Belgische soldaten in 1914

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Belgische soldaten in 1914

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 22 Mrt 2011 12:31
patrick schreef:Ik heb gisteren een oud (1971) boekje gekocht en op de achterzijde staat een foto met deze tekst.
"Belgische soldaten worden gedrild in 1914"
Wat hebben die op hun hoofd?
Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Paddy »

eaw458 schreef:De zogenaamde 'Corisaanse Hoed'; het hoofddeksel van de Carabiniers.
Belg1914 schreef:Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

schoon "hoedje", hé!
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Hoe kan men de Corsicaanse hoed met een overtrek in toile cirée van de Karabiniers onderscheiden van één van de burgerwacht? Kan de binnenvoering of de fabrikant eventueel duidelijkheid verschaffen?

Groeten,
Bram.
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Troyka »

Heb jij soms dat exemplaar op ebay gekocht vorige week?
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Bram1940 »

Beste Troyka,

Ik heb dat hoofddeksel op een Franse site te koop gezien voor 450,00 euro! Ik heb dan ook een poging gewaagd toen dat zelfde hoofddeksel op ebay verscheen aan een startbod van 100,00 euro. Spijtig genoeg was het startbod niet voldoende.

Ik ben al een tijdje op zoek naar zo'n hoofddeksel. Op de beurs in Waver, enkele jaren geleden, had Michel D. er één bij maar die scheen van de Burgerwacht te zijn. Op dat moment kon ik dat uiterlijk onderscheid niet maken. Het was Michel zelf dit dat beweerde. Ik vergat hem echter gedetailleerd te vragen op basis waarvan men dit onderscheid kon maken (in het geval van een Corsicaanse hoed zonder overtrek is het onderscheid misschien gemakkelijker gemaakt - ik spreek dan niet over de bolhoeden). Als ik mij goed herinner wist een andere Michel, Michel V., mij te zeggen dat men aan de hand van de binnenvoering dikwijls burgerwacht van militair kon onderscheiden. Maar ook die stelling werd enkele jaren geleden gesteld. Er is wel iets van blijven hangen, maar duidelijk niet voldoende.

Een forum als deze leek mij dan ook de geschikte plaats voor de kenners om hun kennis te delen zodat die niet verloren gaat voor de huidige en volgende generatie verzamelaars.

Groeten,
Bram.
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Troyka »

Ahuh. Gezien ik weet dat er één verkocht werd vorige week en jij vragen stelde hoopte ik dat jij die gekocht had, en dat we meer foto's te zien kregen want ik heb nog nooit zo'n stuk gezien en weet begot niet welke de ID-kenmerken zijn...dermee
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Bram1940 »

Beste Troyka,

Ik heb ondertussen wat foto's hier en daar kunnen vergaren. Ik heb ze hier en daar gevonden op het net. Moest er een eigenaar aanstoot aan nemen dat de foto's hier verschijnen, gelieve contact op te nemen met Paddy om ze te laten verwijderen. De foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Ik neem aan dat het hier allemaal om militaire modellen gaat.

Als ik het goed voorheb, bestaan er modellen in konijnenhaar met een overtrek in toile cirée en bestaan er modellen die volledig in toile cirée zijn. Heeft er iemand een idee wanneer dat laatste model in voege gekomen is en voor welke gelegenheden? Bestond dat model in oile cirée naast het model met de overtrek of was dat model de opvolger/vervanger van het model met overtrek?

Groeten,
Bram.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Wat ik er niet onmiddellijk bij geschreven heb, is dat het zopas verkochte exemplaar in mijn verzameling terecht gekomen is (met dank aan onze facteur vandaag :mrgreen: ). Zoals ik eerder schreef, spijtig genoeg niet aan het startbod op ebay, maar bon het zij zo. Ik ben al blij dat ik de eerder gevraagde 450 euro niet moest ophoesten.

Enkele zeer voorlopige "sfeerfoto's":
Afbeelding
Afbeelding

Ik blijf wel op zoek naar de eventueel aantoonbare verschillen tussen de modellen in gebruik bij leger enerzijds en burgerwacht anderzijds.

