Hôpital Cabour

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Hôpital Cabour

Bericht door georges-cdl »

Was "Hôpital Cabour" op belgische grondgebied op juist over de grens... ?

Thks
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Hôpital Cabour

Bericht door jef »

Georges,
Misschien heb je iets aan deze site: http://www.1914-1918.be/photo.php?image ... te_003.jpg.
Als ik op de kaart kijk ligt Cabourg op Belgisch grondgebied, maar waar het Hôpital lag heb ik geen idee.
Jef
tentzeil
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 apr 2012 07:21

Re: Hôpital Cabour

Bericht door tentzeil »

MIsschien heb je hier iets aan.

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/woi/relict/1469

mvg,
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Hôpital Cabour

Bericht door canadian2nd »

Het hospitaal Cabourg lag op Belgisch grondgebied. Nu is daar nog het waterwinningsgebied van IWVA. Het hospitaal werd opgetrokken in barakken rond het kasteel Cabourg.
Het kasteel werd na de oorlog afgebroken.
Toen het hospitaal in de gevarenzone kwam van de Duitse artillerie, werd het overgeplaatst naar Beveren a/d IJzer. Dit hospitaal werd achteraf ook afgebroken.
Je kunt meer informatie bekomen over hospitaal Cabourg in het Museum in Adinkerke (waar die Leopard buiten staat)
Het domein Cabourg werd beschermd als waterwinningsgebied. Hierdoor bleven verscheidene loopgraven bewaard. Ik denk dat je via Guido Mahieu een rondleiding kunt krijgen in het domein.
Canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Hôpital Cabour

Bericht door georges-cdl »

Dank U Canadian !

Uiteindelijk waren er vier belgische veldhospitalen op het belgisch grondgebied achter den Ijzer...
* Océan (La Panne)
* Cabour (Adinkerke)
* Hofstade
* Beveren a/d Ijzer

Gr
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Hôpital Cabour

Bericht door georges-cdl »

* Océan (La Panne)
* Cabour (Adinkerke)
* Hofstade
* Beveren a/d Ijzer

Nog twee erbij : :D
* Vinckem
* Poperinge
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Hôpital Cabour

Bericht door canadian2nd »

Bedoel je niet "Hoogstade" Georges ?
Ik denk dat l'Océan verplaatst werd naar Vinkem en Cabourg naar Beveren/IJzer. Het ene was van het Rode Kruis van België en het andere van het leger.
In Vinkem net voorbij de Elzentap staat het Heldenhuldekruisje van Joe English langs de kant van de weg bij de dreef die leidde naar het hospitaal daar.
Er is ook nog een ander hospitaal voor TBC lijders juist op de grens België/Frankrijk (aan grenspost Graeyaert - baan Houtem-Hondschoote) , maar dit dateert van na de oorlog. Alle gebouwtjes met chambrettes zijn nog aanwezig. Ik zal eens contact opnemen met de boer aldaar en eens vragen of ik daar eens binnen mag om foto's te nemen.
We zien wel

mvg

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Hôpital Cabour

Bericht door georges-cdl »

Thank you Sir ! ;)

De overblijvende niet bezette belgische grond was een kleine oppervlakte maar daar is veel over te schrijven...
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”