Podevijn (Podevyn) Philippe

Het dagelijkse leven in België tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
wdewitte
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:15

Podevijn (Podevyn) Philippe

Bericht door wdewitte »

Geachte mensen,

Enkele tijd geleden was ik op de begraafplaats te Anderlecht en heb daar tussen de grafzerken op het militair perceel een grafzerk gevonden, tussen de gesneuvelden, van de heer Podevijn Philippe.

De heer Podevijn Philippe is geboren in Sint Gillis Brussel op 20 maart 1890, geboorteakte 253, als zoon van Philemon (in 1890 : ex-Aalst) en Marie Catherine Goossens (in 1890 : ex-Brussel). De heer Podevijn Philippe is overleden in 1945.

Het gegeven van zijn geboorte heb ik doordat ik opzoekingen verricht heb naar de stamboom van de familie Podevijn.

Gezien de heer Podevijn Philippe overleden is op 55 jarige leeftijd, en hij begraven ligt tussen de gesneuvelden van 14-18 en 40-45, ga ik ervan uit dat deze persoon omgekomen in als weggevoerde.

Mijn vraag naar U toe is de volgende, heeft U iemand onder U weet van waar de heer Podevijn Philippe in 1945 overleden is.

Mag ik U nu reeds danken voor uw medewerking aan mijn zoektocht en met vriendelijke groeten,

Willy De Witte
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Podevijn (Podevyn) Philippe

Bericht door jef »

Beste,
Hetgeen je nu het meest zal opleveren is naar bevolkingsdienst Anderlecht gaan en vragen om de overlijdensakten. In het boek van 1945 zal je normaal datum en plaats van overlijden vinden, misschien zelfs omstandigheden.
succes,
Jef
wdewitte
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:15

Re: Podevijn (Podevyn) Philippe

Bericht door wdewitte »

Goede namiddag Jef,

Wat U schrijft is heel juist, maar dat kan ik niet zonder toelating van de Rechtbank van Eerste Aanleg.

In sommige landen (waaronder Nederland) zijn de overlijdensakten na 70 jaar te raadplegen, hier is nog altijd voor overlijdensakten de wet op de privacy van 100 jaar geldig.

Maar goed ik vraag wel een toelating.

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,

Willy
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Podevijn (Podevyn) Philippe

Bericht door jef »

Je hebt gelijk Willy. Ik heb twee jaar geleden in talrijke gemeenten foto's genomen van overlijdensakten ( 1914 tem 1926) tbv de namenlijst IFF(http://www.inflandersfields.be/nl/namenlijst/zoek) en ik had toestemming van de rechtbank van eerste aanleg, Kortrijk. Ik heb dit papier nog, maar het was maar één jaar geldig. ....
Jef
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1940-1945 - la Belgique occupée”