Een broer van mijn grootmoeder in WO I.

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
bakerman
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2019 09:50

Een broer van mijn grootmoeder in WO I.

Bericht door bakerman »

De voorbije jaren ben ik regelmatig komen kijken op dit forum uit interesse.
Maar nu heb ik me toch geregistreerd omdat ik, voor mij tenminste, interessante gegevens heb gevonden over de broers van mijn grootmoeder. Minstens vier broers van mijn grootmoeder en één schoonbroer van haar(gehuwd met haar oudere zus) hebben de twee wereldoorlogen meegemaakt en in die van 1914-18 hebben ze ook actief deelgenomen. En ze hebben het ook allemaal overleefd.
Twee dossiers heb ik net ontvangen van Evere (Adj. Xavier Van Tilborg), het betreft twee broers die zijn geboren na 1888. De dossiers van de anderen moet ik nog gaan bekijken in Evere. Ik heb in ieder geval al op klm-mra.be de dossiernummers gevonden.
Ik ben hieraan begonnen omdat ik in mijn grootmoeder's fotoalbum foto's terugvond van enkele van haar broers in uniform.
Ik zou graag wat meer informatie hierover krijgen. Ik ben niet zo beslagen in het ontcijferen van zo'n dossier. Het gaat over bvb:
François Vanboekholt, °16 mei 1892 in Lummen, Limburg. Eerste Lansiers/4 D.A. 2de groep/ 3de escadron.
Er staat wat in over het IJzerkruisbrevet en 'drager van het Oorlogskruis'.
Ik zou graag het pdf-bestand op het forum plaatsen als ik dat mag omdat mijn tekst met de beschrijving anders nog langer wordt. En het is ook handiger omdat men dan kan inzoomen zonder kwaliteitsverlies om de tekst te ontcijferen. Is dat een probleem?

Een foto en zijn Rode Kruissteekkaart kan ik al plaatsen in afwachting.

Edward
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Een broer van mijn grootmoeder in WO I.

Bericht door nick »

De foto toont in ieder geval geen lansier, lansiers droegen witte kraagspiegels.

mvg,
Nick
bakerman
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2019 09:50

Re: Een broer van mijn grootmoeder in WO I.

Bericht door bakerman »

Bedankt voor uw reactie Nick.
Zijn dossier is hierover duidelijk. In het dossier dat ik heb ontvangen staat jammer genoeg geen foto. Vanaf wanneer werd er eigenlijk een foto bijgevoegd?
Het zou ook kunnen dat mijn oude grootmoedertje de namen heeft verwisseld. :)
Daarom nog twee foto's. De dossiers van deze twee moet ik nog gaan bekijken in Evere.
Alle info over hun kledij is welkom.

Edward
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”