Zomertenue

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Zomertenue

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 18 Jan 2011 19:44
eaw458 schreef:
flip64 schreef:Kan er mij iemand wat meer info verschaffen aangaande de zomer(linnen) tenue's ; werden daarop spiegels gedragen enz enz.
Alle info is welkom.
Alvast bedankt,
Philippe
Voor zover ik weet gaat het hier niet om zomerkledij, maar om werkkledij. De standaard kledij voor alle seizoenen was het wollen uniform.
piot1940 schreef: De officieren hadden wel een lichter tuniek, aansluitend op de werktenue van de soldaten en daar werden wel kraagspiegels met graden op gebruikt.

Gewone troep had inderdaad geen lichte kledij, in de zomer was het gewoon zweten :lol:
In de zomer kon reglemtair gezien de lakense vest (wollen vest) en de handschoenen opgeborgen wordt meegevoerd op de voertuigen van de eenheid bij grote verplaatsingen.
In de praktijk droeg men in de zomer dus de capotejas over het hemd.
Evenwel blijkt uit heel wat foto's van de 18-daagse veldtocht dat heel wat soldaten de wollen jas droegen, anderen de capotejas over de wollen jas.

je vindt de volledige uitzet van de soldaat, inclusief de winter-zomer veranderingen, [link2]op,http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ui ... volkNL.htm[/link2]

m vr gr, Jean
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Zomertenue

Bericht door Paddy »

flip64 schreef:Hallo allen,
bedankt voor de antwoorden,
@ Jean: het gaat inderdaad over het Off-zomervestje, op uw site beschreven onder "Vest Adjudant - CSLR model 1935". (Prachtige Site Trouwens!!!!)
Ik heb sedert kort zo een vestje in mijn bezit, zonder spiegels wel met een stempel "Armee Belge" aan de binnenkant - knopen hebben leeuwtjes, maar er zijn maar 3 knopen voorzien vooraan ook de accolade op de ondermouwen zijn aanwezig.
Natuurlijk heb ik nu 1000 vragen, is dit origineel, droegen alle eenheden dit, was dit soort vest officieel voorzien of gaat het hier om privee (sorry voor de spelling - zit op een qwerty-klavier)aankopen enz enz.

Groeten,
Philippe
Paddy schreef:Een paar foto's zouden hier niet misstaan :lol:
flip64 schreef:Eindelijk,
hier enkele foto's van dit "zomer"vestje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle info is welkom, uitgaande van het schouderteken kan ik alleen maar concluderen dat het om een OOffr ging (ondanks het Off-model).

Mvg,
Philippe
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Zomertenue

Bericht door Paddy »

piot1940 schreef:Flip,

Dat jasje is zeker goed maar inderdaad niet voor een gewone soldaat.
Mogelijks heb ik daar wel een foto van. Ik kom daar nog op terug.
Overigens lijken de knopen van het model semi-bol met rand te zijn.
Vertoont de opengeslagen kraag geen sporen van verwijderde knoopsgaten en knopen?

m vr gr, Jean
flip64 schreef:Hallo Jean,

Afbeelding

Geen veranderde knoopsgaten en inderdaad zijn de knopen bol model met kragen. Aan het vestje zelf zijn maar 3 knopen voorzien (???)

Groetjes, Philippe
piot1940 schreef:Het lijkt dus inderdaad wel specifiek voor officieren, na 1935, gemaakt te zijn.
Ik heb iets in gelijke aard maar met spiegels. Ik zet binnenkort de fotos wel ter beschikking.
Toch lijkt het me eerder iets te zijn in de zin van oefentenue dan zomertenue. Daarvoor zijn zowel uw model als mijn vestje iets te sjofel.
Ik zal eens grasduinen in de oude reglementen om te zien of er iets verschenen is over oefentenue voor officieren.
Bij mijn foto's heb ik echter niets gevonden.

m vr gr, Jean
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Zomertenue

Bericht door Paddy »

Frans schreef:Ik denk zoiets al eens gezien te hebben, alleen klopt het aantal knopen niet, ik weet niet of dat van de maat van het vest af kon hangen. Verder denk ik onderofficier, als ik naar mijn foto kijk draagt de man lage getten, en dat lijkt me niets voor een officier, maar ik kan er ook volledig naast zitten, want ik weet verder niets van de man op de foto.


mvg,

Frans

Afbeelding
piot1940 schreef:Mijn gelijkaardige vest maar van een kapitein van de artillerie

Afbeelding
...
Afbeelding
...
Afbeelding
...
Afbeelding
...
Afbeelding
...
Afbeelding
...
Afbeelding

m vr gr, Jean
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Zomertenue

Bericht door Paddy »

flip64 schreef:Dank u heren,
mooie foto's, toch blijft het mysterie van de 3 knopen knagen.

Groetjes, Philippe
fluppe schreef:ik vermoed eerder in de richting van ons oud-colonie (congo)
bob schreef:Hallo,
ik heb onlangs een vest gekocht en denk dat het een tropenvest is.
Ik heb ze zo gekocht en heb nog niets aangepast. Ik vermoed dat het een tropenvest is,ze is trouwens ook in de stijl van de jassen die de tirailleurs sénégalais droegen. Maar dan zijn er vooral die afschuwelijke kroontjes die in het oog springen. Ook de hures de chasseur ardennais. Maar zijn die everzwijntjes later toegevoegd of zou deze vest als werktenue gebruikt zijn??

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Zomertenue

Bericht door Paddy »

bob schreef:Kan niemand mijn vermoedens bevestigen of het tegendeel bewijsen??
Frans schreef:Het komt mij allemaal wat vreemd over, Ik heb zo wie zo nog nooit eerder een Belgisch vest gezien met de onderste zakken in de vest in plaats van er tegenaan genaaid. Verder heb ik aardig wat foto's maar op geen van alle zijn er op de werkvesten kentekens op de kragen te zien.

Ook heb ik nog niet eerder lussen voor een ceintuur gezien op een zomer of werkvest, volgens mij zaten daar metalen haken voor.

Dus geen idee, maar staan er helemaal geen markeringen in die ergens op kunnen duiden ?

mvg,

Frans
bob schreef:Hallo,
bedankt voor je antwoord. Helaas nee,er zijn helemaal geen markeringen.
De lussen voor de riem lijken mij er wel later op gezet te zijn geweest.
Maar heeft niemand foto's van officieren in Kongo? Of informatie daarvoor want ik heb een vest van een tirailleur sénégalais en er zijn redelijk veel gelijkenissen...

mvg Robert
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”