Aken 1946

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Aken 1946

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 25 Mei 2011 8:56
mercatus schreef:Onlangs verkregen een schrijven van soldaat Roger G.
Hierbij de transcriptie:

Sold. Roger G.... stam ....
6 Inf.Brig. (R) 6 Linie Bon.
II Kie. chauffeur s.p.I.D.i
B.P.sq/A.B.O.

Aken 20-10-1946

Beste Zuster en Familie

Nu wij in Duitschland zijn ik denk wel dat gij het al zult vernomen hebben wil ik niet nalaten eenige woordjes te stuuren.
Alles is toch wel goed nog in het huisgezin en de kleinen zijn toch ook nog goed en willen voort goed mede en dat is het bijzonderste.
Hoe het hier met mij is tot nu toe kan dat nog al zijn we zullen het hier ook rap gewoon zijn en overal ons voeten aan vegen is het beste en tegen swart wit zeggen en zoo gaan de dagen best en rapst voorbij, het zal toch niet eerder wel zijn eer we kunnen zingen en we zijn er van de klas.
Hoe het hier alemaal gaat naar geld moeten we niet zien want voor een pakje cigaretten 60 mark en 2 potten bier voor 1 mark maar het bier is juist water ge zult er niet rap perclaare van zijn.
We zijn hier een half uur van Aken en kwartier van Brand een gemeente gelijk Aarsele de tram komt voorbij onze kaserne en voor niet rijd ge waar ge wilt want de militairen moeten niet betalen een 20 minuten van ons is s'avonds juist een markt de soldaten die voor cigaretten en koffie alles omruilen tegen alerhande waaren van de Duitschers maar nu is s'avonds eer we buiten kunnen is het altijd donker en dat is jammer hier hebben we ook veel dienst en als het zoo voort gaat zullen we dikwijls eens nacht mogen werken en zoo is hetaltijd wat in België moesten we onze centen spaaren en hier moeten we te veel avonden werken.
Nu we hebben hier toch een goed bed resoors en goed verwarmde kamer met verwarmbuizen, van het eeten gaat het ook nog al we zijn jong en zien eens alles en we kunnen tegen duwke.
Alles ziet hier armzalig niet anders dan puinen daar kunt u geen gedacht van geven wat een puinhoop het Duitschland is en hier is het dan nog het slechtste niet want rond Keulen is nog slechter dan hier.
De jongens komen onze de cigaretten stompjes uit onze handen haalen als we op straat loopen en voor een cigaret zouden ze alles doen want 3 mark voor een cigaret en ze moeten hier een geheele dag werken voor 5-6 mark.
In de hoop dat dit briefje uw aangenaam zal zijn ga ik maar sluiten en tot we eens afkomen zal ik wel eens tot bij U komen en wat meer kunnen vertellen want we zijn hier nog niet lang genoeg.
Vele groeten aan allen en tot ziens
van uw broeder.


mvg. mercatus :wink:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”