23e bataillon TTR

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
storm
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:44

23e bataillon TTR

Bericht door storm »

Hallo,

In het oorlogsdagboek van mijn grootvasder vind ik vooraan volgende tekst terug;

A 153/2
Gerard Storm 23e Bn TTR
TSF 6CA

Is er iemand die mij exact kan vertellen wat deze afkortingen/benamingen allemaal betekenen?

Als er iemand intersse heeft kan ik altijd kopies/scans van het dagboek posten op de site of privé.

Mvg en bedankt,
Storm
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 23e bataillon

Bericht door Paddy »

A 153/2 = nummering toegekend aan het 3é Artillerie 2é batterij
Gerard Storm 23e Bn TTR = 23 bataljon Troupes de Transmission
TSF = Telegraph Sans Fille

6CA? staat hier niet DA?

Het dagboek mag je als je dat wil altijd hier plaatsen. Velen zullen je er dankbaar voor zijn ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
storm
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:44

Re: 23e bataillon

Bericht door storm »

Hallo Paddy,

Bedankt voor de info. Ondertussen vernomen uit andere bron dat de CA wel degelijk correct is, zou staan voor 6e Corps d'Armee.

Ik zou graag items toevoegen maar ik krijg die niet geupload op dit forum... :(
PDF niet toegestaan, foto's niet klein genoeg enz enz... ik wil ze gerust posten maar ze nog kleiner maken dan 32 pagina's info in 1,3Mb wordt praktisch onmogelijk.

Ik hoor het graag.

Mvg
Storm
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 23e bataillon

Bericht door Paddy »

storm schreef:Hallo Paddy,

Bedankt voor de info. Ondertussen vernomen uit andere bron dat de CA wel degelijk correct is, zou staan voor 6e Corps d'Armee.

Ik zou graag items toevoegen maar ik krijg die niet geupload op dit forum... :(
PDF niet toegestaan, foto's niet klein genoeg enz enz... ik wil ze gerust posten maar ze nog kleiner maken dan 32 pagina's info in 1,3Mb wordt praktisch onmogelijk.

Ik hoor het graag.

Mvg
Storm
Inderdaad Corps d'Armée, ik dacht nog steeds in termen van Division d'Armée :oops:

Je kan anders alles doorsturen naar ABL1914@telenet.be dan plaats ik het voor jou als pdf online ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 23e bataillon

Bericht door eaw458 »

Ik zet hier ook even de email bij die ik Karel stuurde:

---------------

Beste Karel,

Hartelijk dank voor je mailtje.

Het 23ste Bataljon Transmissietroepen (=23e Bn TTR) was een bataljon verbindingstroepen op legerkorpsniveau.

In het Belgisch leger van toen was het zo dat telkens drie infanterieregimenten en één artillerieregiment samen een divisie vormden. Die divisie had eigen genietroepen en verbindingstroepen.

Twee tot drie divisies samen vormden dan weer een legerkorps en ook dat legerkorps had eigen genie- en verbindingsmiddelen. Het 23ste Bataljon Transmissietroepen was aangehecht op dit niveau. Het bataljon hoorde aanvankelijk bij het 3de legerkorps, maar was later ook bij het 6de legerkorps actief. De eenheid bestond uit drie companies: een compagnie telegrafisten, een compagnie radiotelegrafisten, een compagnie hulptroepen. Er was ook een peloton reisduiven.

Zo zijn we meteen bij TSF 6CA. Dit staat voor Télégraphistes Sans Fil du 6e Corps d’Armée, oftewel radiotelegrafisten van het 6de legerkorps. Een compagnie radiotelegrafisten telde zo’n 200 militairen en was in staat om met een vijtal zenders-ontvangers een beperkt radionet te exploiteren. Die vijf zenders-ontvangers werden elk vervoerd op een aanhangwagen, getrokken door een opgeeiste lichte vrachtwagen. De compagnie bezat ook nog twee electrogengroepen voor situaties waar geen gebruik kon gemaakt worden van het electriciteitsnet en van hun batterijen. Bij de compagnie hoorden ook nog enkele bagagewagens en een veldkeuken.

Zou je bereid zijn om met ons een copietje van het dagboek te willen delen ter aanvulling van onze wiki? Zoals je kan zien, weten we van het 23ste Bataljon TTr nog niet zo heel veel en jouw aanvulling zou heel erg welkom zijn om ook anderen te helpen bij het ontdekken van de geschiedenis van de veldtocht.

Als je ons digitale foto’s van de pagina’s mbt mei en juni 1940 zou kunnen toesturen, kunnen we hiervan een samenvatting maken. De foto’s komen er niet op en we doen er natuurlijk een gepaste bronvermelding bij.

Alvast hartelijk dank.

Beste groetjes,

Walter

---------------

Een copietje van het dagboek heb ik intussen en dat komt eerstdaags op de pagina van het 23TTr op de wiki te staan.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”