De stunt van Baron Jean de Selys Longchamps.

Het dagelijkse leven in België tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

De stunt van Baron Jean de Selys Longchamps.

Bericht door Gepard » 03 jun 2011 11:20

Blitzbezoek aan Brussel.

Afbeelding

20 januari 1943. Vanaf het kleine vliegveld van Manston, ten zuiden van Londen, stijgen twee Typhoon jachtvliegtuigen op. Aan boord: de Belgen André Blanco en Baron Jean de Selys Longchamps. Voor Blanco wordt het een gewone opdracht. Hij zal het Kanaal oversteken, enkele Duitse doelwitten mitrailleren en daarna terugkeren naar Manston. Maar Jean de Selys heeft totaal andere plannen. Hij beraamd een aanval op één van de meest gehate gebouwen van België.

Afbeelding

Eén uur na opstijgen scheren de vliegtuigen over de Duinen van Bredene en zetten koers naar Brugge. Daarna volgen beide piloten de spoorlijn naar Gent op zoek naar een prooi.
Naast het verdedigen van het Engelse grondgebied worden de Belgische piloten van de RAF (Royal Air Force - de Britse luchtmacht) vooral ingezet bij het vernietigen van strategische doelwitten op het Europese vasteland. Bij deze zogenaamde 'rhubarb', hebben de piloten het vooral gemunt op stations en locomotieven. Door het lam leggen van het treintransport willen ze niet alleen de Duitsers het leven zuur maken maar ook aan de bevolking tonen dat de bezetter de oorlog nog niet heeft gewonnen.
Na het vernietigen van een treinstel geeft de Selys aan zijn collega het bevel naar de vliegbasis terug te keren. Blanco is verbaasd, hadden ze voor die ene locomotief helemaal naar België moeten vliegen? Met tegenzin maakt hij rechtsomkeer en zet koers naar zijn thuisbasis in Engeland. Op dat moment begint de Selys met de uitvoering van het stoutmoedige plan waarmee hij al enkele maanden rondloopt.
Hij passeert Zellik en krijgt het justitiepaleis van Brussel in zicht. Enkele minuten later scheert hij laag over de Belgische hoofdstad. De Selys neemt zelfs even de tijd om enkele (mislukte) foto's te nemen. Het toestel maakt een wijde bocht over Brussel-centrum. De piloot kan het niet nalaten om uitdagend langsheen de bogen van het Jubelpark te scheren. Enkele ochtendwandelaars volgen dit stuntwerk met grote verbazing. Maar daarna begint voor het dartelende vliegtuigje de echte klus.
Netjes volgt de piloot de Boulevard Saint-Michel, maakt een bocht richting Ter Kamerenbos om uiteindelijk oog in oog te komen met het gebouw van de Gestapo (Geheime Staatspolizei). In dit gebouw worden elke dag tal van verzetslui op een zeer brutale manier ondervraagd. De Selys neemt gas terug. Hierdoor heeft hij iets meer tijd om de ingang van het gebouw in het vizier te krijgen; de afstand neemt snel af: 600 meter, 500 meter, 400 meter.....Vuur!
Hij mikt zijn vizier op de stoeprand en terug optrekkende, laat hij 20 seconden lang onder oorverdovend lawaai zijn dodelijke 20-mm kannonnen leeg ratelen. Een regen van kogels slaan in op alle verdiepingen van het gebouw, verbrijzelen alle ramen en gevelstenen en richten een verschrikkelijke ravage aan.
Opgeschrikt door het helse lawaai snellen de Duitsers naar het raam. De Selys zwaait zijn Vliegtuig van links naar rechts. Enkele Gestapo-leden, waaronder de chef van de SD (Sicherheitsdienst) SS-Sturmbannführer Alfred Thomas en Commandant Müller, worden op slag gedood, anderen raken gewond. De gevel van het gebouw moet eraan geloven. Toch mikt de piloot met grote precisie, geen enkel van de aanpalende gebouwen wordt geraakt. Op het laatste moment trekt de piloot de neus van zijn vliegtuig op. Even lijkt het erop of de onderkant van het toestel het dak zal raken. Maar met een laatste ruk aan zijn stuurknuppel jaagt de piloot zijn toestel de hoogte in.

