Villers Saint Amand - 19 mei 1940

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

wdewitte
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:15

Villers Saint Amand - 19 mei 1940

Bericht door wdewitte »

Goede namiddag,

Door opzoekingen te verrichten in samenwerking met de Zusters Apostolinnen te Wetteren, zijn de archivaris en ik op zoek naar gegevens aangaande een feit dat zich afspeelde op 19 mei 1940 in een bijhuis van deze Orde te Villers Saint Amand ( bijhuis opgegeven in 1947 ).

Volgens de archivaris van de Orde te Wetteren zou de genaamde De Backer Maria Magdalena ( Zuster Bonaventure ) doodgeschoten zijn op 19 mei 1940 bij het openen van ingangsdeur van het klooster, vermoedelijk door een Duitse militair.

Ik heb nu navraag gedaan in het stadsarchief te Ath ( waarbij sinds de fusie van 1977 Villers Saint Amand hoort ) en daar kon de archivaris me volgende laten weten :

" Na enkele opzoekingen heb ik enkele gegevens gevonden aangaande dit mysterieuze voorval .

De genaamde Maria Magdalena De Backer ( Zuster Marie Bonaventure ) is wel overleden op 19 mei 1940, in Villers Notre Dame, het klooster gelegen Prodideaustraat 1 te Villers Saint Amand. Het overlijden is pas geregisteerd op 01 juni 1940.
Het overlijden is aangegeven door Georgine Virginie De Gussem ( Zuster Celestine ) hoofdonderwijzeres lagere school. Er staat vermeld in de akte dat op 19 mei 1940 omstreeks 02.45 in de morgen in de gang van het gebouw dat dienst deed als woning voor de Zusters in de Probideaustraat nummer 1 te Villers Saint Amand door een pistoolschot, van een soldaat van onbekende nationaliteit, de Eerwaarde Zuster Bonaventure gedood is. Deze Zuster was hoofd studie in het klooster en was 41 jaar oud.

De pers heeft indertijd geen gewag gemaakt van dit feit, althans niet de lokale pers. De historicussen van de gemeente Pastoor Dopchie rond 1950 en Achiel Latour in 1995 maken eveneens geen gewag van dit feit. Ook op het monument der overledenen in de gemeente komt haar naam niet voor, alhoewel ze begraven is op het plaatselijk kerkhof.

In deze tijd was in de omtrek van het klooster een woelige tijd, daar er een Brits vliegtuig in de naburige gemeente Irchonwelz is beschoten en neergestort. "

Einde gegevens die ik ontvangen heb van de archivaris te Ath.

Mijn vraag naar de experten onder U toe is, weet hier iemand iets meer van.

Uiteraard heb ik daar zelf gedachten bij, maar ik kan niet gaan fantaseren gezien de ernst van het feit. Wat me wel opvalt is de tijdspanne tussen haar door en het aangeven bij de gemeente, alhoewel in zo'n kleine gemeente, zelfs in die tijd, iedereen van dit feit op de hoogte moet geweest zijn. Wat ik verder nog weet is dat het toenmalige klooster te Irchonwelz ( waar het Brits vliegtuig neerstortte ) eveneens deel uitmaakte van de zelfde orde en dus ook afhankelijk was van Wetteren.

Op hoop van een verduidelijkend antwoord wens ik U allen een heel aangenaam weekend toe,

Willy
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”