autovervoerkorps

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Andres1950
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2011 10:45

autovervoerkorps

Bericht door Andres1950 »

Vandaag bij een veteraan van 94jaar (!) geweest.

Hij is in 1938 in dienst gegaan bij het 2de autovervoerkorps. Weet iemand wat dit kan zijn? Op de wiki vind ik het niet. Hij sprak ook over ateliers de reparation in Brasschaat.

Toen zijn dienst in was is hij in hetseptember 1939 nog niet beëindigd leger gebleven tot na de capitulatie.Bij de capitulatie in Aartrijke werden ze op een speelplaats van een school samengedreven. Plots dook er een Duitse motorijder op die hen toeriep: "Sie sollen allen nach hause gehen, nimmen sie farad, auto, ....". Waarop iedereen zich uit de voeten maakte...

mvg
Andres
Kristof
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 dec 2012 23:43

Re: autovervoerkorps

Bericht door Kristof »

Ik vermoed dat hij bedoelde dat hij bij het vervoerkorps zat, ofwel van het 2de legerkorps of van de 2de infanteriedivisie.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: autovervoerkorps

Bericht door eaw458 »

Kristof schreef:Ik vermoed dat hij bedoelde dat hij bij het vervoerkorps zat, ofwel van het 2de legerkorps of van de 2de infanteriedivisie.
Neen - zo werkt dat niet.

Militairen van het vervoerskorps werden in vredestijd ingedijfd bij één van drie vervoerskorpsen (2, 3 of 4). Die vervoerskorpsen leverden detachementen aan de diverse formaties van het leger en aan de territoriale structuren. Na de legerdienst bleven de reservisten administratief aangehecht aan een van die drie korpsen.

Na mobilisatie ontstonden 18 infanteriedivisies, 2 cavaleriedivisies, 2 divisies Ardeense Jagers, gegroepeerd in 7 legerkorpsen en een cavaleriekorps, plus een ganse resem territoriale eenheden. Al die formaties kregen een eigen transporteenheid van wisselende samenstelling waarvan de reservisten geput werden uit de actieven en reservisten van de drie vervoerskorpsen die op dat ogenblik ophielden te bestaan als organieke structuur. Vandaar dat je op mijn wiki ook geen '2de/3de/4de vervoerskorps' meer terugvindt.

Er is dus geen strikt verband tussen het 2de vervoerskorps en andere formaties met het nummer 2.

Vervoerseenheden bestonden vaak uit combinaties van paardengerij en motorvoertuigen. De term 'autovervoerskorps' zie of hoor je nog en werd klaarblijkelijk gebruikt door militairen van toen om zich van de wapenbroeders-paardenvoerders te onderscheiden.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”