Foto's bevrijding België

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Foto's bevrijding België

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 04 Mei 2011 13:36
D.B. schreef:Onlangs kwamen deze foto's in mijn verzameling terecht.

Het gaat om 2 Achilles Tanks en een paar trucks van het XXXe Army Corps. Volgens mij zijn de foto's genomen in de septemberdagen van 1944.

De vlaggen op de foto's geven duidelijk aan dat het om een plaats in België gaat. De opschriften van de winkels zijn overwegend franstalig: Charcutterie, Patisserie, Coiffeur pour Dames, Haecht Bière, Robes & manteaux, Couture, ...

Zelf heb ik een vermoeden dat het om Brussel gaat. Op de achtergrond staat een witte tram, welke soort ik al eerder zag op oorlogsfoto's van die stad. Zekerheid heb ik echter niet. En misschien reden zulke trams ook op andere plaatsen rond (?).

Kan iemand misschien helpen met de identificatie van de plaats?

Alvast bedankt!

Groeten,
Bram.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Foto's bevrijding België

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Wat staat er op de gevel boven de tram?
Heb je de eenheid al kunnen achterhalen?
D.B. schreef:De tekst op de witte gevel is vrij onduidelijk. Zelf met bewerking via de computer, slaag ik er niet echt in om de tekst duidelijk te maken.

Ik zal zo dadelijk proberen een uitvergrote foto te plaatsen
Net boven de tram staat Haecht Bière.

De eenheidsmarkering op de voertuigen is die van het Engelse 30ste of XXX Army Corps: het everzwijn. Daarnaast staat een 2 op de voorste tank. Misschien gaat het om het 2nd Armoured Support Regiment?

Het 30ste Army Corps zat o.a. in Brussel. Maar ook nog op vele andere plaatsen...
D.B. schreef:De witte gevel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
D.B. schreef:De eenheid:

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Foto's bevrijding België

Bericht door Paddy »

one_O_five schreef:Indien mogelijk de foto opnieuw scannen met een veel hogere resolutie, tenminste het gedeelte van die gevel.
Boven de reclame van Haecht schijnt me een telefoonnummer te staan en mogelijk ook een adres van de firma die reclame maakt.
D.B. schreef:Ik zal straks een poging doen om een betere scan te maken. Maar deze scans waren volgens mij al maximum kwaliteit.

Net boven Haecht staat inderdaad een telefoonnummer.

Hier nog eens in negatiefvorm:

Afbeelding

Afbeelding
one_O_five schreef:Boven het telefoonnummer kunt ge nu ook tamelijk goed Bruxelles lezen.
Toen was reclame nog tamelijk streekgebonden, vrij brede straten met een tram, we gaan in de direct omgeving van Brussel moeten verderzoeken.
Op de laatste foto staat nog een vertikale reclame, ORTS en in de C van Collectie meen ik nog een S te herkennen, misschien een sportwindel die nog bestaat.
Gepard schreef:Al opgevallen dat het een omhoog lopende straat is?
one_O_five schreef:Oplopende straten, dat heb ik opgemerkt, maar gezien er een tram rijd is dat geen heel groot percentage, en Brusssel is ook niet vlak.
Ik dacht aan een van de voorsteden zo als St. Gilles bij voorbeeld.
D.B. schreef:De ene winkel is inderdaad een sportwinkel: er staat SPORTS.
D.B. schreef:Onderaan staat volgens mij: Tel. 01331. Iemand een idee hoe je oude telefoonnummers opspoort?


Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Foto's bevrijding België

Bericht door Paddy »

Gepard schreef:Het kenteken op de muts is niet duidelijk te zien zeker?

Mocht het toch voertuigen zijn van het XXXe Army Corps, stonden die niet onder bevel van het Britse 2e Army?

Dan zou het kunnen zijn dat het tanks zijn van het 2e Household Cavalry Regiment, omdat, op 3 september, het 'A' Squadron zich rond 17 à 18u te Brussel bevond, later die dag bevond het zich in Leuven (misschien ook een optie m.b.t. de foto's), op 10 september zijn ze dan via de kanaalbrug nabij Neerpelt naar Nederland opgerukt.
Frans schreef:Ik zit te denken aan Verviers.
D.B. schreef:Verviers is misschien nog niet zo'n slechte suggestie...

