Moord

Het dagelijkse leven in België tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Takeo
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2014 18:04
Locatie: Frankrijk

Moord

Bericht door Takeo »

Hi,

Gent, tijdens den oorlog.

Op de Brabantdam bestond, sinds voor de oorlog en tot in ongeveer 1965 een groot en heel bekend kapperssalon, gevoerd door twee broers.

Tijdens de oorlog slaagden die lui erin, duitse soldaten aan te lokken, onder voorwendsel dat zij 's nachtes een bordeel uitbaatten.

Duitse soldaten, die in de val liepen (niet veel) werden ontkleed, vermoord, voorlopig verzwaard met een zak zand,den buik opengesneden opdat de lijken niet zouden drijven en in de rivier (Schelde-arm) achter de winkel in het water geworpen.

Ik heb deze info van die kappers zelf, ik was toen een jaar of 15 of zo.

Ik denk dat dit geen verzetsdaad was, doch gewoon moord,

Ik durf te wedden dat, indien daar gebaggerd zou worden, men zeker nog gebeenten kan aantreffen.

De uniformen van die soldaten werden dan aan verzetsgroepen gegeven (La Sarcelle, Le Heraut) die ze dan, bij gelegenheid, gebruikten om voor duitse soldaten te kunnen doorgaan in sommige akties.

T.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Moord

Bericht door nick »

Hallo,

=> Gezien je spreekt over La sarcelle en Le Heraut hebben we 't dus over WOII. Dit topic hoort maw niet thuis onder de rubriek "België bezet 1914-1918".

=> Dit verhaal doet me heel stevig de wenkbrauwen fronsen :? :

- Je spreekt over soldaten, het zijn er dus meerdere... Er moet ongetwijfeld een serieus onderzoek gebeurd zijn na het verdwijnen van de eerste Duitse militair, een Duitser die zomaar verdween tijdens de oorlog??
Dit moet dus minimum tweemaal gebeurd zijn daar je spreekt over soldaten...

- Mochten deze feiten al gebeurd zijn moeten daar ongetwijfeld officiële sporen van terug te vinden zijn (verslagen, krantenartikels, processen-verbaal en dies meer).

- Een Duitser die spoorloos verdween liet men niet ongestraft, we denken even luidop verder: aanplakbrieven uitgaande van de Duitse overheden waarop dit feit aangekaart wordt, vraag tot inlichtingen en medewerking van de bevolking, een ultimatum, aankondiging van represailles...
Gent moet dan zowaar op zijn kop gestaan hebben...

Eerlijk gezegd, ik denk in de richting van een broodje-aap verhaal...

Mvg,

Nick
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Moord

Bericht door belgsken »

Volledig mee akkoord Nick.....

Vriendelijke groeten aan allen van een Belgsken
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Moord

Bericht door love4history »

Lijkt me ook een sterk verhaal maar altijd de moeite om eens na te gaan.

Gezien je die kappers nog gesproken hebt moet je hun familienaam toch nog ergens kunnen achterhalen Takeo?
Op basis van hun naam kan eventueel gezocht worden of er een dossier is als verzetsstrijder.
mvg
l4h

Ik ga alvast niet meer naar de Kreatos op de Brabantdam :D
panman349
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2014 19:43

Re: Moord

Bericht door panman349 »

Pas vandaag aangesloten bij het ABL history forum, reden van dit laattijdige bericht.
Verzetsgroep Le heraut heeft niet bestaan in Oost-Vlaanderen.
Meer dan waarschijnlijk bedoelde men Le heron, groep waavan mijn vader deel uitmaakte.
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1914-1918 - la Belgique occupée”