Marcel Durnez, holocaust-overlevende is niet meer...

Het dagelijkse leven in België tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Marcel Durnez, holocaust-overlevende is niet meer...

Bericht door nick »

Beste allemaal,

=> Op Koningsdag 15 november is Marcel Durnez uit Geluwe overleden, Marcel was een overlevende van de kampen van Auschwitz, Buchenwald en Flossenburg.
In Flossenburg verloor Marcel zijn twee broers... Marcel mocht net geen 90 worden (° 28/11/1926).

=> Ik leerde Marcel zo'n 35 jaar geleden kennen toen ik als vijftienjarige met mijn fiets naar Geluwe trok om er met hem kennis te gaan maken, ik werd er heel vriendelijk ontvangen door een kwieke vijftiger en zijn echtgenote... Ik vertrok huiswaarts met een foto en een bidprentje van de broers van Marcel, zaken die ik nu nog altijd piëteitsvol koester...

=> Dertig jaar later begon ik te Wervik/Geluwe als wetsdienaar te werken en heb ik de draad terug opgepikt en contact opgenomen met Marcel en Georgette. Ze herinnerden zich mij nog. Marcel was een struise man, mij leek het altijd alsof hij van graniet gemaakt was... Een minzame familiemens die steevast als hij eens in de bloemetjes gezet werd, zei: "Ik ben maar ne gewone mens, toch bedankt". Je kreeg er altijd een stevige handdruk bovenop.

=> We zullen Marcel ten grave dragen op zaterdag 26 november om 10u00 in de St-Dionysiuskerk te Geluwe. Ik heb de droeve eer er 'Te Velde' en de 'Last Post' te blazen, de laatste eer aan een lokale ambassadeur van vrede en verdraagzaamheid.

Marcel, het ga je goed, je bent nu terug verenigd met je broers... Ik beschouw het als een voorrecht jou gekend te hebben... We zullen jouw boodschap blijven uitdragen...

Groeten,

Nick


http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-werv ... -a2985875/
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1940-1945 - la Belgique occupée”