krijgen, zouden misschien via een verplichte legerdienst de weg vinden naar een volledige integratie in onze samenleving. Kijk maar wat er gebeurd is met de zwarte bevolking in de U.S. ! Er zijn er nu heel veel die een zinvolle carrière hebben uitgebouwd. En ... discriminatie zal er altijd zijn. Dat ligt aan de personen die discrimineren. Misschien als men door een "verplicht" samen leven voor iedereen, elkaar zal meer waarderen en leren kennen en begrijpen, los van alle vooroordelen.
En nog iets ... jongens en meisjes APART. Want samen als je zo jong bent lukt toch nooit en brengt teveel problemen met zich mee.
Als de legerdienst voorbij is kunnen ze nog altijd gaan samenhokken als ze verder studeren.
Ik ben in ieder geval "PRO" voor herinvoering van de verplichte legerdienst voor zowel jongens als meisjes. Ze zouden er zoveel deugd van hebben.
Maar ... die politici hé !
mvg
Jan
Ieder van ons heeft zijn mening over dit onderwerp en ik zal dit dan ook steeds ten alle tijde respecteren ook al ben ik niet altijd met alles akkoord wat jullie hier neertikken maar het is jullie mening en ik heb dan ook de mijne. Zo zie je dat het altijd mogelijk is om op een beschaafde manier met elkaar in discussie te gaan over een welbepaald onderwerp. Alvast bedankt voor jullie reacties! Beleefde groeten.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Verplichte legerdienst terug invoeren?

Bericht door Walesha »

@Arsenaal... uiteraard heeft iedereen een menig over een bepaald onderwerp maar in dit geval zou ik, moest ik politieker zijn, in een debat ter zake geen rekening houden met menigsverschillen want pro's en contra's zullen er altijd zijn. Het gros van de mensen (niet persoonlijk opvatten) heeft een mening die ze niet kunnen verantwoorden dus is het beter een compromis te zoeken waar de meerderheid zich kan in vinden.
Heractivatie van de verplichte legerdienst ligt (of lag) al enige tijd ter tafel maar werd door de huidige regering ter zijde geschoven.
Enfin, zo ver is het nog niet en of het ooit zover zal komen is nog maar de vraag, feit is dat de regering zich niet echt bewust is van het feit dat als het ooit terug nodig is hoe dat aan te pakken.
Het zou idd voor veel jongeren heilzaam kunnen werken maar is dat de enige doelstelling... jongeren een bijkomende opvoeding geven, ze leren omgaan en leven met anderen, ook met mensen van vreemde origine leren leven? Dat is niet de taak van defensie maar anderzijds kan het idd helpen.
Hoe dan ook, voor mij mag het en we zullen wel afwachten of het er ooit van komt... wie weet... als die terreurdreiging en mss nog andere dreigingen zoals bvb van uit N-Korea serieus worden geacht?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Verplichte legerdienst terug invoeren?

Bericht door one_O_five »

Ik zou de dienst invoeren nadat ze afgestudeerd zijn Canadian, eender of ze nu tot hun 18de of als eeuwige student tot hun 50ste naar school gaan.
Met een combinatie van legerdienst gevolgd door een burgerdienst worden ze dan in de maatschappij geplaatst in plaats van op den dop.
En voor Arsenaal de echt zware gevallen blijven in het leger, desnoods een bataljon in de stijl van de US Marines, tot ze bijgeleerd zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”