4de Directie van de Genie en de Fortificaties

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Koen n
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:36
Locatie: Bellingen

4de Directie van de Genie en de Fortificaties

Bericht door Koen n »

4de Directie van de Genie en de Fortificaties speelde een grote rol in de bouw van de KW linie.
Nu vraag ik mij af of deze eenheid ook betrokken was bij de bouw en planning van de linie rond om Halle.
Heeft de eenheid misschien een dagboek of verslagen over de plaatsen waar ze fortificaties bouwde?
Kan iemand mij hier bij helpen?

Mvg Koen
Gezocht informatie over Halle, Lembeek, Pepingen voor en tijdens WOII
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 4de Directie van de Genie en de Fortificaties

Bericht door eaw458 »

Koen,

Een en ander vind je hier: http://www.fortiff.be/ifb/index.php?page=w11

Zelf heb ik niks van deze eenheid. Je kan er twee kanten mee uit:

- het CHD te Evere
- het KLM te Brussel, en met name dan het Moskou archief

Voor de info die je zoekt, is de tweede bron allicht een beter uitgangspunt maar ik zou het CHD niet uitsluiten.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 4de Directie van de Genie en de Fortificaties

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Tot voor de ontdekking van de archieven in Moskou, werd ervan uit gegaan dat de archieven van de 4e Directie in Frankrijk waren verloren gegaan. Mogelijk is er in deze archieven wel iets terug te vinden. Alleszins is er toch wel wat materiaal over de fortificaties bewaard gebleven. Je kan best ook eens je licht opsteken bij de Simon Stevinstichting.

Groeten,
Bram
Koen n
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:36
Locatie: Bellingen

Re: 4de Directie van de Genie en de Fortificaties

Bericht door Koen n »

Hartelijk dank heren. Ik zal zeker contact opnemen met de genoemde archieven en stichtingen.
Bij opzoekingswerk kwam ik een artikel tegen over de ijzeren muur in Halle. De man die het artikel schreef gaf dit als bron: H. Bernard, "L'Historique de la position Koningshooikt-Waver (KW) et de la 4e Direction du Génie et des Fortifications in MEMO Revue Historique: L'Histoire au present, nr 23, juin 87, p.4-11 Heeft iemand al eens van dit artikel gehoord of kent iemand het magazine?

In het artikel vermeld hij ook dat de muur zou gebouwd zijn door de hulp- en spoorwegtroepen. Zijn deze tropen een deel van het 4de DGF of is dit een andere eenheid?

Mvg Koen
Gezocht informatie over Halle, Lembeek, Pepingen voor en tijdens WOII
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 4de Directie van de Genie en de Fortificaties

Bericht door eaw458 »

MEMO is een reeds lang ter ziele gegaan tijdschrift dat korte artikeltjes over militaire geschiedenis bevatte, vaak met gebrekkige referenties. In de leeszaal van het KLM hebben ze het allicht wel.

De Hulptroepen van het Leger en het Regiment Spoorwegtroepen waren afzonderlijke eenheden. Kijk eens op mijn web site voor verdere info - zie Steuneenheden in de navigatiebalk.

De directie waarvan hier sprake was een bijzondere kleine eenheid. Het werkvolk kwam van de hulptroepen (dat was hun taak) en de spoorwegtroepen (ze wisten toch niet wat er mee aangevangen!), aangevuld met volk van de divisie gestationeerd op die positie. Allicht zijn er ook wel burgerfirma's bij betrokken.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 4de Directie van de Genie en de Fortificaties

Bericht door georges-cdl »

De plannen van de bouw van de fortificaties zijn nu allemaal op het KLM spijtig genoeg.
Ik zeg spijtig genoeg daar ze niet mogen gekopieerd/gescand worden...
Op het CDH was dit toen toegelaten !
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: 4de Directie van de Genie en de Fortificaties

Bericht door larotje »

Hallo,

Dat is inderdaad zo en maar goed ook, vroeger zijn er tijdens het kopiëren veel documenten en plannen gescheurd, de kopiemachine lag regelmatig vol met originele papierrestjes. Iedereen plooit en ontplooit die plannen maar te pas en te onpas. Op die manier blijft er inderdaad weinig in goede staat bewaard. Ook de Moskou archiefdozen met inhoud zijn soms in lamentabele staat maar nog te raadplegen maar niet altijd even gestuctureerd. Gewoon toestemming vragen aan de verantwoordelijke om er digitale foto's van te mogen nemen, dit volstaat door dan een mail met uw aanvraag in te dienen bij de verantwoordelijke.

Mvg,
Andreas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jun 2011 19:39

Re: 4de Directie van de Genie en de Fortificaties

Bericht door Andreas »

Ik heb heel wat plannen gekopieerd in het KLM. Is er nu een ander regime?
Het desbetreffende boekje van MEMO heb ik ooit gehad, in het nederlands zelfs.

Groeten Andreas
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 4de Directie van de Genie en de Fortificaties

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Mits wat geduld (wellicht veel geduld :( ) kan ik het artikel inscannen en doorsturen. Ik heb het hier ergens liggen.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”