sierraden aan het front

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

sierraden aan het front

Bericht door farthingbowl »

Vandaag hoorde ik iemand beweren dat er aan het front geen trouwringen en dergelijk werden gedragen, klopt dat ?
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: sierraden aan het front

Bericht door Yente »

Naar mijn mening klopt dat niet. Waarom zou men zijn trouwring uit doen? Voor nachtelijke patrouilles tot daar aan toe.
Volgende zin vond ik op het internet: "Tussen het puin werden de stoffelijke overschotten gevonden van 25 Belgische militairen.Vier van hen,onder wie de te Kalken geboren Rodolphe De Bruycker,werden geïdentificeerd dankzij een trouwring of een identificatieplaatje(1). "

Bron: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/v ... b895e04fd9

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: sierraden aan het front

Bericht door Paddy »

In de "Legerbode", het officiële orgaan van het Belgische leger voor die periode vindt je regelmatig oproepen terug voor het terugbezorgen van persoonlijke zaken zoals portefeuilles, foto's, horloges, trouwringen enz. Natuurlijk zal er in de frontlijn wel aandacht geschonken zijn aan zaken de door hun schittering en dergelijke de aandacht van de vijand naar hun kon toetrekken.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

Re: sierraden aan het front

Bericht door farthingbowl »

ik kon het mij ook al niet voorstellen maar de persoon was zo stellig overtuigd dat ik het toch eens op dit forum wilde zetten.

Tim
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: sierraden aan het front

Bericht door larotje »

Het is militairen ook vandaag nog toegelaten om als enigste sierraad een trouwring te dragen (terwijl je meer tattoos en piercings ziet). Dus waarom niet in de eerste wereldoorlog. Het was toch in het diepgelovige België van die tijd ook nog met de betekenis : een verbinding door het geloof (God), iets wat tegenwoordig totaal verdwenen is. Er tegen zondigen was vroeger een eeuwige schande en godslaster, men werd toen nog bedreigd met benamingen als Hellevuur en Des Duivels. :lol:

Mvg,
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”