Weet iemand wat dit is?

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Naamse Forten doc
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2012 22:53
Locatie: Namen

Weet iemand wat dit is?

Bericht door Naamse Forten doc »

Beste,
Weet iemand van jullie wat dit zou kunnen zijn? We zijn met een paar mensen bezig hier in Namur de PFN lijn van 1914 in kaart aan het brengen voor een publicatie en we zijn op het volgende gekomen. Een soort van betonnen Abri’s, stijl zoals ze voor de vliegtuigen momenteel nog gebruiken maar dan kleiner. We hebben twee stuks en ze staan precies waar in 1914 twee kanonnen waren opgesteld. De dikte van het beton is ongeveer 1 meter. Waaronder dat we veronderstellen dat dit toch militair is ik zie hier nog niet snel iemand zo iets bouwen voor zen geiten in onder te brengen. Ikzelf kan er zonder probleem onder staan (1,88m) Ik heb alleen een soort skelet van metaal in opgemerkt maar geen bewapening de beton structuur is volgens mij ouder dan 1932 de tijd van het bouwen van de nieuwe bunkergordel van de PFN. Onderin zijn metalen golfplaten zichtbaar niet van de soort zoals we ze kennen bij de herbewapening van de forten en de bunkers. Een ouder type. Waarschijnlijk is het gerelateerd met de kanonnen die op deze plaatsen juist zijn aangeduid op de kaarten van toen. Als opslag voor munitie? Om het kanon zelf te schuilen? Het waren kanonnen van het kleine type.

Dank bij voorbaat.
Dirk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door Paddy »

Hoe staan ze opgesteld ten opzichte van het te verdedigen front?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Naamse Forten doc
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2012 22:53
Locatie: Namen

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door Naamse Forten doc »

Dag Paddy,

Ze staan tussen het fort Marchovelette en Cognelée richting Noord oost. Niet ver van het kerkhof van Champion.
Maar ik weet wat het ondertussen is. Het zijn stellingen door de Duitsers tijdens WO 1 gebouwd, ze noemen het "Wellblech-Unterstand." Ze hebben die gebouwd net op de plaatsen waar er twee Belgische kannonnen stonden net voor de inval van de Duitser. Vandaar onze verwarring.
Toch bedankt om mee te helpen zoeken.
Groeten

Dirk
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”