Onbekende graad

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Onbekende graad

Bericht door BPS10 »

Beste Forumleden,

Ik wist niet goed onder welk onderwerp ik dit kon thuisbrengen dus probeer ik het hier maar.... Ik ben momenteel aan het grasduinen in historische verslagen van eenheden. Een vast onderwerp binnen deze historische verslagen is de slagorde van die bepaalde eenheid voor de gestelde periode. Ik zie daar vaak de graad van ASL verschijnen..??? In eerste instantie dacht ik aan Aspirant Sous Lieutenant, een graad die in het Franse leger blijkbaar bestaat, maar ik kan mij uiteraard sterk vergissen. Kan er mij a.u.b. iemand helpen met deze vraag? Alvast bedankt....
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Onbekende graad

Bericht door Exjager »

Zou iets maken hebben met de invoering van de afkortingen, en de beperking die dat had doordat het slechts 3 letters mocht bevatten.
Een ASL zou een KRO zijn, die eigenlijk geen "echte" adjudant is, maar ook (nog) geen Luitenant. Man gaf aan deze personen dan de afkoring ASL.
Vermoedelijk had men dat idee opgedaan in het Franse leger in hun zoektocht naar een drieletterafkorting voor een KRO...
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Onbekende graad

Bericht door BPS10 »

Dag Dirk,

Alvast heel erg bedankt voor de toelichting. Ik ben nog wat verder gaan grasduinen en naar het schijnt zou er in 1955 in het Amerikaans leger een rang bestaan hebben die ze Acting Sub Lieutenant noemde. Naar de BSD toe zou dit mogelijk kunnen te maken hebben met de overgang van de Engelse naar de Amerikaanse structuur? Voor zover ik het allemaal goed begrepen heb was het min of meer een militair die aangesteld was als Onderluitenant maar nog niet benoemd was in die graad of zoiets... Volgens het artikel droeg hij ook de graad en werd hij zo aangesproken. Hopelijk schept die enige duidelijkheid? Zoals je zelf al aangehaald hebt betreft het binnen het Belgish leger enkel de categrorie KRO. Toen ik in de jaren 80 zelf actief beroepsmilitiar was gingen KRO's rechtstreeks langs de wapenschool. Na een tijdje werden ze aangesteld tot Sergeant / Wachtmeester. Op het einde van hun opleiding, indien ze hun opleiding met succes beëindigd hadden, werden ze aangesteld tot Adjudant. Naar het einde van hun actieve diensttijd werden ze dan bevorderd tot Onderluitenant.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Onbekende graad

Bericht door one_O_five »

Als ze tenminste niets uitgestoken hadden :D

Andere termen die een beetje op hetzelfde neerkomen zijn de Nederlandse Vaandrig en de Duitse Fahnenjunker, schijnbaar heeft niet alleen onze ABL maar zo wat alle legers hun kandidaat Officieren eerst eens goed op de rooster gelegd.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Onbekende graad

Bericht door Exjager »

Om praktische redenen bij de invoering van mecanographie en later met de informatica mocht de afkorting maar drie letters zijn, vandaar heeft men vermoedelijk eens rondgeneusd, en is men tot ASL gekomen.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Onbekende graad

Bericht door one_O_five »

Dat zou kunnen Exjager, maar in het originele bericht word niet vermeld over welke periode het gaat, met " bepaalde eenheid voor de gestelde periode" als uitgangspunt is de speelruimte groot, afkortingen en benamingen kunnen in de loop der tijd ook veranderen.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Onbekende graad

Bericht door BPS10 »

one_O_five schreef:Dat zou kunnen Exjager, maar in het originele bericht word niet vermeld over welke periode het gaat, met " bepaalde eenheid voor de gestelde periode" als uitgangspunt is de speelruimte groot, afkortingen en benamingen kunnen in de loop der tijd ook veranderen.
Dag one_0_five en Ex-Jager,

Als proef op de som heb ik van een willekeurige eenheid eens per jaar de historische verslagen nagekeken en in het bijzonder de slagorde per jaar bekeken. De betrokken eenheid, 2G, werd in 1961 heropgericht als actief Tk Bn. Op de slagorde van 1961 spreekt men van Adjt KRO's. Van 1962 tot en met 1969 spreekt men van ASL's en vanaf 1970 herneemt men definitief de graad van Adjt KRO.
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”