Afbeelding

Toevallige voorbijgangers zijn onthutst. Op enkele seconden werd een volledig gebouw aan diggelen gemitrailleerd. De Selys werpt een laatste blik op de Louizalaan; het hoofdkwartier van de Gestapo is gehuld in een dikke rookwolk.
Op zijn terugweg strooit de Selys de vlaggetjes uit die Belgische schoolkinderen in Londen voor hem gemaakt hadden. Verder dropt hij nog een Belgische en een Engelse vlag. Terwijl de Belgische driekleur dichtbij het Koninklijk Paleis terechtkomt laat de Selys de Union Jack los boven de tuin van zijn nicht, Barones de Villegas de Saint-Pierre.
Op de Louizalaan is het verkeer tot stilstand gekomen. Nieuwsgierigen verdringen zich om een blik te werpen op het verwoeste gebouw. Ziekenwagens rijden af en aan om de gewonde en gedode Duitsers af te voeren. De Gestapo-leden die de aanval overleefden zijn woedend. Buiten hun zinnen slaan ze met hun geweerkolven in op de omstaanders. Mensen worden willekeurig gearresteerd. Zelfs een kanunnik wordt het gebouw binnen geduwd en hard aangepakt.
Onder de personen die in de kelders gevangen worden gehouden zijn geen slachtoffers gevallen. De aanval werd immers uitgevoerd voor het ondervragingsuur.
Nog geen twee uur na het opstijgen zet de Selys zijn kist weer op de grond. Wanneer zijn overste uitleg vraagt,verklaart de Selys: "I got them square" (Ik heb ze de volle lading gegeven). Omdat hij op eigen houtje handelde verliest de Selys een militaire graad. Maar als de Belgische RAF-piloten die avond een feestje bouwen in "The Old Charles", spoelt Selys zijn degradatie probleemloos door. Vandaag is hij de grote held.

Afbeelding

Portret van een vliegende baron.
Baron Jean de Selys wordt geboren op 31 mei 1912. De adelijke wortels van zijn vader Baron Raymond gaan terug tot in de tijd van het Prinsbisdom Luik.
Ook de Selys moeder, Emilie de Theux de Meylandt et Montjardin is van adel.
De kleine Jean brengt een zorgeloze jeugd door op het kasteel van Longchamps, nabij Borgloon. Na zijn studie rechten wordt hij in 1933 ingelijfd bij het Eerste Regiment Gidsen. Als op de 10e mei de oorlog uitbreekt neemt Jean de Selys vastbesloten om in Engeland de strijd tegen de Duitsers verder te zetten. Vreemd genoeg krijgt hij een lift van een Duitse tank richting Duinkerke. Zonder te danken springt hij van de tank, sluipt doorheen de gevechtslinies om zich uiteindelijk bij het Britse Expeditieleger op het strand van Duinkerken te voegen. Vandaar wordt hij samen met zijn Britse collega's naar Engeland geëvacueerd. Daar aangekomen laat hij zich inlijven bij de RAF. Omdat hij met zijn 28 jaar te oud is om jachtpiloot te worden, vervalst hij zijn identiteitspapieren. Net als de andere Belgische RAF-piloten zal hij deel uitmaken van het befaamde 609e eskader. Dat was een speciale eenheid van de 11de groep jagers, die belast werd met de verdediging van het zuiden van Engeland. Temidden van enkele Belgische veteranen van de Slag om Engeland en een aantal vrienden, waaronder Raymond Lallemant, die een beetje later het bevel kreeg over zijn eenheid.
Door zijn Brusselse exploot wordt Jean de Selys Longchamps de bekendste Belgische RAF-piloot.
Jean De Sélys voerde met enorme inzet en enthousiasme vele gewaagde succesvolle opdrachten zowel boven land als over zee, dag en nacht boven het Nauw van Calais, het Kanaal en de Noordzee, opdrachten boven België en Frankrijk, bombardeerde en beschoot de vijandelijke communicatieverbindingen, treinen en wagons, verbindingswegen, transporten enz. en werd tussen zijn Franse, Engelse en Belgische kameraden al snel beroemd voor zijn aanvalslust.
Op 13 maart verlaat Jean het 609de en vervoegt het No 3 Squadron. Op 31 mei 1943 op zijn verjaardag ontvangt hij de onderscheiding Distinguished Flying Cross met een vermelding die zijn actieve rol in de luchtoorlog zeer goed samenvat: "This officer is a pilot of exceptional abilitv and keenness. He shows a great offensive spirit and is eager to engage and destroy the enemy whenever possible. He has shown his great courage and initiative in numerous railtransport and the Gestapo headquarters attack in Brussels. He has also destroyed at least one enemy aircraft and damaged another".
Hij zal een paar maanden later, amper 31 jaar oud, in de nacht van 15 op 16 augustus 1943 omkomen na een missie boven Oostende. Vermoedelijk kwam hij onder vuur te liggen door de Duitse Flak (luchtafweer). Zijn landingsgestel wordt zwaar beschadigd waardoor bij de landing het toestel in tweeën breekt. Jean de Sélys was op slag dood. Hij werd begraven in Minster in Engeland.

