info gezocht 2de grenadiers

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
tijs02
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2014 13:15
Locatie: Deurne

info gezocht 2de grenadiers

Bericht door tijs02 »

Hallo,

Ik ben op zoek naar informatie ivm mijn groot-oom,
Martinus Mathieu Johannes Dolhain
geboren te Antwerpen op 10/03/1897
gesneuveld te Moorslede(vierkavenhoek) op 05/10/1918
soldaat 2de klasse
2de regiment Grenadiers, 2de Compagnie
stamnummer: 136/2103
ik heb (voorlopig) 2 vraagjes :
1. Volgens de documentatie die ik verkreeg via het militair archief, kwam hij onder de wapens op 3 oktober 1916. Welke route moest een jonge

oorlogsvrijwilliger bewandelen om vanuit bezet Antwerpen aan het front te geraken ?


2. bestaat er een mogelijkheid te achterhalen wat er voor hem die fatale 5de oktober gebeurde ? bv verslagen grenadiers ?


alvast bedankt.
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: info gezocht 2de grenadiers

Bericht door C/Gr »

Volgens de Historique des Régiments de Grenadiers uit 1927 (en dus niet echt een objectieve bron), heeft het 2de Bn Gr van 28 Sept tot 14 Okt 77 doden en 341 gewonden. In die periode is het bevrijdingsoffensief in volle gang en wordt Passendaele door Carabiniers en Grenadiers (eerste regiment) veroverd. Blijkbaar zaten er in Vierkavenhoek een aantal gebetonneerde mitrailleurstellingen van waaruit hevig weerstand wordt geboden. Het 2 Bn Gr slaagde er als eerste in de Flandernstellung I te doorbreken.
tijs02
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2014 13:15
Locatie: Deurne

Re: info gezocht 2de grenadiers

Bericht door tijs02 »

bedankt voor de info !
weer een stapje verder.
tijs02
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2014 13:15
Locatie: Deurne

Re: info gezocht 2de grenadiers

Bericht door tijs02 »

Dit weekend een Fieldtrip gemaakt in de Westhoek, en die bunker teruggevonden.

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... cten/24213
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: info gezocht 2de grenadiers

Bericht door Carolus »

Hallo,

Uw grootoom was geen oorlogsvrijwilliger maar wel een soldaat milicien van het speciale contingent 1916 opgeroepen op basis van de besluitwet van 01/03/1916 :
Artikel 1. Het contingent van het leger bestaat, voor den duur van den oorlog, uit het contingent door artikel 1 van het besluit-wet van 1 Maart 1915 vastgesteld, alsook uit het bijzonder contingent, voor 1916, zooals het hierna vastgesteld wordt :
Het contingent der militielichting voor 1916 bestaat, voor den duur van den oorlog, uit al de Belgen door hunnen ouderdom tot de lichting van 1917 behoorende, dit wil zeggen geboren in 1897 en die , op den datum van het huidig besluit, of te rekenen van dien datum zich bevinden in het thans door de vijand niet bezette gedeelte van België of in den vreemde.
Art. 2. Bijgevolg zullen al de Belgen geboren tusschen den 1 Januari en den 31 December 1897 die niet onder de wapens op den datum van het huidig besluit zijn, zich moeten doen inschrijven in de voorwaarden die zullen worden vastgesteld voor de verschillende landen, door Onze Ministers van Oorlog en van Binnenlandsche Zaken.

Hij was waarschijnlijk in de zomer van 1914 naar Nederland,Frankrijk of Groot-Brittannië gevlucht. Met een beetje geluk vind je in zijn legerdossier documenten die weergeven waar hij werd opgeroepen en in welk instructiecentrum hij werd opgeleid.
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: info gezocht 2de grenadiers

Bericht door Carolus »

Hallo,

Ik weet niet of je het weet maar uw grootoom wordt ook vermeld met foto onder het nummer 16 van de volgende site : https://www.familiekunderegioantwerpen. ... rochie.pdf

Mvg
tijs02
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2014 13:15
Locatie: Deurne

Re: info gezocht 2de grenadiers

Bericht door tijs02 »

bedankt voor je reactie.

Mijn Familie is indertijd inderdaad naar Nederland gevlucht.
en inderdaad, in zijn militair dossier is er niets terug te vinden van vrijwillige indienstreding.
De reden dat ik oorspronkelijk poste dat hij oorlogsvrijwilliger was is simpel: het verhaal in de famillie is zo : Na een jaar in Nederland, liep hij weg van huis, om zich aan te melden voor dienst. in menig in memoriam zoals je liet zien, staat hij dan ook geboekstaaft als "vrijwilliger"

opleidingscentrum heb ik teruggevonden :Parigny l' Evêque.

rest me nu nog te proberen te achterhalen of er bekende routes waren, om vanuit Nederland richting Front te geraken.
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: info gezocht 2de grenadiers

Bericht door Carolus »

Hallo Tijs,

Nederland was gedurende WO1 neutraal en de Belgische burgers (niet de geïnterneerde Belgische militairen) die over de nodige documenten beschikten konden zich vrij verplaatsen tussen Nederland en Groot-Brittannië. De reis van de jongemannen die opgeroepen werden om zich aan te melden voor de legerdienst, werd zelfs betaald door de staat. Er was gedurende de oorlog een Nederlandse scheepvaartverbinding tussen Vlissingen en Folkestone die veel gebruikt werd door de opgeroepen Belgen. Deze mannen moesten zich dan bij de meest nabije Belgische wervingscommissie (er waren er meerdere in Groot-Brittannië) aanmelden waar ze gekeurd werden en ingelijfd. Omdat er zoveel mannen aankwamen in Folkestone was ook daar een wervingscommissie actief. Voor de periode 20 september 1916 - begin 1917 was dit de "Wervingscommissie Nr 9 Folkestone". De voorzitter van de commissie was Duquesne Watelet de la Vinelle Louis, arrondissementscommissaris van Doornik. Na de inlijving werden de mannen onmiddellijk, onder begeleiding van één of meerdere militairen, overgebracht naar een opleidingscentrum in Frankrijk.
Het C.I. Parigné-l'Evêcque werd opgericht begin 1915 en er had plaats voor 2900 rekruten die er een infanterieopleiding kregen.
Met een beetje geluk vind je in zijn legerdossier de documenten van de wervingscommissie terug en soms ook enkele van de instructiecentrum.

Mvg
tijs02
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2014 13:15
Locatie: Deurne

Re: info gezocht 2de grenadiers

Bericht door tijs02 »

Wow !

Bedankt voor deze info.
Zat ik al een hele tijd achter te zoeken.
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: info gezocht 2de grenadiers

Bericht door Carolus »

Graag gedaan
tijs02
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2014 13:15
Locatie: Deurne

Re: info gezocht 2de grenadiers

Bericht door tijs02 »

Afbeelding
Dit weekend een Fieldtrip gemaakt in de Westhoek, en die bunker teruggevonden.

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... cten/24213
[/quote]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”