Info gezocht bij foto's mobilisatie

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Op Delcampe zie je zo af en toe wel eens een interessante foto staan... ;)

Bij dit reeksje had ik een aantal vragen...

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Foto 3
Afbeelding

Foto 4
Afbeelding

Hier gaan we dan:
(1) Wie herkent het dorp waar deze foto's werden genomen?
(2) En om welk infanterieregiment zou het hier gaan?
(3) Op foto 1 dragen een aantal manschappen van het tweede detachement een witte armband op de linkermouw. Wat betekent dit?
(4) En op foto 3 draagt de officier een zwarte armband. Is dit een persoonlijke rouwband?
(5) Om welk licht machinegeweer gaat het op foto 4. Chauchat?
(6) En wat dragen de schutters van het lichte machinegeweer op foto 4 over hun linkerschouder?
(7) Tenslotte zie je op de telefoonpaal links op foto 4 een bordje in diamandvorm met een letter C. Is dit een militair item?

Met dank,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door jef »

Misschien staat er op de achterzijde een verklaring wat de plaats betreft ? Zouden die lichte MG's geen BAR's zijn?
Jef
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door eaw458 »

jef schreef:Misschien staat er op de achterzijde een verklaring wat de plaats betreft ? Zouden die lichte MG's geen BAR's zijn?
Jef
Nu je het zegt. Ik zie hier ook niet te typische Chauchat ladertassen.

Niks op de achterkant - moet bekennen dat ik alleen de bestanden van Delcampe heb gedownload. Heb ze niet gekocht...

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door jef »

eaw458 schreef:
jef schreef:Misschien staat er op de achterzijde een verklaring wat de plaats betreft ? Zouden die lichte MG's geen BAR's zijn?
Jef
Nu je het zegt. Ik zie hier ook niet te typische Chauchat ladertassen.

Niks op de achterkant - moet bekennen dat ik alleen de bestanden van Delcampe heb gedownload. Heb ze niet gekocht...

Walter
Ik dacht het Walter. Ik mis eigenlijk ook die Chauchat tassen.
Jef
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door eaw458 »

Fantastich - dank je wel, Niko.

Het 38Li, dus zijn het wel degelijk Chauchat lichte machinegeweren.

Als ik er nu opnieuw naar kijk, zie je op foto 3 een rode wimpel wat het eerste bataljon aanduidt en lijkt de officier een majoor te zijn. Als dat correct is, is dat majoor Derycke.

Bij welk bataljon / welke compagnie diende je grootvader?

Heb je ook de andere kaarten in de reeks?

Thx,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door eaw458 »

Efkens ter vergelijking:

Afbeelding

Het gemeentehuis van Lummen met het oorlogsmonumentje...
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door eaw458 »

;) Thanks - ik heb ze gedownload.

Op een van de foto's zie je dat de witte armbanden natuurlijk de mannen van de medische compagnie zijn - stommerik die ik ben.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door eaw458 »

Een beroemd man... ;)

Heb je zijn militiedossier al eens opgevraagd bij de defensiestaf in Evere? Ik neem aan van wel, en dat daar zoals bij zovelen, niks meer in staat over de mobilisatie.

In je teruggevonden boek van Royaux zal je ook al wel Dumoulins verslag gelezen hebben. Daar vermeldt hij de andere officieren die bij die actie aanwezig waren. Aangezien aan elke oud-officier in 44/45 gevraagd werd een kort relaas van de achttiendaagse veldtocht neer te pennen, zit er van die mannen in Evere met een beetje geluk nog verdere informatie over de slachtoffers te Mellaar/Meldert op 13 mei.

Succes met je speurwerk...

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
bluefighter
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 mei 2011 19:19

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door bluefighter »

Hello,

Ik denk
- dat het FM .30 BAR is
- wiite armbanden : rode kruis : sanitaire troepen.
- voor de vlagen : zijn ze de valggen van de compagnie ?
- 38 Li : 2de reserve : waroom FM BAR en niet chauchat ? De soldaten blijken voor mensen die 30 jaar moeten hebben ?
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door eaw458 »

bluefighter schreef:Hello,

Ik denk
- dat het FM .30 BAR is
- wiite armbanden : rode kruis : sanitaire troepen.
- voor de vlagen : zijn ze de valggen van de compagnie ?
- 38 Li : 2de reserve : waroom FM BAR en niet chauchat ? De soldaten blijken voor mensen die 30 jaar moeten hebben ?
Dank u.

