ontduiking verplichte tewerkstelling

Het dagelijkse leven in België tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

ontduiking verplichte tewerkstelling

Bericht door tsjokke »

Door de verordening van 3 maart 1942 kwamen velen in aanmerking voor de verplichte tewerkstelling in Duitsland.
(zie mijn bijdrage verplichte tewerkstelling in Duitsland)

Velen gingen daadwerkelijk, ook wel in de hoop op een iets beter leven, om de armoede hier te ontvluchten.Anderen negeerden het bevel en doken onder.

Liefst ergens op een boerderij voor "kost en inwoon"(vaak op een hooizolder of boven de stallen)
Die kost was wel belangrijk want deze mensen beschikten als ondergedoken werkweigeraars waarschijnlijk niet meer over rantsoenzegels,(?)
Het was leven met onafgebroken schrik om opgepakt te worden.In het gunstigste geval volgde na arrestatie deportatie naar een fabriek in Duitsland of anders naar een strafgevangenis of tuchthuis. Ze waren dus geïsoleerd van de familie op enkele snelle blitzbezoekjes na,altijd met de kans om opgepakt te worden.

Karige rantsoenen, en een uitzichtloze toestand,zonder betrouwbaar nieuws over de situatie in Europa en de verwarring door
vele ongegronde geruchten die circuleerden,alsook Duitse propaganda ,maakten het leven ook niet bepaald eenvoudiger.


tegen nov 43 was ook mijn vader in die situatie
ook hier vertelde hij slechts zeer sporadisch over.
omdat we ons die ellendige situatie toch toch niet konden voorstellen en omdat hij zoals zovelen, zijn belevenissen niet zo opzienbarend vond gezien tegen het licht van wat andere mensen meegemaakt hebben.
Hoeveel interessante informatie is door deze algemeen veel voorkomende zienswijze niet verloren gegaan?

van die sporadische anekdotes is er mij 1 bijgebleven:


Eens was hij op weg met paard en kar als hij door de Duitsers opgevorderd werd om een in de gracht gereden brandweerwagen eruit te trekken.
Dus paard uitspannen en voor de duitse wagen spannen.Na gedane actie mocht hij weer beschikken.Die kerels waren gelukkig alleen geinteresseerd om weer zo snel mogelijk mobiel te raken-
maar ik kan me voorstellen dat je als werkweigeraar voor Duitsland niet je vrolijkste uurtje beleefde.

en nog een anekdote van zijn moeder:

Eenmaal is de Feldgendarmerie op zoek naar hem ,thuis binnengevallen
Ze doorzochten het hele huis en de tuin,maar al moesten ze dan zonder succes afdruipen,toch werd het radiotoestel meegenomen.

--Als ik goed ingelicht ben was er in België,behalve voor Joden, geen inleveringsplicht voor radio's in tegenstelling tot Nederland--(verordening 13 mei 43 ,na de stakingen van apr/mei43)
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: ontduiking verplichte tewerkstelling

Bericht door jef »

Beste Tsjokke,
Heeft uw vader na de oorlog erkenning gekregen onder de vorm van een medaille?
Werk weigeren was immers een passieve vorm van verzet.
Jef
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: ontduiking verplichte tewerkstelling

Bericht door tsjokke »

jef schreef:Beste Tsjokke,
Heeft uw vader na de oorlog erkenning gekregen onder de vorm van een medaille?
Werk weigeren was immers een passieve vorm van verzet.
Jef
Dag Jef,

Neen,ondanks voldoende bewijsstukken en naoorlogs attest van goed en onberispelijk civiek gedrag heeft hij nooit de aanvragen daartoe gedaan.
IK denk dat hij in geen geval tot eenzelfde clubje wilde behoren waar de "verzetshelden van het laatste uur" de boventoon voerden.
groeten,
tsjokke
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: ontduiking verplichte tewerkstelling

Bericht door jef »

Tsjokke,
Misschien was uw vader niet aangesloten bij een vaderlandslievende vereniging die zijn aanvraag een beetje kracht kon bijzetten?? Normaal zou uw Pa recht hebben op de medaille in het midden, groen lint met witte strepen
groeten,
Jef
werkweigeraar.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: ontduiking verplichte tewerkstelling

Bericht door tsjokke »

tja,het is er alleszins nooit van gekomen.De medailles voor werkweigeraars zijn blijkbaar op 12 februari 1951 ingesteld.(zie link)
Met een net gesticht gezin en ondergetekende als kleine bleiter in de wieg zal de aandacht ook op andere dingen gericht geweest zijn. :)
http://www.over-leeuwen-en-lintjes.be/W ... eraar.html
tsjokke
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: ontduiking verplichte tewerkstelling

Bericht door jef »

Beste Tsjokke,
Nooit gedacht van een nieuwe aanvraag in te dienen.....? Als je die bewijsstukken nog hebt.
Heb gezien in je eerste post dat je in de verleden tijd schrijft, wanneer je het over je vader hebt. Ik neem aan dat je Pa overleden is. Ik weet nu ook niet als die medailles postuum toegekend worden.... Misschien proberen waard om een oorkonde van deze medaille te krijgen, de medailles kun je in nieuwe staat aankopen.
Jef
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: ontduiking verplichte tewerkstelling

Bericht door tsjokke »

Ik denk niet dat het mogelijk is om dergelijke erkenningen postuum te verkrijgen.
Temeer daaraan ook een(bescheiden)rente is gekoppeld,die toch enkel door belanghebbende kan genoten worden- of door zijn weduwe-indien ze tenminste niet hertrouwd is.
tsjokke
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: ontduiking verplichte tewerkstelling

Bericht door homefront »

Ivm de eerste post: radiotoestellen werden wel degelijk door de Duitsers opgevraagd. In West-Vlaanderen hebben ze die tegen 18 april 1944 doen inleveren. Vandaar dat het verzet ook MCR-1 receivers kreeg via droppingen van de SOE. Deze werden ook 'beschuit-ontvanger' genoemd naar het model van 'koekendoos' waar ze in verpakt waren.
Ik weet wel niet in welke verordening deze opvraging stond. Ook werden radiotoestellen sporadisch opgevraagd als represaillemaatregel. Hier een voorbeeldje uit m'n collectie, er werden 100 radio's in beslag genomen te Roeselare (laatste zin, 1ste alinea) :
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1940-1945 - la Belgique occupée”