indeling kast.

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

indeling kast.

Bericht door larotje »

vroeger stond er een hoge smalle kast naast het bed van de miliciens.

zijn er regels hoe de kleding in de kast gelegd moest worden?
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: indeling kast.

Bericht door tsjokke »

Tijdens de elementaire opleiding van twee maanden dienden de dienstplichtigen ,in mijn geval bij de luchtmacht in CMV koks(centrum militaire vorming koksijde)inderdaad een vast schema aan te houden betreffende de kastindeling van de metalen troepenkast en de manier waarop de diverse uitrustingsstukken geplooid en bewaard moesten worden.
Nadien in de aangewezen eenheid werd dat niet meer geeist.
Maar hoe de schikking moest zijn zou ik nu met de beste wil van de wereld niet meer kunnen zeggen.
arsenaal72
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2016 14:04

Re: indeling kast.

Bericht door arsenaal72 »

Bij ons in onze eenheid was het zo dat ieder voor zichzelf besliste hoe hij het gerief in zijn kast binnenin rangschikte. Wel was er af en toe controle door de CSM waarbij we onze metalen kast naast het bed moesten openen zodat hij kon zien of toch alles netjes lag opgestapeld. Ikzelf had altijd de gewoonte mijn kast binnenin zeer ordelijk te houden waarbij de CSM mij dan prees voor mijn orde en netheid vaak dan nadien tot veel misprijzen en ongenoegen van de anderen die mij dan uitscholden voor "boefer" en wat nog meer maar daar moest je nu eenmaal tegenkunnen. Dit is nu eenmaal in groep van jonge gasten van verschillende karakters dag en nacht op dezelfde plek samenleven. Het blijft stil waar het niet waait zeggen ze altijd!
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: indeling kast.

Bericht door Patric »

Bovenop de kast mooi gebleucotteerde rugzak en helm daarbovenop.
De bovenste plank over de volledige breedte diende voor de smoke
Handdoeken, ondergoed, hemden, pulls op de schabben.
Alles geplooid op de breedte van het vak zodat wasgerief e.d. daar achter onzichtbaar waren.
BD's, overjas, capootjas op de hangers in het hoge gedeelte.
Bottines met de hiel op de onderste dwarsstang van het bed achteraan.
In de eenheid telde dat allemaal niet meer zeker niet voor beroeps, als het maar proper en ordelijk was.
Grts,
Patric
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”