De vlag op foto 3 is volgens mij toch een bataljonsvlag. Volgens het reglement van 1907 blijkt dat het 1ste bataljon een 'fanion rouge de 70x70 cm marqué en noir du numéro du régiment ou de l'attribut du régiment augmenté au besoin du numéro' heeft.

En volgens de informatie van Niko staat het vast dat het om het 38Li gaat, en die hadden zeker geen FM BAR's maar wel Chauchats.

In principe kwamen de militairen voor de tweede reserve uit de klasse 28 tot 31. Daar zijn natuurlijk uitzonderingen op, maar die mannen zijn grosso modo tussen 31 en 27 jaar jong.

Dit zijn een paar van de andere foto's (het 38Li lag vanaf 1 februari 1940 te Lummen):

Luitenant-Kolonel SBH Dothée op zijn ros
Afbeelding

De medische compagnie
Afbeelding

De kop van het regiment (zelfde rode vlag van het I/38Li)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaartkerk te Lummen
Afbeelding
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door eaw458 »

Zag hier trouwens ook dat de FM30 een recht loopuiteinde met grote visierkorrel heeft:

http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=37&t=908
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Op de 6e foto loopt er, aan het hoofd van de medische sectie, een man (onderofficier? - links van de officier) zonder verbandtas. Toch draagt hij kennelijk een rugzak. Misschien een aanwijzing waarom zovele rugzakjes model 1930 de draagriemen missen om de patroontassen of verbandtas omhoog te houden ...

Heeft hier iemand meer gegevens over?

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Hallo,

Op de 6e foto loopt er, aan het hoofd van de medische sectie, een man (onderofficier? - links van de officier) zonder verbandtas. Toch draagt hij kennelijk een rugzak. Misschien een aanwijzing waarom zovele rugzakjes model 1930 de draagriemen missen om de patroontassen of verbandtas omhoog te houden ...

Heeft hier iemand meer gegevens over?

Groeten,
Bram.
Zie ik achteraan de medische sectie ook geen onderofficier zonder verbandtas, maar met draagriempjes aan zijn rugzak?

Een infanterieregiment had vijf ooff op de slagorde van de medische sectie van het regiment, plus twee ooff per bataljon. Zo heel veel volk lijkt me dat toch niet om er meer dan een aanwijzing van te maken.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
bluefighter
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 mei 2011 19:19

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door bluefighter »

in elke geval zeer mooie en interessant photo's!

Sylvain.
Andres1950
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2011 10:45

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door Andres1950 »

Kan iemand uitleggen waarom de geweren op de bovenste foto's op de rechterschouder gedragen worden en op de voorlaatste op de rechter? Zo te zien had niet iedereen dezelfde geweren in dit regiment?
De geweren die op de linkerschouder gedragen worden staat er geen bajonet, op de andere wel.
Zou hiervoor een verklaring zijn?

mvg
Andres
Andres1950
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2011 10:45

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door Andres1950 »

Wie was er dan uitgerust met karabijn en waarom?
Andres
Koen Luts
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jun 2011 20:54

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door Koen Luts »

Als Lummenaar ben ik erg geboeid door deze foto's.
Wie herkent de graden en eventueel personen op deze foto's?

Koen
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door C/Gr »

Andres1950 schreef:Wie was er dan uitgerust met karabijn en waarom?
Andres
Het personeel van de mitrailleurscompagnie was grotendeels uitgerust met de karabijn (waarschijnlijk zonder bajonet) of het pistool 7,65mm. De kortere karabijn hindert minder het werk aan de mitrailleur. Voor hun is hun karabijn of pistool vooral voor zelfverdediging.
Bij actieve eenheden, hadden ook het personeel van de antitankkanonnen en de mortieren en onderofficieren lager dan de graad van adjudant een karabijn, maar zonder bajonet. Ik weet niet hoe het zit met de bewapening van het 38Li, maar het kan verklaren waarom niet iedereen een bajonet heeft en waarom sommigen een karabijn hebben.
DLLCA
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2012 16:08

Re: Info gezocht bij foto's mobilisatie

Bericht door DLLCA »

Koen Luts schreef:Als Lummenaar ben ik erg geboeid door deze foto's.
Wie herkent de graden en eventueel personen op deze foto's?

Koen
de foto aan de uitgang van de kerk : de militair die de burger de hand schudt is LT Kol Dothée August comd van het 38 Linie Regiment
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”