Belgische troepen nog actief in bezet Begië ('40-'45)

Het dagelijkse leven in België tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Belgische troepen nog actief in bezet Begië ('40-'45)

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 23 Mei 2011 14:42
Bram1940 schreef:Hallo,

In de pas via Paddy verkregen documentatie over de genie, lees ik dat er nog Belgische troepen gebruikt werden door de bezetter. Het geval wordt aangehaald van het 8e Genie dat moest instaan voor de opruiming en vernietiging van springstoffen en hindernissen, samen met de dienst belast met de verwijdering van munitie.

Ik heb daarbij enkele vraagjes:
1. Werden deze troepen verondersteld hun werk te doen in hun Belgisch vooroorlogs uniform? Kregen zij speciale kentekens, armbanden of dergelijk meer?
2. Waren er nog andere Belgische militairen die diensten verschaften tijdens de bezetting in hun Belgisch uniform (ik heb het dus niet over eenheden met de zwartgeverfde collaboratie-uniformen, noch over de rijkswachtdetachementen)? Werden deze troepen aangevoerd door Belgische officieren?
3. Bestond de "Dienst belast met de verwijdering van munitie" reeds voor mei 1940?

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram.
eaw458 schreef:Hey Bram,

Ik verwijs je naar dit boek voor een kort overzicht van de Office des Travaux de l'armee demobilisee

Jamart, J., 1994, L'armee belge de France en 1940, Bastogne: Imprimerie Schmitz
pp. 752-754

Walter

(sorry - geen accenten op een keyboard in dit land!)
eaw458 schreef:En pp. 755-807 voor info ivm met de achterwacht in Frankrijk.

Ik vind op het eerste zicht niks terug in de slagorde van de genie ivm opruiming van oorlogstuig in de jaren '30, maar neem aan dat ik over onvoldoende info beschik. Tenslotte had ons land al sinds 1918 een probleem met onontplofte munitie!

Walter
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische troepen nog actief in bezet Begië ('40-'45)

Bericht door Paddy »

homefront schreef:Dag Bram,

Ook in het munitiedepot van Houthulst (nu DOVO) werkten Belgische militairen gewoon verder met het onschadelijk maken van munitie uit WOI, dit onder leiding van de Duitsers. Ook niet ontplofte Britse vliegtuigbommen moesten ze onschadelijk maken.

Ze deden dit onder de noemer van 'opgeeiste krijgsgevangenen'. In elk geval de leidinggevende officieren o.a. kapitein Samyn, werkten verder in hun vooroorlogse uniform. Daar zijn foto's van, samen met de Duitsers.
Wat de soldaten betreft, die werkten sowieso meestal in werkoverall, dus hun uniform zullen ze tijdens de bezetting niet meer gedragen hebben denk ik.

De Belgische officieren stonden natuurlijk steeds onder leiding van de Duitsers die er ook gekazerneerd waren.

De "Dienst belast met de verwijdering van munitie" bestond reeds voor mei 1940 en onstond na WOI toen de Duitsers in het bos van Houthulst een enorm munitiedepot achterlieten. De Belgen hebben dit depot gewoon overgenomen en verder gebruikt en er werd ook munitie tot ontploffing gebracht in 'de springputten'. Of ze exact de naam "Dienst belast met de verwijdering van munitie" droegen weet ik niet, dat veranderde doorheen de jaren een paar keer.

Mvg,
Brecht
Bram1940 schreef:Hallo,

Het werkje "De Genie in de maalstroom van 1940" vermeldt op p. 83 als standplaats Westrozebeke voor de dienst voor de ophaling van munitie. In de loop van juni 1940 wordt wat overbleef van het 8e Genie verdeeld over vier detachementen (Haselt, Brussel, Namen en Luik. Op 10 augustus wordt DOVO (later DOVOH) opgericht, bestaande uit vijf secties (Brabant-Henegouwen, Namen-Luxemburg, Luik-Limburg, Antwerpen en Vlaanderen), onder leiding van commandant Samijn. Naar mijn mening zullen die mannen toch niet dag in, dag uit overalls gedragen hebben of burgerkledij na de dienst. Waren deze manschappen vrij om zich te verplaatsen na de dienst of waren ze verplicht de kazerne of een krijgsgevangenis terug te vervoegen?

Bij één van de operaties sneuvelen op 28/08/1940 één luitenant en vier manschappen bij Sart-Dames-Avelines. Op 27/04/1942 sneuvelen dan weer vier ontmijners en twee Duitsers bij een neutralisatiepoging in Genk. Enig idee waar deze mannen begraven liggen?

Groeten,
Bram.
homefront schreef:Bij standplaats wordt inderdaad Westrozebeke genoemd. Eigenlijk lag dit militair domein op drie gemeenten: Poelkapelle, Houthulst en Westrozebeke. Omdat de kazerne in Westrozebeke lag spreekt men ook van dit dorp maar het grootste deel van het kamp ligt in Houthulst (bos). In de streek hier (ben van Houthulst) spreek iedereen van 't kamp van Houthulst.
Onder de Duitsers had het de naam: 'Delaborierungsanstalt Houthulst'.

Wat je schrijft kan kloppen ivm uniformen, maar tot nu toe zag ik enkel foto's van de officieren in uniform en de anderen in werkkledij. Ik kan dit wel navragen want hier woont nog een oudgediende uit het kamp, werkte er tijdens WOII, dus hij zal wel weten wat ze droegen...

Ook hier sneuvelde een Duitser, de ingenieur Rob Schaefer. Zij die omkwamen werden meestal begraven in hun dorp van herkomst.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1940-1945 - la Belgique occupée”