Groeten,
Bram.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Bram1940 »

Dag Niko,

De jas zelf is in Frankrijk gemaakt voor het Belgisch leger. Er staat op het eerste zicht geen eenheidsmarkering in. Alle knopen die er op staan, zijn van de karabiniers. De uitrusting zelf is van een grenadier.

Groeten,
Bram.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Bram1940 »

Ik denk dat het toch eerder donkergrijs is. De jas is wel door Smoliak et Kemler gemaakt. Een afwijking tegenover de jassen pre-1914 is dus best mogelijk.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
Drackx
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:52

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Drackx »

Hallo Bram! :D
Volgens mij is er geen verschil terug te vinden bij de veldtenue-versie van de corsicaanse hoed van de Karabiniers
en de Garde Civique (Chasseurs-Eclaireurs)
Of het moet zijn dat er aan de binnenkant een label is terug te vinden waarop dit vermeld staat. Je weet wat ik bedoel! :lol: :P
Enne...nog gefeliciteerd met je mooie aanwinst! :!:
Bij de corsicaanse hoed voor bij de uitgaanstenue is het verschil wel makkelijk te zien aan de hand van de cocarde.
Bij de hoed van de carabiniers staat de cocarde in het midden van de hoed (zie tekening in bijlage).
en bij de hoed van de Chasseurs-Eclaireurs (Garde Civique) staat de cocarde op de zijkant (zie foto in bijlage).
Bij de hoeden van de officieren was er nog een verschil en dat was de koord rond de hoed (Goud voor Karabiniers en Zilver voor Garde Civique)

Hierbij een tekening van een hoed van de Karabiniers
Afbeelding

Hierbij een foto van een hoed van de Chasseurs-Eclaireurs
Afbeelding

Beste groeten,
Filip
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Bram1940 »

OK, Filip. Bedankt!

Mijn exemplaar is gemaakt in Luik. Werden alle hoeden voor de Karabiniers in Brussel gemaakt of sprongen ook andere hoedenmakers op de kar?

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
Drackx
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:52

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Drackx »

Hallo Bram, :D
Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen want ik heb geen foto's maar het zou me verbazen
als er niet meerdere hoedenmakers zijn geweest die dit soort hoeden maakten
Vaak lieten de officieren nogal eens hun stuk "op maat" maken bij diverse kleermakers en ik vermoed dat dat hier niet anders is.
Zo is "Fonson" waarschijnlijk wel de bekendste Belgische fabrikant maar daarnaast zijn er nog talloze hoedenmakers aktief geweest.
Allerbeste groeten,
Filip
Kampman
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jun 2011 15:05

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Kampman »

Fotokaart compagnie (Garde Civique) aan blokken 1901.JPG
Hallo Patrick,

Kocht verleden weekend volgende foto (Kamp van Beverloo) op de postkaartenbeurs van Kermt (bij Hasselt).
Zijn dit nu Garde civiques of carabiniers?

Groetjes,

Herman
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Paddy »

Met mijn beperkte kennis zou ik zeggen een wederoproeping (leeftijd personen op de foto) van Karabiniers (blanco patroontas) maar een foto in hogere definitie zou handig zijn ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Kampman
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jun 2011 15:05

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Kampman »

Heb u zonet twee foto's in hogere resolutie doorgemaild.

Herman
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Allen lijken inderdaad de patroontas te hebben zonder het embleem van een burgerwachteenheid. Misschien dat anderen meer erover kunnen zeggen, maar ik zie toch precies een mesbajonet hangen (volgens de lengte in gebruik bij de infanterie). Bovendien zijn ze allen bewapend met het geweer model 1889 wat geen zekerheid was in iedere eenheid van de burgerwacht.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Paddy »

Kampman schreef:Heb u zonet twee foto's in hogere resolutie doorgemaild.

Herman
de Foto:

Afbeelding

Op een uitvergroting zien we koppelsloten met leeuwenkopjes en deze werden bij mijn weten alleen door de burgerwacht gedragen.

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Paddy »

Nog een foto van Kampman. Een Karabinier in volle uitrusting 1913.

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Kampman
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jun 2011 15:05

Re: Belgische soldaten in 1914

Bericht door Kampman »

Bedankt voor de info!
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”