Gesneuvelden Groot-Boutersem

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Gesneuvelden Groot-Boutersem

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

In de aanloop naar 2014 had ik graag twee zaken opgelijst:
1. de militairen die sneuvelden in Boutersem in 1914
2. de militairen uit Boutersem die sneuvelden in de oorlog.

1. Ik vond reeds volgende namen:
BOVYN D. - 3Li
DE COCKER J. - 3Li
DEBAL C. - 3Li
DEFOER E. - 3Li
DEKONINCK A. - 23Li
DELCAMPE P. - 3Li
DEPREZ O. - 3Li
DREYERS of PREYERS M. - 3Li of 23Li
FAHRENHOLZ F. - 3Li
FENINCK C. - 3Li
GELDOF of GELDHOF E. - 3Li of 23Li
LENGRAND C. - 23Li
LOUIS E. - 3Li
NONNON A. - 3Li
ORLEMEN J. - gesneuveld in Roosbeek op 18/08/1914
STUER J. - vermist in Roosbeek
VAN CUYL G. - 3Li
VAN DERBREGT M. - 3Li
VAN HULLE L. - 3Li
VAN STEELANDT E. - 3Li
VANDENBROECK of VANDENBROUCKE J. - 23Li
VANDER CRUYSSE M. - 23Li
VANNIEUWENHUYSE C. - 23Li
WESTENDORP E. - 3Li

Wellicht ontbreken er nog namen. Voor sommige namen vond ik twee schrijfwijzen of twee eenheden (3e of 23e). Kan iemand mij laten weten welke de juiste zijn?

2. In onze dorpen (Boutersem, Roosbeek, Butsel, Kerkom, Willebringen, Vertrijk en Neervelp) vond ik volgende personen:
Roosbeek
NIJS Jan, VAN DEN BRULLE Remi, BERGEN Eugène en de WOUTERS de BOUCHOUT Paul
Kerkom
KEMPENEER Louis, MOSSOUX Joseph, CLEEREN Dorothée en STRAUWEN Joseph.
Vertrijk
VAN LAER Philippe, DUERINCKX Aimé en LOGIST Jean.
Neervelp
VAN ESCH Julien.

Uit Butsel vond ik niemand. Mogelijk omdat dit als gehucht deel uitmaakte van Boutersem. Uit Boutersem vond ik ook niemand. Mogelijk omdat de naam destijds ook geschreven werd als Bautersem. Ook uit Willebringen vond ik geen gesneuvelden ... Kan iemand mij verder helpen? Waren er nog gesneuvelden uit onze gemeente?

Alvast bedankt.

Groeten, Bram.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gesneuvelden Groot-Boutersem

Bericht door Paddy »

Vestingjager schreef:Dag Bram,

het 23e is gewoon de ontdubbeling van het 3e Linie, maw de oudere klassen die werden opgeroepen kwamen in het 23e Linie terecht, de jongere klassen in het 3e Linie.

Nog oudere klassen kwamen in de 3e Vestinglinie terecht.
De officiële versie:
Het leger op oorlogsvoet:

De actieve infanterieregimenten zullen bestaan uit de militieklassen 1913, 1911, 1909.
Het ontdubbelde regiment uit de militieklassen 1912, 1910, 1908, 1907.
De klasse 1906 vormt de reserve van deze twee eenheden.
De vestinginfanterie wordt gevormd met de klassen 1905, 1904, 1903, 1902, 1901.
De twee oudste militieklassen (1900 & 1899) vormen de vestingreserve.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Gesneuvelden Groot-Boutersem

Bericht door Ivanhoe »

