Welkom bij den ABL

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Welkom bij den ABL

Bericht door Paddy »

Welkom bij den ABL

Wij hadden hier reeds de integrale versie van:

Het leger verwelkomt de toekomstige miliciens, 1952

Afbeelding

-Raadgevingen aan de Dienstplichtigen, 1955

Afbeelding

-Het Handboek van de Soldaat, 1974

Afbeelding


en
-Welkom aan de dienstplichtigen van de lichting 1975

Afbeelding

Welkom 1961

Afbeelding

In principe is er weinig verschil qua inhoud maar blijkbaar hield "ons" leger er van om regelmatig zijn cover te veranderen. Misschien krijgen wij in dit topic een overzicht van de "welkom"-boekjes bij elkaar van circa 1950 tot de afschaffing van de dienstplicht.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Welkom bij den ABL

Bericht door Paddy »

Welkom 1965

Afbeelding
eaw458 schreef:Waar bleven ze toch die gasten met die brede glimlach halen...

Afbeelding

Walter
Paddy schreef:
Exjager schreef:
Grenadier schreef:Toen ik mijn legerdienst deed in 1979 waren deze pareltjes van proza en poëzie blijkbaar reeds afgeschaft :cry: . Ik heb er alvast géén gekregen :roll:

Groetjes,

Wim2
Ze vonden niemand meer die kon lachen :wink: dus hebben ze het maar afgeschaft :lol:
Inderdaad, in 1973 waren de lachbekken al opgebruikt :lol:

1973

Afbeelding
one_O_five schreef:En bij gebrek aan lachbekken zat er niets anders op dan de dienstplicht ook maar af te schaffen ... :roll:
Binkske007 schreef:Amaai, Paddy, hebde gij zoveel keer dienst genomen om elke keer da boekske te krijgen??? [smilie=book2.gif] :roll:
eaw458 schreef:Merk ook hoe de duim in de lucht ook al verdwenen was en de handjes mooi verborgen gehouden worden op de rug. Een interventie van de Divisie Veiligheid om de Sovjets in het ongewisse te houden over het uitstekende moreel van onze jongens?

Walter
nick schreef:
De diensttijd is bij mijn weten toch niet afgeschaft, enkel opgeschort, niet?

Mvg,

Nick
one_O_five schreef:Inderdaad enkel maar opgeschort nick, zo noemt men dat in de politiek.
Ik zou het wel een goede vinden moest de computer van Landsverdediging nu per vergissing al die achterstallige oproepingsbevelen beginnen te versturen :lol:
ABL schreef:hoezo, de computer????

werken ze daar dan niet meer met van dei stencils??

zijt ge zeker????
one_O_five schreef:@ABL, de stencils hebben ze samen met de bijbehorende blonde secretaresse per vergissing weggesmeten, daarna hebben ze de computers die in gebruik waren bij de Colruyt samen met de bijbehorende ponsster tweedehands voor het dubbele van de nieuwprijs gekocht. [smilie=lol.gif]

Nu even twee minuten "serieus" ...
We zijn ondertussen weer ver off topic maar ik wil wel even zeggen dat bij landsverdediging er al langere tijd gebruik word gemaakt van computers, zo was het logistiek systeem een voorbeeld voor veel bedrijven.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Welkom bij den ABL

Bericht door Paddy »

Ondanks de Wereldtentoonstelling van1958 blijkt het voor het leger een heel sober jaar te zijn.

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”