Leon Zielinski

Brigade Piron, Commando's, SAS, Fuseliers enz.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Leon Zielinski

Bericht door patrouilleur »

Deze morgen is mijn goede vriend Leon Zielinski voorzitter Belgian Army un the uk overleden op 87 jarige leeftijd,
Hij liep als sergeant bij de Belgische Brigqde als een van de eerste patrouilles in Normandie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Leon Zielinski

Bericht door Paddy »

Mijn oprechte deelneming en respect
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Leon Zielinski

Bericht door Bram1940 »

Mijn deelneming aan allen die hem dierbaar waren.

Bram.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Leon Zielinski

Bericht door Yente »

Deelneming.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Leon Zielinski

Bericht door Stef »

May he Rest in Peace.
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
D.B.
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:57
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Leon Zielinski

Bericht door D.B. »

Innige deelneming.
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Leon Zielinski

Bericht door patrouilleur »

De beknopte geschiedenis van de militaire carrière van Leon Zielinski.

Leon kwam als 16 jarige met zijn familie in 1940 in Engeland terecht. In December 1940 arrangeerde Leon Zielinski als oorlogsvrijwilliger bij het recent opgerichte Belgisch leger, wat later in de volksmond Brigade Piron genoemd werd. Hij kreeg het stamnummer GB974. Al vrij snel bleek dat Leon leiderschapskwaliteiten had en werd hij na verschillende cursussen tot sergeant bevorderd. Hij werd sergeant in de 2e compagnie infanterie, 5e peloton en 3e sectie. Dit peloton bestond vooral uit oud-legionairs die vooral trainden op het uitvoeren van patrouilles en dit is ook wat ze gedaan hebben toen ze begin augustus in Normandie aan kwamen. Zijn peloton en sectie liep als een van de eerste patrouilles.De Belgische groepering kwam onder bevel van de ''the 6th Airborne division'' Zijn peloton leed vrij grote verliezen leden. En werd vermeld in het dagorder van de Brigade. Eenmaal in België zag hij zijn jeugdvriendin Golda terug, wie ook later in 1945 zijn echtgenote werd. Leon raakte gekwetst in Nederland nabij het kanaal van Wessem, volgens hem een van de moeilijkste periodes in zijn leven. Daar hij zijn vriend (luitenant) Freddi Verhaegen kort daarvoor zag sneuvelen.Hij deed verschillende pogingen verschillende met Brian een oud-Legionair om hun luitenant in veiligheid te brengen de Maar de Duitsers hielden alles onder vuur met een MG42 ondernam. Eenmaal dit lukte stierf de luitenant tussen zijn mannen door dit voorval kraakte er iets in Leon.Toen hij de dag daarna in de aanval moest ontplofte er een mortier kort bij hem hij.''Ík wist niet meer wie ik was en waar ik was'' Hij leed aan geheugen verlies was rusteloos. Nu vandaag noemen we dit ''çombat exhaustion'' Zijn Jeugdvriendin gaf hem letterlijk eten met een lepeltje Toen er sprake was Leon af te keuren voor militaire dienst ontvluchtte hij amper genezen het hospitaal om zich terug bij zijn eenheid te voegen. Leon werd begin 1945 in bevorderd tot 1e sergeant en werd ingedeeld bij Intelligence Platoon 2e bataljon. In April 1945 kwam Leon terug aan het front in Sprang Capelle waar hij na de wapenstilstand doorging naar Duitsland met de bezettingstroepen. Leon werd bij kolonel Piron geroepen, hij zou geselecteerd worden voor de volgende opleiding tot officier, echter koos Leon voor het burgerleven en zijn grote liefde Golda. Kolonel Piron verklaarde hem op zijn zachtst gezegd voor “gek”. “Vous etes un imbecile” waren zijn letterlijke woorden. De eerste jaren na de oorlog heeft Leon de oorlog niet kunnen verwerken. Hij kon volgens zijn echtgenote Golda niet binnen blijven de eerste jaren en verdween soms voor enkele dagen.
Toen ik met Leon in 2009 terug ging naar Normandie en hem de plaats toonde waar zijn peleton vertrok op patrouille barste hij in tranen uit, zelfs tot op het laatste moment in zijn leven kon hij de oorlog niet vergeten.
Volgens getuigenis Leon Zielinski naar Kris Michiels.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Leon Zielinski

Bericht door georges-cdl »

GOD BLESS HIM !
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Leon Zielinski

Bericht door guerramundial1 »

RIP.

Innige deelneming!

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
marcsken
Sponsor 2022-2023
Berichten: 187
Lid geworden op: 04 dec 2014 19:27

Re: Leon Zielinski

Bericht door marcsken »

Toch een schone leeftijd bereikt.
Maar hoe oud die mannen ook worden, de oorlog kwijtraken doen ze niet.
Mijn grootoom heeft tot in zijn oude dagen over den oorlog verteld en er mee ingezeten, soms kwam zijn gemoed dan vol. Ook hij verloor zijn beste (leger)vriend waar hij bij stond.
Een trauma wat wij niet kunnen inschatten.

Mijn deelneming
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2015 15:07

Re: Leon Zielinski

Bericht door Mr Mojo Risin »

Mijn deelneming voor deze bijzondere man.
Steeds op zoek naar alles omtrent Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Plaats reactie

Terug naar “Belgian Forces in the United Kingdom 1940-45”