Hm, bijna allemaal 3e linie, net als mijn grootvader. Die lag echter (met het Ie bataljon) aan de andere kant van Tienen (Oorbeek) en ontsnapte dus zo aan de slag rond Grimde/St-Margriete-Houtem.
Als ik het goed voor heb, waren het 2 andere bataljons (3é en 4e?) van het 3e linie die in Boutsersem (o.a. slag om de Oude Vijvers) ingesloten raakten door de Duitsers.
Als de gesneuvelden geboren zijn na +/- 1890 is er grote kans dat er veel West-Vamingen zijn. 3é en 4e bataljon waren uit Oostende afkomstig, dus wel wat mensen uit die streek...
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Gesneuvelden Groot-Boutersem

Bericht door Bram1940 »

Paddy schreef:
Vestingjager schreef:Dag Bram,

het 23e is gewoon de ontdubbeling van het 3e Linie, maw de oudere klassen die werden opgeroepen kwamen in het 23e Linie terecht, de jongere klassen in het 3e Linie.

Nog oudere klassen kwamen in de 3e Vestinglinie terecht.
De officiële versie:
Het leger op oorlogsvoet:

De actieve infanterieregimenten zullen bestaan uit de militieklassen 1913, 1911, 1909.
Het ontdubbelde regiment uit de militieklassen 1912, 1910, 1908, 1907.
De klasse 1906 vormt de reserve van deze twee eenheden.
De vestinginfanterie wordt gevormd met de klassen 1905, 1904, 1903, 1902, 1901.
De twee oudste militieklassen (1900 & 1899) vormen de vestingreserve.
Paddy en Vestingjager,

Kun je je klok daarop gelijkstellen? Hier en daar kom ik namen tegen die de ene keer ingedeeld zijn bij het 3Linie en de andere keer weer bij 23Linie. Ik veronderstel dat ik alle dossiers zal moeten opvragen om zekerheid te hebben.

Heeft er iemand ook gesneuvelden gevonden van Boutersem/Bautersem en Willebringen?

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram.
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Gesneuvelden Groot-Boutersem

Bericht door Ivanhoe »

Misschien behoorden de gesneuvelen uit het 23e tot een regiment dat uit elkaar geslagen was, en werden ze tijdelijk gehergroepeerd bij het 3e linieregiment? Vandaar achteraf de verwarring?
In die dagen liepen ze nogal eens door elkaar, heb je de indruk als je diverse verslagen en dagboeken uit die periode leest.
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Gesneuvelden Groot-Boutersem

Bericht door Troyka »

Bram,

Er is ook Henri Emile Van Hulle - 2e Linie - gestorven in Davos aan ziekte (°1 Mrt 1894 - + 25 Sep 1916), was geboren in Boutersem maar ingelijfd bij 2e Linie gezien de familie verhuisd was naar Ternat (ouders liggen daar begraven), het is via de heemkring v Ternat en mijn grootmoeder dat ik hen op het spoor ben gekomen. Nog een broer heeft meegevochten, zijn dossier heb ik ook ingekeken (overleefde de oorlog). Er is géén graf bekend van HE Van Hulle. Heb al gevraagd aan Defensie en Davos zelf, Ternat nog niet + militaire dossiers ingezien.

FYI doodsprentje HE Van Hulle hier terug te vinden http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/v ... 7444313424

Van Hulle Leon 3e -> '23e Linie' 2/3 (7e Cie) geboren te Brugge, woonachtig te St Jans Molenbeek begraven te veltem-beisem. Ik vermoed ingedeeld bij 3e Linie in '14 maar gezien hij van de klasse 1909 is hij administratief tot 23e linie behoorde.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Gesneuvelden Groot-Boutersem

Bericht door Bram1940 »

Bedankt!
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Gesneuvelden Groot-Boutersem

Bericht door Troyka »

Is afhankelijk hoe je 'uit boutersem' definieert. Iedereen er geboren en enkel waarvan familie ter plekke woonachtig was in '14
lieven guffens
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 nov 2012 23:49

Re: Gesneuvelden Groot-Boutersem

Bericht door lieven guffens »

Hallo Bram,

Destijds woonde te Kerkom Louis Cleeren met zijn gezin. Louis was een broer van mijn overgrootvader en was daar onderwijzer en gemeentesecretaris.
Drie van zijn kinderen (allen geboren te Kerkom) hebben een oorlogsverhaal.

