Eerst waarnemer, nadien piloot - de opleiding

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Bram1940
Beheerder
Berichten: 1935
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Eerst waarnemer, nadien piloot - de opleiding

Bericht door Bram1940 » 16 mar 2022 00:29

Hallo,

Ik had graag geweten hoe de opleiding van de Belgische militaire piloten er concreet kon uitgezien hebben voor mei 1940.

Mag ik aannemen dat het de gangbare regel was in de jaren ‘30 voor alle kandidaat-piloten (waaronder ook de officieren) die de luchtvaart vervoegden, om hen eerst bij de luchtvaartschool in Evere (o.a. met Potez 33, embleem: kaketoe met bril) in te delen, om er het brevet van luchtwaarnemer te verkrijgen. Vervolgens werden zij ingedeeld als luchtwaarnemer bij een smaldeel (met een ander embleem).

Waarna diegenen die piloot wilden worden, ingedeeld werden bij een promotie leerling piloten? Voor Du Monceau de Bergendal werd dit bijvoorbeeld de 83ste promotie. Hij wordt afgedeeld bij de vliegschool te Wevelgem op 29 december 1939 en wordt op 3 januari 1940 toegelaten als leerling varend personeel.

De leerling-piloot begon dan vermoedelijk zijn elementaire opleiding als piloot op een gemoderniseerde tweedekker Avro 504N, een Avro 626, een Morane Saulnier 236 of een SV4B. In 1939-’40 werd de elementaire vliegschool ontdubbeld met de oprichting van een nieuw opleidingssmaldeel op het vliegveld van Gosselies (eveneens op Avro 504N). Op 9 februari 1940 komen er nog vier smaldelen bij.

Deze elementaire vliegschool of Ecole de Pilotage (embleem: pinguïn) zou dan bestaan hebben uit:

- Staf te Wevelgem
- 1e Smaldeel: Sint-Denijs-Westrem (12 Stampe & Vertongen SV4B)
- 2e Smaldeel: Gosselies (15 Avro 504N)
- 3e Smaldeel: Deurne (8 Avro 504N, 2 Koolhoven FK56, Stampe & Vertongen SV4B, 1 Airspeed Oxford)
- 4e Smaldeel: Goetsenhoven (4 Koolhoven FK56, 8 Fairey Fox VI)
- 5e Smaldeel: Wevelgem? (diverse toestellen)
- 6e Smaldeel: Wevelgem? (diverse toestellen)

Eens het elementair vliegbrevet van militair piloot op zak, vervoegde de piloot een vervolmakingsmaldeel in Stene bij Oostende (Luchtgevechtschool of Ecole de Tir Aérien met 6 Stampe & Vertogne SV4 en 1 Bréguet XIX) of Evere (Luchtvaartschool (later herdoopt in Opleidingscentrum voor Onderluitenanten van de Militaire Luchtvaart?) met 9 Stampe & Vertogen SV5, 1 Potez 33 en 3 Avro 626).
De totale opleiding duurde vermoedelijk bijna twee jaar.

Deze opsomming vertoont vermoedelijk wat hiaten. Diegene die zich geroepen voelt om opvullingen of verbeteringen aan te brengen, ga uw gang!

Groeten,
Bram

Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”