Net het bordje van de patisier uitvergroot:
"Patisserie à venir Verviétoise"?!

Afbeelding
Vestingjager schreef:Verviers ligt niet in het operatiegebied van het XXXe Korps.

Ik zou eerder gokken op Charleroi of Nivelles.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Foto's bevrijding België

Bericht door Paddy »

Frans schreef:De Oplossing :wink:

Afbeelding
D.B. schreef:Dus toch Brusesel... Hartelijk dank voor jullie inbreng en hulp heren! In het bijzonder Frans natuurlijk! De gelijkenis is treffend. :grin:

Geweldig nieuws.

Groeten,
Bram.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Danny.
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 okt 2011 08:52

Re: Foto's bevrijding België

Bericht door Danny. »

Hello iedereen, ik zou hier enkele fotootjes willen aanhangen met verduidelijking van de plaats waar die 4de foto genomen werd, maar weet niet hoe en waar ik mijn materiaal moet uploaden :oops: :oops:

Graag een beetje info waarvoor dank.

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar daarvan hebben wij nu nog steeds veel in ons bezit.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Foto's bevrijding België

Bericht door Paddy »

Danny. schreef:Hello iedereen, ik zou hier enkele fotootjes willen aanhangen met verduidelijking van de plaats waar die 4de foto genomen werd, maar weet niet hoe en waar ik mijn materiaal moet uploaden :oops: :oops:

Graag een beetje info waarvoor dank.

Groetjes

Danny
Danny, kijk eens hier:
http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=10&t=847

Desnoods zend je ze naar mijn mailadres abl1914@telenet.be en doe ik het
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Danny.
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 okt 2011 08:52

Re: Foto's bevrijding België

Bericht door Danny. »

Bedankt voor de verwijzing die ikzelf niet heb kunnen vinden. :oops:

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar daarvan hebben wij nu nog steeds veel in ons bezit.
Danny.
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 okt 2011 08:52

Re: Foto's bevrijding België

Bericht door Danny. »

Hello ,iedereen.

Ik weet niet in hoever er nood is aan verduidelijking van de twee laatste beelden die uiteindelijk verwezen naar Brussel, ik ben mij toch maar eens verder gaan verdiepen (als nieuweling hier op deze site) op die locatie.

Op de eerste foto, de “Barriere de Saint Gilles”, Sint Gillis, een van de 19 gemeentes van Brussel, is in de achtergrond een kerk te zien, namelijk de kerk van Sint Gillis.

Op mijn eerste foto van diezelfde plek, van Google Earth geplukt, is:
- bij 1 dat gebouw naar waar er verwezen werd op die fameuze Barrière de Saint Gilles te zien
- bij 2 kan men die kerk zien, beter te zien op mijn tweede foto
- en bij 3 is de straat waar die pantser staat, namelijk de Alsembergse steenweg.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar daarvan hebben wij nu nog steeds veel in ons bezit.
Gebruikersavatar
D.B.
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:57
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Foto's bevrijding België

Bericht door D.B. »

Hartelijk dank voor de verduidelijking, Danny.

Ik ben zelf nog niet op de plaats geraakt om een "then and now" vergelijking te maken.
Fijn om te zien dat er toch nog tal van herkenbare zaken zijn.

Groeten,
Bram.
Danny.
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 okt 2011 08:52

Re: Foto's bevrijding België

Bericht door Danny. »

Graag gedaan Bram, en het was niet moeilijk aan de hand van die postkaarten ...

Ik ben van 1974 tot 1999 gemiddeld tweemaal daags op die "Barrière" voorbij gekomen.

In dienen tijd liep het verkeer daar nogal veelvuldig in een knoop met de trams die daar ook in een rondje reden en de voertuigen die uit 6 verschillende richtingen daar hun weg zochten, maar sorry, dit heeft niets met de bevrijding te maken en is dit dus hier niet op zijn plaats :oops:

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar daarvan hebben wij nu nog steeds veel in ons bezit.
Plaats reactie

Terug naar “De Bevrijding - la libération”