Kentekens militairen in stafdienst 1939-'40

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Kentekens militairen in stafdienst 1939-'40

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Wat waren de eenheids-attributen op de schouderstukken, de kepie en de politiemuts voor de officieren en troep verbonden aan de staf van een korps of divisie (let's say bv de 14de ID)?

Als ik het goed begrijp, hebben de officieren SBH in dienst van de staven een halve bliksemschicht op de schouderstukken (zoals op de foto - voor groot tenue). Ik maak mij dan de bedenking of ook officieren die geen stafbrevet hadden, deel konden uitmaken van de staven (wellicht wel van de ID, maar misschien niet van de korpsen en het GHK???). Als we spreken van de Etat-Major tot welk niveau geldt dit dan (leger - korps - divisie - regiment - bataljon ...)?

Men spreekt immers onmiddellijk van het "lager personeel" in het reglement "Kleuren en attributen van de wapens en diensten" uit 1939. Die droegen dan het nummer van de ID op de schouder (dus bv 14 voor de 14de ID)? Gold dit ook voor de officieren die geen stafbrevet hadden, maar deel uitmaakten van een staf?

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Kentekens militairen in stafdienst 1939-'40

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Als ik het goed begrijp, hebben de officieren SBH in dienst van de staven een halve bliksemschicht op de schouderstukken (zoals op de foto - voor groot tenue).
Volgens het reglement "Kleuren en Attributen van de wapens en de diensten" van december 1939 is dit niet zo. Hierin lees ik dat op de kraagspiegels, politiemuts en pet de kentekens van de laatste eenheid bleven, terwijl op de schouderstukken het volgende kwam:

legerkorps - Romeins cijfer
infanteriedivisie - Arabisch cijfer
divisie ChA - Arabisch cijfer met everkop
cavaleriekorps - gekruiste sabels
cavaleriedivisie - Arabisch cijfer met gekruiste sabels
staf Luchtverdediging van het Grondgebied - gekruiste kanonnen
staf Territoriale Diensten van het Legergebied - niks

Hier heb je een foto van een deel van de staf van een ID van de tweede reserve: http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... riedivisie genomen tijdens de mobilisatie.
Bram1940 schreef:Ik maak mij dan de bedenking of ook officieren die geen stafbrevet hadden, deel konden uitmaken van de staven (wellicht wel van de ID, maar misschien niet van de korpsen en het GHK???).
Jawel hoor - overal heb je officieren zonder stafbrevet. Als je wil, stuur ik je de slagordes van de korpsen en divisies.
Bram1940 schreef:Als we spreken van de Etat-Major tot welk niveau geldt dit dan (leger - korps - divisie - regiment - bataljon ...)?
Hangt er van af.

In het hierboven vermelde reglement, interpreteer ik duidelijk de term Etat-Major / Hoofdkwartier op niveau grote eenheid, ttz korps en divisie.

De term Etat-Major / Staf daarentegen geldt evengoed tot op niveau bataljon. In documenten wordt aanhoudend verwezen naar deze staven als bvb EM/5, EM/II, etc...

Weet je tot wie die vest behoorde?

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Kentekens militairen in stafdienst 1939-'40

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Bedankt voor je reactie. Wat betreft
eaw458 schreef:Volgens het reglement "Kleuren en Attributen van de wapens en de diensten" van december 1939 is dit niet zo. Hierin lees ik dat op de kraagspiegels, politiemuts en pet de kentekens van de laatste eenheid bleven, terwijl op de schouderstukken het volgende kwam:

legerkorps - Romeins cijfer
infanteriedivisie - Arabisch cijfer
divisie ChA - Arabisch cijfer met everkop
cavaleriekorps - gekruiste sabels
cavaleriedivisie - Arabisch cijfer met gekruiste sabels
staf Luchtverdediging van het Grondgebied - gekruiste kanonnen
staf Territoriale Diensten van het Legergebied - niks

