Enkele vragen over de mortier Van Deuren

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Enkele vragen over de mortier Van Deuren

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 08 Apr 2011 11:29
eaw458 schreef:Hallo allemaal,

Dit is de mortier Van Deuren:

Afbeelding

En ik had er enkele vragen over... :-)

1. Er is in mei 40 sprake van twee types munities: type 02 van 120 Kg en type 05. Was is dit type 05? En sloeg het gewicht op het totale gewicht van de bom? Zo ja, welke springstof en hoeveel zat er in?

2. De foto toont een mobiele versie. Was dit de enige versie?

3. Op de foto die je een draad die naar een kastje leidt. Had de MVD een electrische ontsteker?

4. Ik neem aan dat de mortier in '40 op een door paarden getrokken caisson werd vervoerd. Is dat zo?

5. En wie weet waar die mortieren beland zijn na de val van Gent en de aftocht van de IV/3RAA?

Met dank,

Walter
Paddy schreef:Wat algemene wetenswaardigheden 1918 zijn vanaf hier te vinden :
[link2]Link,http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=18&t=704[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Enkele vragen over de mortier Van Deuren

Bericht door Paddy »

Bram1940 schreef:Walter,

Voor de MVD 70 waren er de explosieve granaten 01 en 04, voor de MVD 58L waren er de granaten 02 en 05. De 01 en 04 hadden een elektrische ontsteking. Zowel de 02 als de 05 hadden vier vleugelpennen. In de 02 zat 5,550 kg explosieven, in de 05 was dat 13,800 kg.

Wat bedoel je met 120 kg? Ik kom aan maximaal 39,250 kg voor de 05 en 24,400 kg voor de 02.

Groeten,
Bram.
Grenadier schreef:Je kan in Fort Liezele "live" een Van Dueren bewonderen. Vooral de manier om de reikwijdte van het geschut te bepalen is nogal origineel. De hoek van de mortier is vast, en de drijflading is steeds dezelfde. Om de bom de juiste afstand weg te schieten, werd door middel van een bronzen 'vleugelmoer' de grootte van de ontbrandingskamer aangepast: kleine kamer = grote druk dus vloog de bom verder, grote kamer = lagere druk dus de bom vloog minder ver. Simpel, maar ge moet er toch maar opkomen! :grin:

Groetjes,

Wim2
Grenadier schreef:PS'ke, de MVD is nooit bedoeld geweest als "mobiel" wapen, hij werd specifiek uitgedacht om in de loopgraven gebruikt te worden. Als je goed kijkt op de foto liggen de wielen ietsje van de mortier, en de 2 "kruiwagen" handvaten zijn ook gewoon af te nemen. Op die manier kan je hem dus wel verplaatsen, maar slechts over korte afstand. Er is mij (maar wie ben ik? :roll: ) geen geval gekend waarin deze op een verplaatsbaar affuit of zo geplaatst werden.

Groetjes,

Wim2
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Enkele vragen over de mortier Van Deuren

Bericht door Paddy »

eaw458 schreef:
Bram1940 schreef:Walter,

Voor de MVD 70 waren er de explosieve granaten 01 en 04, voor de MVD 58L waren er de granaten 02 en 05. De 01 en 04 hadden een elektrische ontsteking. Zowel de 02 als de 05 hadden vier vleugelpennen. In de 02 zat 5,550 kg explosieven, in de 05 was dat 13,800 kg.

Wat bedoel je met 120 kg? Ik kom aan maximaal 39,250 kg voor de 05 en 24,400 kg voor de 02.

Groeten,
Bram.
Bedankt, Bram. Die 120 kg heb ik domweg overgeschreven uit het onderschrift van de foto. De bovenstaande foto komt uit Peter Taghon's 'Gent, Mei 1940' (pagina 192). Had ik er over nagedacht, had ik het niet eens durven schrijven. Wie zou nu een obus van 120 kg voor een loopgraafmortier uitvinden... :-(

In de tekst is sprake van de tocht van 3RAA naar het depot van Zedelgem om 02 en 05 bommen te gaan halen.

Mag ik daaruit afleiden dat:

- het 3RAA alleen nog de 58L bezat
- er omwille van de draad op de foto hier dus een type 70 afgebeeld staat

Met dank.

Walter
Frans schreef:Afbeelding
Bram1940 schreef: Walter,

Volgens mij waren beide modellen nog in gebruik in 1940. Misschien gebruikte de batterij waarover jij schrijft enkel de VD 58L. In alle geval kon de MVD 58 ook de loop van de MVD 70 geïnstalleerd worden. Beide (MVD 70 en 58) hadden een electrische ontsteking (magnetische ontploffer én ontploffer op batterij).

Voor kleine verplaatsingen werden de affuiten en de accessoires op twee wagentjes geladen, in de loopgraven werd de mortier in stukken van 50 kg vervoerd op draagberries en voor langere transporten werden deze vervoerd op vrachtwagens (volgens reglement uit 1934).

De mortier op de foto van Frans is een MVD 70.

Groeten,
Bram.
Bram1940 schreef:Enkele foto's van de Mortieren Van Deuren

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gtn,

Bram.
eaw458 schreef:Bedankt, Bram (en Wim). De foto's laten goed zien wat de bedoeling was.

Vreemde uitvinding... :-)

Je vraagt je af waarom ze er in '40 nog mee rondliepen. Zeker als je leest hoe de IV/3RAA er 24 in stelling plaatste rond Gent en uiteindelijk een (1) schot lostte op de Leopoldskazerne op 23 mei om 15u30 en er die avond alweer van onder trok.

Walter
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”