De 3 Dagen, een echte geschiedenis!

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

De 3 Dagen, een echte geschiedenis!

Bericht door Paddy »

De 3 Dagen, een echte geschiedenis!

Toen zijn 3 dagen doen nog werkelijk 3 dagen duurde, 1960.
In 1979-80 was dit na één dag al voorbij, voor kandidaat-(beroeps-)vrijwilligers was het toen nog 2 dagen.

Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: De 3 Dagen, een echte geschiedenis!

Bericht door Paddy »

Zie ook:

[link2]Het CRS klein kasteeltje,http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=26&t=2346[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: De 3 Dagen, een echte geschiedenis!

Bericht door LEO »

Ik deed ooit mijn "3 dagen" voor de Rijkswacht in 1964....... Wel wel, wel.
Schriftelijke examens over wiskunde, aardrijkskunde, geschiedenis, Belgische geschiedenis, Koningshuizen enz.
Moest een opstel maken van minstens één en een half bladzijde over......de zuidpool !!
Na iedere test van een uur mocht je even buiten op het paradeplein om een sigaretje te roken en te babbelen want tijdens de testen mocht niet gesproken worden.
Iedere test werdt onmiddelijk nagezien en na de break kwam een rijkswachter namen afroepen, deze mochten opnieuw binnen voor de volgende test.
Wie niet afgeroepen was bleef maar staan, men zei er gewoon niets tegen. Sommige stonden er nog uren !! Ze waren niet geslaagd en moesten maar afdruipen.
Ik bleef er ook slapen. Je kreeg een bed toegewezen dat je zelf moest opmaken, met de vriendelijke vraag van om middernacht in je bed te liggen.
Onder ons was een Sergeant van de MP's, een militair dus. Wat ook de Rijkswacht toen nog was. Sergeantje had een hele aanhang van kandidaten en gingen 's avonds uit.
Kwamen om 00:10 in de slaapzaal. 's Morgens aantreden op het paradeplein. Twee Rijkswachters in uniform namen de Sergeant tussen hun beiden en hij ging het Cachot in.
Zijn mede-feestvierders werden niet binnengeroepen. Bij de medische testen moest je in je blootje voor een commissie verschijnen (waaronder 2 vrouwen) en je laten keuren
zoals vee.
Tijdens de rustpauze tussen 2 testen kreeg je een PV in handen geduwd zonder verdere uitleg. Het betrof een auto-ongeval met alle details erin, automerken, adressen van de chauffeurs, verzekeringen,
remsporen, gewonden, waar ze gewond waren, remsporen enz. Drie testen later kreeg je een papier met vragen: Hoelang waren de remsporen van voertuig B ? Wat was de verzekering van voetuig A ?
Waar woonde de getuige van het ongeval ? .....Man, man, man toch !!
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: De 3 Dagen, een echte geschiedenis!

Bericht door Paddy »

En geslaagd Leo?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: De 3 Dagen, een echte geschiedenis!

Bericht door LEO »

Nope, m'n vader (zelf een Rijkswachtadjudant op rust) is tussenbeide gekomen, wou niet dat ik Rijkswachter werdt :shock:
Nu, 50 jaar later, begrijp ik hem. Ik zou geen goede Rijkswachter geweest zijn. Ik denk teveel !!
krisvd1
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 feb 2012 22:03

Re: De 3 Dagen, een echte geschiedenis!

Bericht door krisvd1 »

in 1975 was het ook maar 1 dag en die testen? niet te geloven
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”