Slag bij Wespelaar

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
rohnny
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 mar 2014 22:17

Slag bij Wespelaar

Bericht door rohnny »

Hallo,
heeft er iemand meer informatie over de slag bij Wespelaar in sept 1914. Deze slag zou betekend zijn geweest voor de Duitse nederlaag aan de Marne.
Ik weet wel dat het 11e Linieregiment er deel aan heeft genomen en er heel wat slachtoffers zijn gevallen.
Herman Luyckx
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2016 14:02

Re: Slag bij Wespelaar

Bericht door Herman Luyckx »

Ik kwam via google bij uw vraag van twee jaar geleden terecht. Misschien hebt u al de nodige informatie gevonden. Ik wou enkel laten weten dat ik in het militair dossier van mijn grootvader, Hubert Luyckx, in dienst van het 11de Linieregiment, gelezen heb dat hij op 11 september 1914 gewond werd in Wespelaar. Hij bleef tot 22 september in het hospitaal (waar dat gevestigd was, is niet vermeld) en trok daarna met zijn regiment mee tot achter de IJzer. Mijn grootvader is meer zeven jaar soldaat geweest en stierf in 1988, in de gezegdende leeftijd van 97 jaar.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Slag bij Wespelaar

Bericht door Bram1940 »

Beste Rohnny,

De "slag om Wespelaar" zal ongetwijfeld één van de gevechten zijn die geleverd werden bij de uitvallen uit Antwerpen. Bij één van die uitvallen reikten Belgische troepen tot Roosbeek bij Boutersem.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
koen
Sponsor 2022-2023
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:08

Re: Slag bij Wespelaar

Bericht door koen »

Hallo,

Het -volgens mij- beste boek hierover is "1914 in de regio Haacht. Kleine dorpen in de Grote Oorlog".
Het 11Li komt uitgebreid aan bod.

Opnieuw uitgebracht overigens : http://blogimages.bloggen.be/tilloenk/attach/186673.pdf

Groeten,
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”