Groepje medailles

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Groepje medailles

Bericht door canadian2nd »

Zonet was mijn dag weer goed.
Een groep medailles en insignes binnengekregen van een overleden militair - een vriend van mij - 91 jaar geworden- maar ik ben niet zeker dat ze van hem zijn. Misschien van zijn vader.
We weten binnenkort meer ....

Kan iemand me iets vertellen over deze medailles en insignes ? Jef ???

mvg
Jan
1.jpg
2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Felix.Z
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 jun 2016 21:10

Re: Groepje medailles

Bericht door Felix.Z »

Van links naar rechts:
medaille gewapend verzet, medaille oorlogsvrijwilliger,die erna lijkt veel op medaille van het geheime leger? Voor mij onbekend iemand anders misschien? En als laatste herinneringsmedaille. Alles is Belgisch en Tweede Wereldoorlog.
Bloempje met Belgisch lintje lijkt me zelfgemaakt bevrijdingsspeldje.
Mvg Kaylen
Mijn naam is mijn eer, maar mijn eer is mij dierbaarder dan mijn naam
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Groepje medailles

Bericht door jef »

Dag Jan,
Wat de officiële medailles betreft: medailles 1,2 en 4 vind je hier zeker uitleg, op de vernieuwde site van Hendrik. http://www.medalcorner.fr/
Wat die niet-officiële medaille betreft: zilveren kruis van de Unie der verbroedering van het Geheim Leger. De sterretjes verwijzen heel waarschijnlijk naar de jaren lidmaatschap.
Wat het insigne bertreft: geen idee. Heb bijna identieke insignes op GL uniformen in mijn verzameling. De buitenste gele baan van het insigne ontbreekt op mijn uniformen. Misschien een later model? Van het vijfbladig klaverblad weet ik niets, een bevrijdingspin?
met vriendelijke groeten,
Jef
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Groepje medailles

Bericht door canadian2nd »

Bedankt Jef en Kaylen.
Eventjes gaan praten met zijn weduwe. 't één en 't ander te weten gekomen.
Blijkt dat Georges als vrijwilliger dienst nam in 1945 als 17 jarige bij het 1ste Battaljon Fusiliers Spearhead ! De jongste van het battaljon nog wel.
Kreeg opleiding in Noord-Ierland. Ze werden er (volgens zijn weduwe) klaar gestoomd om richting pacific theatre te trekken maar de A-bommen op Hiroshima en Nagasaki staken er gelukkig een stokje voor.
Georges bleef als beroepsmilitair zijn ganse verdere carrière in dienst van het leger en werd korporaal in de AA-school te Lombardsijde
Foto's mee gekregen en ingescand.
Georges' vader, Julien was lid van het Geheim Leger tijdens WO II. De appel valt dus niet ver van de "strijders" boom blijkt.
Ik weet nog niet tot welk schuiloord hij behoorde. Ik heb intussen een vraag gesteld aan de archieven.
De foto's in bijlage zeggen genoeg. Georges heeft alles netjes op de achterkant ervan neergepend.

veel kijkplezier
1.jpg
3-1.jpg
3-2.jpg
4-1.jpg
4-2.jpg
5-1.jpg
5-2.jpg
6-1.jpg
6-2.jpg
7-1.jpg
7-2.jpg
8-1.jpg
8-2.jpg
9-1.jpg
9-2.jpg
10-1.jpg
10-2.jpg
11-1.jpg
11-2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Groepje medailles

Bericht door canadian2nd »

Dankzij de foto's van Jef die ik onlangs heb toegezonden gekregen, heb ik Georges Delerue (506/0938) kunnen terug vinden als aanvulling van de kompagnie zware wapens in 1945.
Ook René Storme (506/0919) André Verbeke (506/0920) staan erop (ze zijn ook als enigen vermeld op de achterkant van de foto's van Georges)

Merci Jef en ik wacht op het boekje om het te scannen.
mvg
Jan
1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gnthr-dlr
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2021 23:50

Re: Groepje medailles

Bericht door Gnthr-dlr »

Hallo,

Maf om dit hier tegen te komen. Dit gaat namelijk over mijn overgrootvader Julien en mijn opa Georges.

Ik wou namelijk meer te weten komen over zijn vrijwillige diensttijd in 1945 en nog eens een poging via Google brengt mij hier terecht.

Over zijn oorlogstijd sprak me opa nooit heel veel tegen mij. Enigste dat ik hem vaak hoorde zeggen is "de Engelsen hebben veel achter gelaten". Waarschijnlijk gaat dit over operation dynamo toen ze zich moesten terug trekken.

Overgrootvader was inderdaad actief in het geheime leger werd mij vroeger gezegd maar verder ook niet wat zijn rollen waren.

Enigste wat ik van opa bezit is zijn dogtag van zijn latere diensttijd in Lombardsijde in de jaren 60. Van me overgrootvader zelf bezit ik jammer genoeg niks.

Groeten.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Groepje medailles

Bericht door jef »

Jan,
Ik hoop dat alles OK is met jou en Roger.
Om eens terug te komen op die badge van GL. Dit is een naoorlogse die gebruikt werd op armbanden tijdens herdenkingen.

In 2019 had ik samen met de werkgroep Hippo.War Waregem een tentoonstelling ivm Geheim Leger. We hadden ook contact met "Heldentrouw", een Waregemse vereniging die ieder jaar een prachtige herdenking verzorgd ivm de gesneuvelde verzetslui en gefusilleerde burgers van 1944. Nu vroeg de voorzitter mij of ik niet wist waar hij van die 'leeuwtjes' kon kopen om op een driekleur armband te naaien voor de leden van de vereniging. Aangezien ik samen met collega's van de werkgroep opzoekingen deed zijn we enkele malen in Evere KKE Blok 15 geweest, waar het archief van GL zich bevindt.
Frans Alderweireldt, lang voorzitter van Verbroedering GL heeft er, via een medewerker van Blok 15 ongeveer een meter opgestuurd. Het was maar van de 'bolle" te snijden.
In bijlage enkele van die badges: links na-oorlogs, rechts origineel, er komt zelfs eentje van een uniformjasje. En de achterkant zegt ook genoeg, denk ik.
Beste groeten,
Jef
GL badge.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Groepje medailles

Bericht door canadian2nd »

Bedankt Jef. Alles goed met ons!

Ik ben jammer genoeg niet in het bezit van een origineel denk ik ... :(

Vele groeten

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Groepje medailles

Bericht door canadian2nd »

Intussen, na contact met (achter)kleinzoon Gunther (Gnthr-dlr), zijn de medailles van overgrootvader en opa teruggegeven aan de - volgens mij - rechtmatige eigenaar.

Beste groeten.

Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Groepje medailles

Bericht door ABLcollector50s60s »

Prachtig gebaar! Waren er maar meer verzamelaars als U....
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Gnthr-dlr
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2021 23:50

Re: Groepje medailles

Bericht door Gnthr-dlr »

canadian2nd schreef: 06 okt 2021 10:22 Intussen, na contact met (achter)kleinzoon Gunther (Gnthr-dlr), zijn de medailles van overgrootvader en opa teruggegeven aan de - volgens mij - rechtmatige eigenaar.

Beste groeten.

Jan
Waarvoor heel erg dankbaar!
Plaats reactie

Terug naar “De Bevrijding - la libération”