Eerbetoon aan de gevallen soldaat

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
5EMT
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2013 16:18

Eerbetoon aan de gevallen soldaat

Bericht door 5EMT »

Hallo we zijn een groep jongeren die voor een geschiedenis project voor school het onderwerp 'eerbetoon aan de gevallen soldaat' moeten behandelen.

Dit zijn de deelvragen:

Het eerbetoon aan de gesneuvelden.
Wat gebeurde er met de soldaten onmiddellijk na hun dood op het slagveld
Hoe werden de soldaten begraven (voorlopig, definitief)
Hoe kwam de familie op de hoogte van het overlijden
Wat was de rol van de kerk?
Welke herinneringen bleven over van de soldaat: voor de familie, voor zijn eigen eenheid (regiment)
Hoe eerde men na de oorlog zijn gesneuvelden? Wat deed de staat, de gemeente, de kerk, de familie? Zoek hier naar concrete voorbeelden op elk niveau en van de verschillende nationaliteiten. Begin eerst met België waar je veel over kunt vinden: een groot officieel Belgisch kerkhof, een oorlogsmonument in de gemeente, een gedenkplaat in de kerk, een doodsprentje in de familie, brieven, kenteken, medailles, spullen bewaard in de familie.



Zouden jullie ons hiermee kunnen helpen door middel van bronnen/documenten en dergelijke te geven?

Alvast bedankt,

5EMT
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Eerbetoon aan de gevallen soldaat

Bericht door Paddy »

Over het Belgische deel vindt je al heel wat terug op: [link2]Sneuvelen begraven en herdenken op zijn Belgisch,http://www.abl1914.be/bwg/praktijk.htm[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
5EMT
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2013 16:18

Re: Eerbetoon aan de gevallen soldaat

Bericht door 5EMT »

bedankt, als u nog meer heeft, altijd welkom
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Eerbetoon aan de gevallen soldaat

Bericht door Ivanhoe »

Mijn overgrootmoeder kreeg een telegram thuisgestuurd (ik citeer hier even uit mijn hoofd):

"Baudouin mort suite de ses blessures, Arthur en bonne santé" - le kolonel du 23ième régiment de ligne

Dat was het. En zo kwam ze dus te weten dat haar ene zoon gesneuveld was te Houthulst, en de andere nog leefde.
Op dat moment wist de helft van de familie het al, maar niemand had het al aan mijn overgrootmoeder durven zeggen.
Mijn grootvader Arthur, die dus "en bonne santé" was, schakelde zijn schoonbroer in om het treurige nieuws aan te brengen bij zijn moeder (die brief hebben we nog) , maar die schoonbroer zag dat niet zitten en probeerde nog een andere persoon daarvoor in te schakelen (die brief hebben we ook nog).
Of dat gelukt is weten we niet, maar met het telegram zal ze alleszins de officiële bevestiging gekregen hebben...
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Eerbetoon aan de gevallen soldaat

Bericht door Ivanhoe »

"Welke herinneringen bleven er over?"

Wat brieven en foto's zeker? Mijn grootvader schreef ook een verslag over hoe zijn broer Boudewijn (Baudouin) precies stierf, gebaseerd op wat zijn makkers hem achteraf vertelden - dat verslag schreef hij uitgebreid neer in het Frans op een postkaart, die hij naar zijn zus stuurde. Op die manier kon zijn moeder het niet lezen, en kon zijn zus het wat verbloemd vertellen aan de treurende moeder...

Mijn grootvader zelf, als koerier, moet enige tijd na de dood van zijn broer, ter plaatse zijn gekomen met een bericht, maar niemand durfde hem te zeggen dat zijn broer vlakbij gesneuveld lag. Dus heeft hij waarschijnlijk even zitten uitblazen, en is daarna weer vertrokken. Pas 's avonds of de volgende dag heeft hij gehoord wat er gebeurd was.
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
5EMT
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2013 16:18

Re: Eerbetoon aan de gevallen soldaat

Bericht door 5EMT »

Bedankt, hier kan ik goed mee vooruit!

Heeft er iemand toevallig nog een document dat specifiek gaat voer wat er gebeurde met degene die stierven op het slagveld? zowel voorlopig als definitief.
Ik heb nu enkel wat algemene informatie dat ze in een kuil werden gelegd dicht waar ze stierven of dat ze hun 's nachts uit niemandsland gingen halen. Ook weet ik dat een van de voorlopige begravingen bestond uit een klein graf met een kruis gemaakt van hout. Ook weet ik dat ze soms een aantal keer verplaatst werden naar een fatsoenlijk kerkhof. Maar daar eindigt mijn kennis zowat.
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Eerbetoon aan de gevallen soldaat

Bericht door mava105 »

Heeft wel niets met de abl te maken, maar geeft toch een beeld hoe het eraan toeging bij de aanleg van een dergelijke begraafplaats.
http://www.strijdbewijs.nl/margraten/mar2.htm
http://nos.nl/video/461423-overleden-wi ... raten.html
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Eerbetoon aan de gevallen soldaat

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Wellicht zal je het één en het ander vinden in RIA CHRISTENS, KOEN DE CLERCQ & LUC DE VOS, Frontleven 14/18. Het dagelijks leven van de Belgische soldaat aan de IJzer, Tielt, Lannoo, 1987.

Een boek om naar uit te kijken.

Succes en groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”