Onderscheidingen:
Distinguished Flying Cross
Ridder in de Leopoldsorde
Oorlogskruis met twee palmen en bronzen leeuw

Om dit ongelooflijk verhaal over de heldenmoed van Jean de Sélys te beëindigen laat ik nog even een voormalig lid van het 3de Eskadron, de Luchtmacht Lt Seymour B Feldman DFC uit Albuquerque, New Mexico aan het woord: "Ik koesterde een enorme verering voor deze man, en ik huilde als een kind toen ik hoorde dat hij was omgekomen. Na de oorlog ontmoette ik zijn zuster in Londen, en samen bezochten we het graf van Jean de Sélys in Minster, een klein stadje niet ver gelegen van Manston."

Hij ligt begraven op het Minster Cemetery,grafnummer 3002A,net naast Manston airport in Thanet, Kent.
Het grafschrift:
Flight Lieutenant
Baron J M P M G De Selys Longchamps D.F.C.
Pilot
Royal Air Force
16th August 1943
Age 31

Afbeelding
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/

Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: De stunt van Baron Jean de Selys Longchamps.

Bericht door Gepard » 20 jan 2013 13:34

Vandaag is het 70 jaar geleden dat Baron Jean de Selys Longchamps de Brusselse Louizalaan op stelten zette.
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/

HKBA44
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jun 2011 16:50

Re: De stunt van Baron Jean de Selys Longchamps.

Bericht door HKBA44 » 22 jan 2013 19:31

Hail hail

Gebruikersavatar
Yente
Sponsor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: De stunt van Baron Jean de Selys Longchamps.

Bericht door Yente » 22 jan 2013 19:39

Prachtig verhaal. Ergens lijkt het me wel dat hij Blanco terug stuurde om de eer alleen te kunnen opstrijken? Of vat ik het verkeerd op?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver

georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: De stunt van Baron Jean de Selys Longchamps.

Bericht door georges-cdl » 18 feb 2013 09:57

De familie blijkt het gebouw te willen kopen ?

Gebruikersavatar
rewdco
Berichten: 435
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: De stunt van Baron Jean de Selys Longchamps.

Bericht door rewdco » 24 aug 2013 19:58

Ik was een jaar of tien toen de toenmalige BRT de reeks "Secret Army" uitzond, de zondagavond na sportweekend. Volgens het programmaoverzicht moest Secret Army om halfnegen beginnen, maar sportweekend ging ALTIJD een kwartier of wat over tijd... Secret Army was (toen al!) een van mijn favoriete programma's. Ik ergerde mij blauw aan die stomme sportberichten...

Twee weken geleden heb ik in Ursel de complete DVD box van Secret Army en Kessler gekocht. Sindsdien kijken mijn vrouw en ik zowat elke avond naar een aflevering (of twee...). Eergisteren stond aflevering 29 op het programma: "Day of wrath".

"After his brother is killed during interrogation, Flight Lt. Andre De Beers, a Belgian officer, kills a guard and escapes from the depleted Gestapo HQ. He seeks out Alain, an old friend, but while Alain is arranging his escape, De Beers absconds and sets out on a personal revenge mission, indiscriminately killing German officers. When Kessler instigates the standard "20 hostages" reprisal, Albert decides De Beers must be stopped, by any means necessary. But to save Alain from having to kill his friend, Monique & Natalie conspire to send De Beers down the line behind Albert's back. He returns as part of the D-Day squadron, while Kessler and Brandt attend a demonstration of a new TV camera surveillance system the Germans are testing. Disobeying orders, De Beers detours in his Mosquito to attack the Gestapo HQ, killing dozens although Brandt and Kessler are unharmed. Returning to his battered office, Kessler receives a communique ordering Brandt's arrest, him having been implicated in a recent plot to assassinate Hitler. Brandt shoots himself rather than face a Court Martial."

De DVD box vermeldt: "Secret Army is uiterst realistisch en alle verhalen zijn gebaseerd op waar gebeurde feiten!". Leuk en interessant om het ware verhaal en het geromantiseerde verhaal eens naast elkaar te zien / lezen!

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)

Gebruikersavatar
rewdco
Berichten: 435
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: De stunt van Baron Jean de Selys Longchamps.

Bericht door rewdco » 31 aug 2013 07:40

Meer info over deze Secret Army aflevering op deze website: http://www.survivorstvseries.com/AvenueLouise.htm

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)

Plaats reactie

Terug naar “België bezet 1940-1945”