Stamboeken interbellum

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Stamboeken interbellum

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Heeft er iemand een idee van of er ergens lijsten van miliciens te vinden zijn van de klassen 1938 tot en met 1940 (eventueel per regiment, per stad of per wervingsbureel)? In het documentatiecentrum van het Legermuseum zag ik boeken van voor 1914 waarin de militairen per stamboeknummer ingeschreven werden. Bestaan er ook zulke boeken voor de militairen die in dienst traden in de tweede helft van de jaren '30?

Alvast bedankt.

Groeten,

Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Stamboeken interbellum

Bericht door eaw458 »

Bram,

Je zou het best eens aan Jeroen Huyghelier, het orakel van het CHD, vragen.

Je kan ook het Moskou archief eens nakijken. Op het KLM zijn ze helaas bijlange niet zo behulpzaam en ik zie ook dat hun catalogus zoekrobot off-line is.

Ik heb er zelf nog niet speficief naar gezocht en tot nog toe alleen een heel klein aantal personeelslijsten uit de mobilisatie gezien op andere stukken van de eenheidsadministraties.

Slagorden voor officieren uit de mobilisatietijd zijn in regel wel ruim bewaard. Ik bedoel hiermee de originele handgeschreven registers om de paar weken opgesteld en ingediend op de EMGA vanaf augustus 1939.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Stamboeken interbellum

Bericht door Bram1940 »

OK, bedankt.

Groeten,
Bram.
Twan
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2021 00:31

Re: Stamboeken interbellum

Bericht door Twan »

Hallo

Ik rakel dit onderwerp na lange tijd even op. Ik ben ook opzoek naar lijsten van miliciens (klasse 39) die zijn bijgehouden per regiment of per wervingsbureel. Heeft iemand sinds de vorige post deze lijsten ergens kunnen terugvinden (indien ze bestaan)?

Alvast bedankt

Gr,
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Stamboeken interbellum

Bericht door Bram1940 »

Twan,

Voorlopig nog niets gevonden die naam waardig. Natuurlijk zijn er de militielijsten per gemeente. Die vind je in de gemeentelijke archieven. De Wet op de Privacy zal wel roet in het eten gooien…

Groeten,
Bram
Twan
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2021 00:31

Re: Stamboeken interbellum

Bericht door Twan »

Bram,

Zopas antwoord gehad van het documentatiecentrum (KLM). Blijkbaar hebben ze niets in hun archief met betrekking tot de wervingsburelen uitgezonderd het bureel van Leuven voor de periode 1923 - 1926.

De militielijsten heb ik al enkele keren kunnen inkijken... Gelukkig hebben ze er nog niet gehoord van de Wet op de Privacy.

Mvg
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Stamboeken interbellum

Bericht door Bram1940 »

Dag Anton,

Bedankt voor je update. Spijtig natuurlijk, maar niets aan te doen. Gelukkig kan je toch nog terecht bij de gemeente (voor zover zij natuurlijk zaken bewaard hebben / nog niet overgedragen aan het Rijksarchief / vernietigd / …).

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”