1. zijn zoon Raymond Cleeren : Hij trok als jonge knaap als vrijwilliger naar het front in 1915. Hij bleef nadien bij het leger en bracht het tot officier. Ook tijdens WO II liet hij de Duitsers niet gerust. Zijn turbulente verhaal staat reeds elders op dit forum :
http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=34&t=1319

2. Zijn oudste zoon was de Dorothée Cleeren, welke U reeds in Uw lijst heeft opgenomen. Hij sneuvelde niet echt, maar overleed aan de Spaanse Griep op 9.11.1918.

3. Zij dochter Irma (en haar man) kende al een even turbulent leven als haar broer. Zij waren tijdens WO II bezig met o.a. clandestiene pers, werden gearresteerd en kwamen in de concentrratiekampen terecht. Zij in Ravensbruck, hij eerst te Breendonk, nadien te Mauthausen. Hij overleefde het niet, zij werd bevrijd door de Russen in 1945, maar overleed tijdens de repatriëring.

Van deze laatsten (Dorothée, Irma en haar man) heb ik de verhalen zo goed als klaar en deze zullen binnenkort gepost worden op dit forum.

mvg,
Lieven.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Gesneuvelden Groot-Boutersem

Bericht door Bram1940 »

Dag Lieven,

Een heel mooi artikel dat ik destijds met veel interesse gelezen heb (met alle daaropvolgende commentaren).

Uw familielid woonde evenwel in Kerkom bij Sint-Truiden, niet in Kerkom bij Boutersem.

Groeten,
Bram.
lieven guffens
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 nov 2012 23:49

Re: Gesneuvelden Groot-Boutersem

Bericht door lieven guffens »

Oeps :oops:
Nu je't zegt. Ik heb er helemaal niet bij stilgestaan. Waarschijnlijk door die vermelding van een Cleeren in Kerkom, het feit dat het over Boutersem gaat over het hoofd gezien.
anitakempeneers8
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2014 13:10

Re: Gesneuvelden Groot-Boutersem

Bericht door anitakempeneers8 »

Hallo,

Net terug van de Westhoek zag ik uw vraag op deze site. En net toevallig vond ik op de begraafplaats van Houthulst deze gesneuvelde. Een zekere Karel Kempeneers, geboren te Willebringen op 19 Oktober 1892 en gesneuveld op 18 september 1918.

Ik heb ook een foto van zijn grafsteen. Misschien is het wel familie van mij, maar dat zoek ik wel uit. (Of jij zou die info sneller kunnen bemachtigen wat dan natuurlijk veel leuker voor mij zou zijn :D )

Met vriendelijke groet,

Anita
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Gesneuvelden Groot-Boutersem

Bericht door Bram1940 »

Beste,

Je kan best even contact opnemen met Freddy Stillaert. Hij werkt momenteel aan een boek over Boutersem in WOI (e-mail freddy@stillaert.be)

Succes en groeten,
Bram
anitakempeneers8
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2014 13:10

Re: Gesneuvelden Groot-Boutersem

Bericht door anitakempeneers8 »

Ok bedankt zal ik zeker doen.

Groetjes
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Gesneuvelden Groot-Boutersem

Bericht door Troyka »

Bram1940 schreef:Beste,

Je kan best even contact opnemen met Freddy Stillaert. Hij werkt momenteel aan een boek over Boutersem in WOI (e-mail freddy@stillaert.be)

Succes en groeten,
Bram

Bram, zoekt hij ook de militaire dossiers op van personen geboren in boutersem?
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Gesneuvelden Groot-Boutersem

Bericht door Bram1940 »

Beste,

Uiteraard. Ik denk wel dat hij de meeste dossiers al heeft.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”