Hier heb je een foto van een deel van de staf van een ID van de tweede reserve: http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... riedivisie genomen tijdens de mobilisatie.
Kijk eens op p. 4 van het reglement. Onder de "Officieren S.B.H." "in stafdienst"... Betekent dit dan dat de officieren S.B.H. andere kentekens hadden (op de schouderstukken) dan de andere officieren?
eaw458 schreef:Jawel hoor - overal heb je officieren zonder stafbrevet. Als je wil, stuur ik je de slagordes van de korpsen en divisies.
Walter, ik neem aan dat je op je site overal vermeld hebt of ze al dan niet een SBH hebben. In dat geval moet je die moeite niet doen.
eaw458 schreef:In het hierboven vermelde reglement, interpreteer ik duidelijk de term Etat-Major / Hoofdkwartier op niveau grote eenheid, ttz korps en divisie.

De term Etat-Major / Staf daarentegen geldt evengoed tot op niveau bataljon. In documenten wordt aanhoudend verwezen naar deze staven als bvb EM/5, EM/II, etc...
Meestal kom je de aanduiding vb QG/CC (voor de korpsen, etc) tegen en EM/19A (voor de regimenten). Niet bepaald bevordelijk voor de duidelijkheid van het reglement voor de lezer van vandaag. Heb jij hier meer over?
eaw458 schreef:Weet je tot wie die vest behoorde?
Ik zal morgen kijken of er een naam in staat. Ik vermoed evenwel dat de combinatie gouden schouderstukken op het tenue model 1930 niet echt gangbaar was, of zie ik dat verkeerd? Uniform is van een infanterist, hoewel de bijgeleverde kepie van een artillerist was, me dunkt (dus door een 'verzamelaar' samengesteld uniform?).

Groeten,

Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Kentekens militairen in stafdienst 1939-'40

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Kijk eens op p. 4 van het reglement. Onder de "Officieren S.B.H." "in stafdienst"... Betekent dit dan dat de officieren S.B.H. andere kentekens hadden (op de schouderstukken) dan de andere officieren?
Hmm... blijkbaar dan wel.
Bram1940 schreef:Walter, ik neem aan dat je op je site overal vermeld hebt of ze al dan niet een SBH hebben. In dat geval moet je die moeite niet doen.
Voor de officieren die ik op de site gezet heb, is dat zo. Er liep wel nog een pak meer volk rond.

Ik lees ter voorbeeld even door de ganse lijst van het I LK: dat hoofdkwartier had 23 officieren in directe stafdienst op het 1ste tot 4de bureau. Daarnaast waren er nog 26 officieren verspreid over de legerkorps-commando's van de artillerie, genie, gezondheidsdienst, transportkorps, intendance, paardenartsenijdienst, transmissietroepen en provoost. Van die eerste 23 waren er 7 SBH. Van die laatste 26, 1. De laagste in graad tussen de SBH is Kapitein; maar elders heb ik ook wel Luitenanten gezien. De koppeling tussen SBH en hoger officier is van na WO2.

Met de twee generaals erbij had het I LK dus een korpsstaf van 51 officieren, waarvan er 11 SBH waren.
eaw458 schreef:Ik zal morgen kijken of er een naam in staat. Ik vermoed evenwel dat de combinatie gouden schouderstukken op het tenue model 1930 niet echt gangbaar was, of zie ik dat verkeerd?
Pas... ik zou het niet weten.

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Kentekens militairen in stafdienst 1939-'40

Bericht door Bram1940 »

eaw458 schreef:
Bram1940 schreef:Walter, ik neem aan dat je op je site overal vermeld hebt of ze al dan niet een SBH hebben. In dat geval moet je die moeite niet doen.
Voor de officieren die ik op de site gezet heb, is dat zo. Er liep wel nog een pak meer volk rond.
Walter, in dat geval is de lijst meer dan welkom.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”